یک قاتل خاموش در خیابانهای تهران!
یک عضو شورای شهر تهران گفت: «ما از ابتدای سال تاکنون کمتر از تعداد انگشتان یک دست، هوای سالم داشتهایم و باید در کوتاه مدت و برای روزهای آتی که وارد دوران خطرناکتری میشویم محدودیت ترافیکی را بیشتر کنیم و همچنین فعالیت صنایع آلودهکننده اطراف تهران را محدود کنیم.»
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) فرارو در ادامه نوشت:چندی پیش کمالالدین پیرموذن عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفته بود موج جدید سرطان در کشور ناشی از آلودگی هوا است، ضمن آنکه آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا نیز بسیار قابل توجه است. اکنون یکی از اعضای شورای شهر تهران نیز از افزایش مرگ میر در روزها و ماههای آلوده سال در شهر تهران خبر میدهد.
مسعود سلطانیفر عضو شورای شهر تهران در گفتگو با فرارو گفت: «معمولا در سالهای گذشته از حدود نیمه آبان تا حدود نیمه دی ماه با پدیده وارونگی هوا در تهران مواجه هستیم که آلودگی هوا را به صورت کاملا خطرناک، پایدار و ساکن نگاه میدارد.»
وی ادامه داد: «بر اساس آمار و اطلاعاتی که بنده از بهشت زهرا دریافت کردم متاسفانه در این ایام تعداد فوتیهای شهر تهران با توجه به بیماریهایی مانند ناراحتیهای تنفسی و سکته قلبی ۳۰ درصد افزایش پیدا میکند.»
وی افزود: «تعداد فوتیهای تهران در این ایام در سالهای ۸۹، ۹۰ و ۹۱ بین ۲۳ تا ۳۲ درصد افزایش داشته که میانگین آن همان حدود ۲۸ تا ۳۰ درصد میشود.»
این عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: «بنده فکر میکنم ریشه عمده آلودگی هوا ناشی از تردد خودروهای فاقد استانداردهای صنعت خودور در سطح شهر و نیز استفاده از سوخت غیراستاندارد است.»
وی ادامه داد: «ما از ابتدای سال تاکنون کمتر از تعداد انگشتان یک دست، هوای سالم داشتهایم و باید در کوتاه مدت و برای روزهای آتی که وارد دوران خطرناکتری میشویم محدودیت ترافیکی را بیشتر کنیم و همچنین فعالیت صنایع آلودهکننده اطراف تهران را محدود کنیم.»
وی افزود: «به خصوص برای ترافیک شهر تهران باید در روزها و هفتههای حساس طرح زوج و فرد را برای کل شهر پیاده کرد.»
سلطانیفر گفت: «اما در بلند مدت باید در زمینه ساخت موتورهای خودروهایی که در داخل کشور استفاده میشود فکری اساسی کرد. متاسفانه ضربالعجلی که برای کارخانجات تولید خودرو گذاشته شده در عمل خیلی مورد توجه قرار نگرفته است و با توجه به اینکه گفته میشود چند صد هزار نفر در این کارخانجات کار میکنند و امکان تعطیلی آنها وجود ندارد، برخی مدیران خودروساز از این موضوع سوءاستفاده کرده و به دنبال بهسازی و کار ریشهای در تولید خودروهایی که آلایندگی کمتری داشته باشند نمیروند.»
وی ادامه داد: «از سوی دیگر برای مقابله ریشهای با آلودگی هوا ما نیازمند یک اراده عمومی هستیم و این موضوع تنها به شهرداری و سازمان ترافیک مربوط نمیشود و سازمان محیط زیست، وزارت صنایع و معادن و سایر دستگاههای مختلف باید در این زمینه دست به دست هم دهند و وارد عمل شوند.»
وی افزود: «همچنین توسعه فضای سبز میتواند یکی دیگر از اقدامات مقابله با آلودگی هوا باشد که اتفاقا امروز در شورای شهر گزارشی در همین باره ارائه شد.»
این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: «سرانه فضای سبز در کشور ما فاصلهای ده متری با استانداردهای جهانی دارد؛ به طوری که سرانه فضای سبز ایران حدود ۱۴ تا ۱۵ متر است، اما در دنیا حدود ۲۵ متر است که باید کمک کرد این سرانه افزایش پیدا کند تا بتوان از این طریق نیز به تلطیف و سالمسازی هوا کمک کرد.»
سلطانیفر در پاسخ به این سوال که مواردی که نام بردید در مصوبه سال گذشته شورا نیز وجود داشت اما اتفاقی در جهت بهبود هوا رخ نداد، گفت: «علت آن این است که آن مصوبات پیگیری و اجرا نشد. اگر آن مصوبات اجرا شود و مثلا کارخانجات خودروسازی به سمت تولید موتورهای متناسب با استانداردهای امروز دنیا بروند مسلما تاثیرگذار خواهد بود.»
سلطانیفر در پاسخ به این سوال که آیا اکنون برای اجرای آن مصوبات، ضمانت اجرا در نظر گرفته شده است؟، گفت: «اینکه بنده عرض کردم ما اراده مشترک دولت و شورای شهر را همزمان نیاز داریم به همین دلیل است. اکنون کمیسیون سلامت موظف شده مصوبات گذشته را پیگیری و بر اجرای آن نظارت کند و اگر نیاز بود شورا مصوبه جدیدی داشته باشد به صورت دو فوریت مطرح کنند تا ما وظیفه خود را در قبال سلامت مردم انجام دهیم.»
نظرات