مردم انگیزه پس انداز کردن ندارند

مردم انگیزه پس انداز کردن ندارند

http://www.bananews.ir/معاون اقتصادی سازمان امور اقتصادی و دارایی استان اصفهان اعلام کرد: جایگاه اصفهان در جذب سرمایه‌های خارجی پس از خوزستان، بوشهر، آذربایجان شرقی و تهران در رتبه پنجم یا ششم قرار دارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ناصر مقدس پور عصر روز گذشته، سه‌شنبه، ۷ آبان در افتتاح سومین نمایشگاه تخصصی بانکداری، بیمه، بورس و بازار سرمایه در جمع خبرنگاران با بیان این‌که نرخ تورم از میزان سود پرداختی بانک‌ها بیشتر است، اظهار کرد: مردم انگیزه پس انداز ندارند و به سمت بازارهای دیگر حرکت می‌کنند.

وی درباره تلاش این سازمان برای تسهیل سرمایه گذاری در بخش صنعت، بیان کرد: دولت در تلاش است از بانک محور بودن سرمایه گذاری خارج شود و با انتشار اوراق بهادار نقدینگی را حذف کند.

مقدس پور افزود: در اصفهان سازمان امور اقتصادی و دارایی در ارتباط با مرکز خدمات سرمایه گذاری و ستاد سرمایه گذاری نزدیک به سه سال است که فعال شده و با جدیت از طریق صدور و تمدید مجوز نهایت تلاش را برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی می‌کند و در تلاش است نهایتا در مدت زمان ۱۵ روز مجوز صادر کند.

معاون اقتصادی سازمان امور اقتصادی و دارایی استان اصفهان درباره فعالیت‌های این سازمان در جذب سرمایه‌های خارجی، بیان کرد: خارجی‌ها مجاز هستند در ایران شرکت به ثبت رسانند و سرمایه خود را به صورت ارزی وارد کرده و بر اساس ارز آزاد مبادلات داشته باشند. آنها می‌توانند ماشین آلات وارد کنند و دولت هم سرمایه آنها را در طول مدت زمان سرمایه گذاری و همچنین بعد از انعقاد قرارداد، سرمایه گذاری و بازگشت سرمایه به کشورهایشان را تضمین می‌کند.

 

وی با اشاره به حمایت این سازمان از سرمایه گذاران داخلی، خاطرنشان کرد: اگر سرمایه‌گذار داخلی در رابطه با صدور و تمدید مجوز با دستگاهی مثل سازمان محیط زیست یا خانه صنعت و معدن به مشکل برخورد، می‌تواند یک گلایه‌نامه طرح کند و بدین ترتیب ما به نیابت از استاندار وارد خواهیم شد و به صراحت از دستگاه مربوطه علت صادر نشدن مجوز را سوال خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم این مجوز را در همان محدوده زمانی ۱۵ روزه تهیه کنیم.

مقدس پور با اشاره به جایگاه اصفهان در جذب سرمایه‌های خارجی، بیان کرد: در حال حاضر اصفهان با داشتن ۳۰ شرکت به لحاظ جذب سرمایه‌های خارجی بعد از استان‌های نفت خیز خوزستان و بوشهر، بعد از استان آذربایجان شرقی به لحاظ مجاورت با کشور ترکیه و بعد از پایتخت در رتبه پنجم یا ششم قرار دارد.

همچنین مسعود بهرامی، مدیر شعب بانک صادرات استان اصفهان در جمع خبرنگاران گفت: با وجود این‌که حجم نقدینگی در کل کشور زیاد است، در صنعت با کمبود نقدینگی روبه رو هستیم. اگر تمام بانک‌ها به درستی خدمات ارایه دهند و قوانین را به راحتی اجرا کنند، تامین مالی شرکت‌ها و صنایع نیز به درستی اتفاق می‌افتد.

وی با بیان این‌که بانک صادرات زمینه ساز رونق اقتصادی کشور از طریق ارایه خدمات بانک و بورس است، ادامه داد: بانک صادرات با بسته‌های اعتباری که برای فعالین اقتصادی فراهم کرده است به راحتی می‌تواند زمینه توسعه اقتصادی را فراهم کند.

مدیر شعب بانک صادرات استان اصفهان با بیان اینکه اعتبارات مالی می‌تواند اهرم‌های اجرایی سازمان‌ها را تقویت کند، تصریح کرد: در موضوع اجرا، فعالان اقتصادی به دلیل سختگیری‌ها و به ویژه تحریم‌ها آنگونه که باید و شاید از بسته‌های مالی به خوبی استفاده نکردند، اما امیدواریم با تغییرات انجام شده سازمان‌ها موفق‌تر عمل کنند.

بهرامی با بیان اینکه بانک‌ها مجبور به چرخاندن گردش پول هستند، افزود: هیچ بانکی نمی‌تواند از نپرداختن پول ابراز خوشحالی کند. گردش پول اگر به درستی اتفاق بیفتد بر اساس قانون تکاثر به اندازه پنج تا ۱۰ برابر بر حجم پول افزوده می‌شود، اما در حال حاضر بخش زیادی از اعتبارات پرداختی بانک‌ها به دلیل عدم پرداخت‌ها و بدحسابی تعدادی از مشتریان جبران نشده و باعث متضرر شدن بانک و صنعتگر شده است.

وی افزود: بر اساس آمار بانک مرکزی، حدود ۲۰ درصد کل اعتبارات پرداختی سیستم‌های بانکی به صورت مطالبات معوقه درآمده است که خوشبختانه درصد معوقات بانک صادرات از حد استاندارد پایین‌تر است.

مدیر شعب بانک صادرات استان اصفهان درباره تغییرات انجام شده در قوانین اعتبارات اسنادی بانک‌ها اظهار کرد: در بخش تجارت اسنادی، مشتریان ما مجبور بودند معادل۱۳۰ درصد وجوه ریالی اعتبارات خود را پولی به سیستم بانکی پرداخت نمایند تا بتوانند کالاهای مورد نیاز خود را وارد کنند که خوشبختانه قوانین در حال تسهیل شدن است و بر اساس آخرین ابلاغیه بانک مرکزی این مقدار به ۳۰ درصد تقلیل پیدا می‌کند.

وی با بیان این‌که بیش از ۵۰ درصد از کل اعتبارات ارزی و ریالی استان را بانک صادرات صادر کرده است، افزود: در بخش ریالی، بانک صادرات اولین بانکی است که در کم کردن محدودیت وثیقه‌های بانکی در صدور گشایش‌های اعتباری ریالی پیش قدم شد.

بهرامی در مورد بیمه "سرآمد" که به تازگی توسط بانک صادرات ایران تاسیس شده است، بیان کرد: اولین استانی که بعد از استان تهران شعب بیمه سرآمد در آن افتتاح می‌شود استان اصفهان است و اولین حضور نمایشگاهی این بیمه همین نمایشگاه است.

محسن شیرازی، مدیر بورس و اوراق بهادار منطقه اصفهان نیز در جمع خبرنگاران گفت: ریسک سرمایه گذاری افزایش پیدا کرده است و به مردم توصیه می‌شود با شناخت وارد بورس شوند.

وی درباره علت افزایش ارزش اوراق بورس و اوراق بهادار، اظهار کرد: چند عامل در افزایش قیمت‌ها تاثیرگذار بوده است. عامل اول، افزایش ارزش دارایی شرکت‌ها است، عامل دوم افزایش سودآوری شرکت‌های بورس و عامل سوم رکود بازارهای رقیب بورس نظیر بازار مسکن، دلار و طلا است.

شیرازی با بیان این که با کاهش نقدینگی بازارهای رقیب، مردم به بازار بورس جذب شدند، افزود: سعی کردیم مردم را با موضوع بورس آشنا کنیم تا بدون اطلاع وارد نشوند. تالار بورس اوراق بهادار در ۴۱ مرکز استان و شهر کشور حوزه برگزار کننده کلاس‌ها و همایش‌های آشنایی با بورس دارد.

مدیر بورس و اوراق بهادار منطقه اصفهان ادامه داد: بورس ایران از یک تا یک سال و نیم گذشته افزایش قیمت معاملات داشته است و جزء پربازده‌ترین بورس‌های دنیا قرار گرفته است، منتها ریسک سرمایه گذاری افزایش پیدا کرده است و به مردم توصیه می‌شود با شناخت وارد شوند.

شیرازی درباره دیگر فعالیت‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در بازار سرمایه، بیان کرد: یکی از اقدامات خوب سازمان بورس در سال‌های اخیر، نهادسازی است. این سازمان، شرکت‌های مشاوره سرمایه گذاری، شرکت‌های سبدگردان و شرکت‌های سرمایه گذاری مشترک را تاسیس کرده است. سرمایه گذاران خرد می‌توانند با شرکت‌های مشاوره سرمایه گذاری مشورت و یا به شرکت‌های سبدگردان مراجعه کنند.

وی درباره برنامه‌های سازمان بورس در جذب سرمایه‌های سرگردان، اظهار کرد: شرکت‌های مستعد وارد بورس می‌شوند تا بتوانند خود را از این طریق تامین مالی کنند. بدین ترتیب هم حجم نقدینگی کنترل می‌شود و هم رشد تولید صورت می‌گیرد.

سومین نمایشگاه تخصصی بانکداری، بیمه، بورس و بازار سرمایه از روز گذشته، ۷ آبان ماه آغاز و تا ۱۰ آبان از ساعت ۱۵ تا ۲۱ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی استان اصفهان برای بازدید عموم دایر است.

    نظرات