نبود نظارت بر کیفیت گاردریل‌های منصوب در جاده‌ها

نبود نظارت بر کیفیت گاردریل‌های منصوب در جاده‌ها

http://www.bananews.ir/دبیر اسبق شورای عالی ترافیک گفت: استاندارد نبودن برخی علائم و تابلوهای موجود در جاده‌ها و گاردریل‌ها از مهمترین عوامل تصادفات جاده‌ای است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمد رئوفی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: گاردریل‌ها محاسبات فنی خاص خود را دارند و به نسبت اکثر خودروهایی که از آن مسیر عبور می‌کنند باید مقاومت آنها مورد بررسی قرار گیرد اما در بسیاری مواقع گاردریل‌ها از استاندارد کافی برخوردار نیستند.

وی با بیان این‌که معمولا ساخت و نصب گاردریل‌ها در اختیار بخش خصوصی بوده و توسط آن‌ها اداره می‌شود، گفت:‌ هزینه اجاره گاردریل‌ها در جاده‌ها به عهده وزارت راه و در شهرها به عهده شهرداری‌هاست که به بخش خصوصی داده می‌شود اما موضوع مهم این است که مقاومت گاردریل‌ها باید به طور مرتب و مستمر توسط مراکز مربوطه مورد بررسی قرار گیرد که معمولا مورد غفلت قرار می‌گیرد.

رئوفی ادامه داد: باید کارگروه‌های ایمنی و مسئولان مربوطه تابلوها و علائم جاده‌ای را مورد نظارت قرار دهند چون برخی از علائم هشداردهنده استاندارد کافی ندارند و خطر را به موقع به رانندگان هشدار نمی‌دهند.

وی همچنین بحث خطای انسانی و آموزش نادرست به رانندگان را از دیگر عواملی ذکر کرد که منجر به بروز تصادفات می‌شود.

دبیر اسبق شورای عالی ترافیک بر ضرورت نظارت و بررسی مجوز آموزشگاه‌های رانندگی و مربیان آموزشی آن‌ها تاکید و اظهار کرد: معاینه پزشکی مستمر رانندگان از دیگر فاکتورهای مهم است که باید با دقت بیشتری انجام شود. همچنین نحوه آموزش رانندگی دربرخی از آموزشگاه‌ها نیز باید مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، با وجود کاهش ۹٫۵ درصدی تلفات سوانح رانندگی در چهار ماه ابتدای امسال ۶۰۸۳ نفر در تصادفات رانندگی برون‌شهری و درون‌شهری جان باختند و به طور متوسط روزانه ۳۶ نفر در جاده‌ها کشته شده‌اند.

حدود ۷۰ درصد سوانح رانندگی در جاده‌های برون شهری و روستایی و ۳۰ درصد مربوط به درون شهری بوده است.

همچنین کل تلفات ناشی از سوانح رانندگی در سال ۸۰ معادل ۱۹ هزار و ۷۲۷ نفر بود که این رقم در سال گذشته به ۱۹ هزار و ۸۹ نفر کاهش یافته است.

    نظرات