راه‌اندازی اولین اسکله واگنی در کشور

راه‌اندازی اولین اسکله واگنی در کشور

http://www.bananews.ir/مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ساخت یک اسکله واگنی در بندر امیرآباد درحال اجراست که در این بندر واگن به صورت مستقیم از کشتی روی اسکله می‌آید و به شبکه‌ اصلی راه‌آهن متصل می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سید عطا‌ءالله صدر - معاون وزیر راه و شهرسازی - در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به اینکه بندر امیرآباد یکی از بنادر مهم شمالی کشور است، اظهار کرد: بخش مهمی از طرح توسعه این بندر در فاز اول با سرمایه ۲۵۰ میلیون دلاری سازمان بنادر ساخته شده و فاز دوم آن نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه طرح توسعه بندر امیرآباد با ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار از محل منابع سازمان بنادر اجرا می‌شود، افزود: با اجرای طرح توسعه بندر امیرآباد ظرفیت آن از دو میلیون به شش میلیون تن افزایش می‌یابد.

به گفته صدر اجرای این طرح حدود دو سال زمان می‌برد و از یک پس کرانه‌ هزار هکتاری برخوردار است که در آنجا با سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی طرح‌های توسعه‌ای را در پس‌کرانه بندر امیرآباد اجرا کردیم.

بندر امیرآباد یک بندر نسل سومی است

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بندر امیرآباد را به عنوان یک بندر نسل سومی در نظر گرفتیم که بتواند فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی باشد، گفت: این بندر در ردیف کریدور شمال - جنوب کشور قرار دارد که سر دیگر آن به بندر شهید رجایی متصل است و مجموع ظرفیت تخلیه، بارگیری در بنادر کشور ۱۷۵ میلیون تن است که تا ۲۱۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه این بندر در بخش‌های زیرساختی توسعه حوضچه و پسکرانه از هزار هکتار کنونی تا ۲۰۰۰ هکتار باید افزایش یابد که این محدوده جزو منطقه ویژه اقتصادی است، افزود: ساخت اسلکه، زیربنا و تامین تجهیزات برعهده سازمان بنادر است و پسکرانه‌ها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ساخته می‌شود که در حال حاضر کارخانه‌ی فولادی، یک خط از کارخانه‌ی کاغذ و کارخانه گچ در حاشیه بندر فعالیت می‌کنند.

صدر با بیان اینکه رقابت زیادی بین بنادر شمال در ترانزیت کالا وجود ندارد و تنها بعضی از کشورها خواهان ترانزیت کالای خود هستند که ممکن است یک طرف این مبادلات بنادر ایرانی باشد، گفت: با شناسایی و ایجاد نیازهای جدید در کشورهای منطقه می‌توانیم بخش‌های تازه‌ای در زمینه صادرات، واردات و ترانزیت برای خود تعریف کنیم؛ به گونه‌ای که بیشترین صرفه و صلاح را برای کشور به همراه داشته باشد و ظرفیت‌های بنادر به نحو احسن مورد استفاده قرار گیرد.

    نظرات