تکمیل مترو تا سه سال دیگر

تکمیل مترو تا سه سال دیگر

http://www.bananews.ir/شورای اسلامی شهرتهران در هجدهمین جلسه خود با توجه به گزارش معاونت مالی واداری شهرداری تهران درخصوص تامین منابع مالی توسعه مترو تهران و نیز تاکید مدیرعامل مترو بر توانایی گسترش مترو به میزان سالیانه ۵۰ کیلومتر، بر اتمام خطوط مترو ظرف مدت ۳ سال تاکید کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در این جلسه درویش - مدیرعامل شرکت متروی تهران گزارشی درخصوص عملکرد و فعالیت‌های این شرکت ارائه کرد و همچنین محمد حسین پورزرندی - معاون مالی و اداری شهرداری تهران گزارشی در خصوص رایزنی‌های اخیر درخصوص بازگشایی LC و گرفتن اعتبار برای توسعه خطوط متروی تهران به اعضای شورا ارائه داد.

براساس این گزارش مدیرعامل مترو بااشاره به اینکه امروز در تهران بیش از ۲۰۰ کیلومتر خط مترو در حال ساخت داریم گفت: ۱۰۰ کیلومتر آن برون شهری و ۱۰۰ کیلومتر آن درون شهری است که این کار دردنیا کم نظیر است

وی درخصوص پروژه‌های برون شهری، مثل پرند و ورامین گفت: پروژه توسعه مترو به شهرپرند در سال ۹۱ از طرف دولت به شرکت تحویل شد که اکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که امیدواریم تا خرداد سال ۹۳ به بهره‌برداری برسد.

 

وی همچنین افزود: پروژه توسعه خط مترو تا شهر ورامین نیز در حال ریل‌گذاری است.

درویش در ادامه با اشاره به اینکه خطوط مترو در داخل شهر نیز فعال هستند گفت: اکنون خطوط ۳، ۷ و ۶ در مجموع با ۱۰۰ کیلومتر در حال ساخت است که خط ۳ با طول ۳۷ کیلومتر طولانی ترین خط آن محسوب می شود.

درویش افزود: توسعه جنوبی خط ۳ از سخت‌ترین کارها در مترو است چرا که عبور این خط از زیر محله‌های قدیمی که سطح آب درآن بالاست و دارای خاک‌های ریزدانه است وهمچنین وجود قنات های زیاد و فاضلاب‌های بلاتکلیف ، کار را بسیار دشوار کرده است.

درویش با اشاره به اینکه کار عمرانی ۲۰ کیلومتر از این مسیر صددرصد انجام شده است عنوان کرد: این مسیر با وجود ۱۹ ایستگاه در پایان آبانماه به بهره‌برداری خواهد رسید و پیش بینی می شود که حدود یک میلیون مسافر در این خط جابجا شود.

مدیرعامل متروی تهران در خصوص ادامه خط ۳ مترو تهران نیز گفت: تمام تجهیزات را به قسمت شمالی این خط انتقال داده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۹۳ کل این پروژه با ۲۸ ایستگاه به بهره‌برداری برسد.

درویش با اشاره به اینکه امروز در شرکت مترو توانایی ساخت سالی ۵۰ کیلومتر خط وجود دارد گفت: تمام کارها در مترو با تشریفات قانونی انجام می شود و ریال به ریال اعتبارات آن قابل دفاع است.

در ادامه جلسه محسن سرخو رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران نیز با اشاره به طرح جامع حمل‌ونقل شهر تهران گفت: براساس این طرح قرار بوده است حمل و نقل خصوصی کاهش یابد اما متاسفانه طبق آمارهای سال ۹۱ از مجموع ۲۲ میلیون جابجایی، ۱۱ میلیون آن توسط وسایل شخصی صورت می گیرد که نشان دهنده افزایش نزدیک به دو برابری است.

وی تاکید کرد با توجه به اینکه اکنون فصل بودجه‌بندی در شهرداری است شورای شهر تهران با نگاه ویژه به حمل و نقل عمومی به خصوص مترو در این زمینه حمایت های لازم را انجام دهد.

احمد دنیامالی بااشاره به اینکه اکنون فاصله سفر درمتروی تهران حدود ۴ دقیقه است اظهار داشت: بهتر آن است که با مدیریت در زمان های اوج سفر این فاصله را کم کنید تا شرایط ورود بکارگیری واگن های جدید آماده شود.

مسعود سلطانی‌فر - عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهرتهران نیز با اشاره به معضل ترافیک و آلودگی هوا در شهر تهران و حمایت مدیریت شهری جهت رفع این معضلات ، اظهار داشت: شرکت مترو در برنامه ۵ ساله دوم شهرداری برنامه های خود را براساس دو نگاه ارائه کند.

وی افزود: مسئولین حمل و نقل ریلی می توانند برنامه خود را یکی براساس برنامه گسترش متناسب با وضعیت فعلی ببینند و همچنین با توجه به توان اجرایی و مدیریتی که دارند برای شرایط مطلوبتر برنامه های خود را ارائه کنند.

معصومه آباد - عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهرتهران نیز با تاکید بر رعایت نکات HSC در ساخت مترو گفت: در ساخت خطوط جدید مترو استفاده از درب های سنسوری درایستگاه ها که باعث ایجاد امنیت در شهروندان می شود را نیز بررسی والزامی کنید.

علیرضا دبیر - رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهرتهران نیز با اشاره به زمان بررسی برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران اظهار داشت: در این برنامه سهم استفاده از تاکسی « برنامه حمل و نقل » ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است که این سرانه بسیار بالاست چرا که در دنیا تاکسی تنها ۲ درصد از سهم حمل و نقل عمومی را دارد بنابراین از دوستان کمیسیون عمران و حمل و نقل می خواهم که در زمان بررسی این موضوع دقت داشته باشند.

عباس جدیدی - معاون نظارت شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه مترو باید به سمت کسب درآمدهای پایدار برود گفت: ایجاد مجتمع های تجاری در ایستگاه های مترو می تواند هم به زیبایی این مکان ها و به کسب درآمد بیشتر کمک کند بنابراین شرکت مترو بهتر است دراین زمینه برنامه ریزی کند.

در ادامه جلسه حسین محمد پورزرندی - معاون مالی واداری شهرداری تهران از تواقفات اخیر باکشور چین جهت دریافت فاینانس خبر داد وگفت: در سفری اخیر که به همراه رئیس مجلس شورای اسلامی به کشور چین داشتیم. موفق شدیم تا مبلغ ۴ و نیم میلیارد یورو جهت توسعه خطوط مترو و اجرای پروژه های عمران شهرتهران به عنوان فاینانس تامین شود.

پورزرندی افزود: یکی از مشکلات مربوط به اخذ فاینانس نبود بانک عامل و پرداخت ۱۵ درصد به عنوان پیش پرداخت بود که توانستیم در توافقات اخیر این مشکلات را نیز حل کنیم.

معاون مالی و اداری شهرداری تهران ادامه داد: در مجموع توانستیم تفاهم نامه فاینانس درحدود ۳ میلیارد یورو جهت توسعه خطوط ۳ ، ۷ و ۶ متروی تهران را اخذ کنیم که از این مبلغ ۷۷۰ میلیون یورو به خط ۳ مترو، ۷۷۰ میلیون یورو به خط ۷ و مبلغ یک میلیارد یورو نیز به خط ۶ تعلق خواهد گرفت.

وی افزود: همچنین مبلغ ۵۰۰ میلیون یورو برای ادامه خط مترو به شهرهای ورامین و همچنین ۱۵۰ میلیون یورو برای ادامه مترو تا شهر پرند در نظر گرفته شده است که تعهد بازپرداخت آن به عهده دولت می باشد.

وی افزود: در این تفاهم‌نامه مبلغ یک میلیارد یورو فاینانس برای حوزه فنی و عمران در شهر تهران نیز در نظر گرفته شده است که در مجموع مبلغ ۱۶ تا ۱۸ هزار میلیارد تومان به شبکه حمل و نقل و عمران تزریق خواهد شد که می‌تواند از افتخارات دوره جدید مدیریت شهری درتهران باشد.

احمد مسجدجامعی این گزارش گفت: با توجه به توافقات صورت گرفته در خصوص فاینانس مترو وهمچنین با توجه به گزارش مدیرعامل مترو که این شرکت توانایی توسعه خطوط به میزان سالیانه ۵۰ کیلومتر را دارند بنابراین شرکت مترو باید متعهد شود که ظرف مدت ۳ سال تمام خطوط مترو را به پایان برسانند.

مسجد جامعی تاکید کرد: شورای اسلامی شهر تهران در بودجه ریزی امسال توسعه خطوط مترو را از اولویت‌های کاری خود قرار خواهد داد و منابع لازم را نیز در موقع تصویب بودجه شهرداری درنظر خواهد گرفت.

براساس این گزارش اعضای شورای اسلامی شهرتهران درجریان برگزاری هجدهمین جلسه شنونده گزارشی از عملکرد و تبیین اهداف سازمان پدافند غیرعامل در تهران بودند.

غلامرضا جلالی - رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور که برای ارائه گزارش مذکور درجلسه حضور داشت با اشاره به اهمیت وضرورت پدافند غیر عامل به خصوص در تهران گفت: پدافند غیر عامل به مجموعه اقدامات غیر مسلحانه ای گفته می شود که موجب افزایش ایمنی بازدارندگی و کاهش آسیب پذیری تسهیل مدیریت بحران ، ارتقاء پایداری واستمرار خدمات ضروری شهر، دفاع زیستی و بیولوژیکی و تامین نیازهای مردم خواهد شد.

وی خاطرنشان کردکه وقوع بحران‌ها و شرایط اضطراری اداره مردم یک قابلیت اساسی است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کل کشور، چالش های اساسی پدافند غیرعامل شهر تهران را استقرار اکثر مراکز اصلی دولتی و تصمیم‌گیر، گستردگی غیر معمول جغرافیایی و جمعیتی ، تمرکز مراکز پرخطر در شهر، وجود آسیب پذیری های عمده زیرساختی در شهر و نبود ساختار مدیریتی واحد برای شرایط اضطراری در شهر تهران دانست.

سردار جلالی در ادامه به برخی اقدامات اساسی انجام شده در پدافند غیرعامل شهر تهران اشاره کرد و گفت: مدل ساختار فرماندهی دفاع غیر نظامی در تهران طراحی و دستورالعمل نحوه کمک رسانی نبردهای مسلح به فرماندهی دفاع غیر نظامی تهیه تصویب و ابلاغ شده است و همچنین شهرداری تهران از برخی طرحهای پدافند غیرعامل حمایت‌های مناسب را انجام داده است.

وی همچنین تاکیدکرد: صیانت حفاظت و هدایت مردم در شرایط اضطراری و نیز ارتقاء توان اداره پایدار شهر تهران در شرایط خاص از اهداف و کارکردهای پدافند غیرعامل شهر تهران است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطرنشان کرد: راه اندازی کمیته پدافند غیرعامل در شهرداری تهران، سازماندهی کمیته پدافند غیرعامل در شورای شهر تهران و نیز تهیه سند راهبردی و طرح جامع پدافند غیرعامل در شهرتهران می تواند دراجرای سیاست پدافند غیر عامل شهر تهران موثر باشد.

احمد دنیامالی - رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درخصوص اجرای پدافند غیرعامل در تهران گفت: توجه به این موضوع سابقه طولانی دارد اما آنچه اهمیت دارد بحث مدیریت مردم است؛ متاسفانه در برخی شرایط بحرانی ، مردم را در صحنه داریم و حتی منابع کمکی هم به مناطق بحرانی ارسال می‌شود اما چون بحث مدیریت مردم را نداریم، توزیع درستی هم صورت نمی‌گیرد.

وی در ادامه افزود: حدود ۱۰درصد از فضای شهری تهران در اختیار مراکز نظامی و صنایع وابسته به آن است، آیا دور کردن فضاهای نظامی مصون نگه‌داشتن شهر کمک نخواهد کرد.

ابوالفضل قناعتی - سخنگوی کمیسیون عمران شورای شهرتهران نیز بر ضرورت خروج صنایع نظامی تهران اشاره کرد و افزود: به غیر از صنایع نظامی موضوعات دیگری مانند مخازن گاز و لوله های انتقال سوخت هم از جمله مسائلی است که برای شهر تهدید محسوب می شود. آیا در پدافند غیر عامل شهرتهران برای ساماندهی این مراکز فکری شده است همچنین بیمارستان هایی که در سیاست پدافند غیرعامل کمک رسان خواهند بود در نظر گرفته شده است.

اقبال شاکری - عضو کمیسیون عمران شورا نیز دراین خصوص گفت: در کمیسیون عمران شورا کمیته پدافند غیر عامل ایجاد خواهد شد چرا که معتقدیم بسیار از طرحهای بزرگ شهری علاوه بر آنکه پیوست و نظام فنی و اجرایی خواهند داشت باید پیوست پدافند غیر عامل هم داشته باشند.

وی همچنین پیشنهاد داد تا طرح تخلیه اضطراری ساختمان های مهم شهر هر یک ماه یکبار اجرا شود.

اقبال شاکری به فرارسیدن ایام محرم و برگزاری هیات های عزاداری و مذهبی اشاره کرد وگفت: در گذشته شاهد بروز حوادثی در هیات های مذهبی و عزاداری بودیم که ضرورت دارد پدافند غیرعامل در این هیات ها مورد توجه قرار گیرد.

علیرضا دبیر - رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز با اشاره به اینکه در طرح‌های و پروژه های شهری باید پدافند غیرعامل دیده شود گفت: برای فرهنگ سازی در این زمینه و آشنایی مردم با فعالیت های مربوط به پدافند غیرعامل چه کارهایی صورت گرفته است.

رئیس کمیسیون برنامه وبودجه شورا پیشنهاد داد از فضای رسانه ها برای آگاه سازی مردم در این زمینه استفاده شود.

دبیر افزود: در برنامه ۵ ساله شهرداری ، سهم سازمان پدافند غیرعامل و دستگاههای اجرایی آیا دیده شده است؟

وی همچنین تاکید کرد: در بین اعضای شورای شهرتهران توانایی‌هایی در خصوص پدافند غیرعامل وجود دارد که قابلیت تشکیل کارگروهی دراین زمینه را نیز دارند.

محمد سالاری - رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز افزود: در تهران برای مقابله با بحران ، سوله های بحران ایجاد شده است که درحال حاضر برای اهداف دیگری از ظرفیت آنها استفاده می شود.

وی افزود: جامعه هدف پدافند غیرعامل مردم هستند درصورتی که بسیاری از جامعه نخبه ما هم حتی با مفهوم پدافند غیرعامل آشنا نیستند.

برای شناساندن مجموعه فعالیت ها تحت عنوان پدافند غیرعامل باید فرهنگ سازی صورت گیرد.

سالاری همچنین به شرایط بافت فرسوده وناپایدار برخی نقاط تهران اشاره کردو گفت: ضروری ترین موضوعی که باید موردتوجه قرار گیرد تهیه نقشه جامع شبکه های معابر به اضطراری شهر است.

    نظرات