اطمینان کافی برای تامین آب اصفهان در ماه‌های پایانی پاییز وجود ندارد

اطمینان کافی برای تامین آب اصفهان در ماه‌های پایانی پاییز وجود ندارد

http://www.bananews.ir/معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: آبفای استان اصفهان با پوشش ۹۲ شهر و بیش از یک میلیون انشعاب، آب جمعیتی در حدود ۴ میلیون نفر را تامین می‌کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از روابط عمومی آبفای اصفهان،‌ مجتبی قبادیان اظهار کرد: آب ۸۵ درصد جمعیت شامل بیش از ۵۰ شهر و ۳۰۰ روستا از طریق طرح آب‌رسانی اصفهان بزرگ تامین می‌شود که به طور مستقیم متاثر از رودخانه زاینده رود است.

وی با بیان این‌که استان اصفهان برای هفتمین سال پی در پی با وقوع پدیده خشکسالی مواجه شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر حجم سد زاینده رود به شدت کاهش یافته است.

معاون شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، چاه‌های "فلمن" را دومین منبع تامین آب استان عنوان کرد و گفت: در سال‌های گذشته دبی برداشتی از چاه‌های فلمن به حدود ۴۰۰۰ لیتر بر ثانیه می‌رسید در حالی که چاه‌های حریمی و متفرقه که به شدت متاثر از جریان آب در رودخانه هستند در حال حاضر با خشکی و یا کاهش شدید آب‌دهی روبرو هستند. آب‌دهی چاه‌های فلمن هم اکنون به حدود ۲۵۰-۳۰۰ لیتر بر ثانیه رسیده و از سویی در سال‌های اخیر حجم منابع آب‌های زیر زمینی نیز تقلیل یافته است.

وی با بیان این‌که با توجه به کاهش شدید ذخیره آب پشت سد، تامین آب شرب نسبت به سایر نیازهای آبی دیگر در اولویت است، ادامه داد: در حال حاضر حجم سد زاینده رود به کمتر از ۱۰ درصد حجم خود رسیده است که با توجه به پیش بینی نشدن دقیق میزان بارندگی و افت شدید سفره‌های آب زیرزمینی، اطمینان کافی جهت تامین آب ماه‌های پایانی پاییز وجود ندارد.

قبادیان تصریح کرد: لازمه تامین آب، صرفه‌جویی تمام شهروندان و مشترکان استان در مصرف آب حداقل به میزان ۲۰ درصد است که در صورت همکاری نکردن تمام بخش‌ها و مشترکان احتمال افت فشار و قطعی آب به ویژه در طبقات بالای ساختمان‌ها وجود خواهد داشت.

    نظرات