آمار زلزله‌های ایران و جهان: زمین، روزی سه هزار و ۹۵۷ بار می‌لرزد

آمار زلزله‌های ایران و جهان: زمین، روزی سه هزار و ۹۵۷ بار می‌لرزد

http://www.bananews.ir/براساس آمار موسسه زمین شناسی آمریکا (USGS)، سالانه به طور متوسط حدود ۱۴۴ هزار و ۴۶۹ زمین لرزه با بزرگی بیش از سه ریشتر در مناطق مختلف جهان به وقوع می‌پیوندد که بزرگی حدود هزار و ۴۷۰ زمین لرزه، بیش از پنج ریشتر است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر مهدی زارع، دانشیار پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله که در خصوص آمار زمین‌لرزه های ایران و جهان با خبرنگار علمی ایسنا سخن می‌گفت، اظهار داشت: براساس اطلاعات موسسه زمین شناسی آمریکا، هر ساله به طور متوسط یک زمین لرزه با بزرگی ۸ در مقیاس امواج درونی زمین یا بالاتر، ۱۵ زمین لرزه با بزرگی ۷ تا ۷٫۹، ۱۳۴ زلزله با بزرگی ۶ تا ۶٫۹، هزار و ۳۱۹ زلزله با بزرگی ۵ تا ۵٫۹، ۱۳ هزار زلزله با بزرگی بین ۴ تا ۴٫۹ و ۱۳۰ هزار زلزله با بزرگی بین ۳ تا ۳٫۹ در مقیاس امواج درونی زمین در مناطق مختلف سراسر جهان به وقوع می‌پیوندد.

وی تصریح کرد: شمار زمین لرزه های با بزرگی ۲ تا ۲٫۹ هم بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار مورد در سال است.

وی خاطرنشان کرد: در ایران هم به طور متوسط هر ساله حدود ۲۵۰ زلزله با بزرگی ۴ تا ۴.٩ در مقیاس امواج درونی زمین، ۲۵ زلزله با بزرگی بین ۵ تا ۵.٩ و دو زلزله با بزرگی ۶ تا ۶.٩ رخ می‌دهد. احتمال رخداد زلزله با بزرگی ٧ تا ٧.٩ هم حدودا ٠.٢ است یعنی هر پنج سال یک مورد از چنین زلزله ای به وقوع می‌پیوندد.

زارع با بیان این که احتمال رخداد زلزله ای با بزرگی بیش از ۸ در کشور بسیار نادر است، اظهار داشت: وقوع یک یا دو زمین لرزه با بزرگی بیش از ٨ در هر سده (قرن) در محدوده فلات ایران محتمل است.

 براساس اطلاعات مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک ایران سالانه حدود ۱۰، ۱۲ هزار زمین لرزه با بزرگی بیش از ۱ در مقیاس امواج درونی زمین در مناطق مختلف کشور رخ می‌دهد.

ایسنا

    نظرات