کاهش ۷۰ درصدی آب لتیان و لار/ آب جیره‌بندی نمی‌شود

کاهش ۷۰ درصدی آب لتیان و لار/ آب جیره‌بندی نمی‌شود

http://www.bananews.ir/مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب‌ استان تهران با بیان این‌که مردم تنها پنج درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کردند، گفت: از نظر منابع آبی در سه ماهه سوم سال وضعیت خوبی نداریم و با افزایش دما برف کوه‌ها آب شده است؛ به گونه‌ای که حجم ذخایر سدهای لتیان و لار حدود ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)، محمد پرورش تاکید کرد:‌ با توجه به پیش‌بینی نرمال نبودن وضعیت بارندگی در سه ماهه چهارم سال باید برنامه‌ریزی کنیم تا آبرسانی مدیریت شود و امیدواریم تغییری در بارش‌ها صورت گیرد و تا پایان سال آبی به حالت پایدار برسیم.

وی با تاکید بر این‌که در حال حاضر آبرسانی تهران از طریق چهار سد صورت می گیرد و سد ماملو نیز تا چند ماه آینده وارد مدار می‌شود، گفت:‌ حدود ۵۳ درصد از ذخایر حجم سدها کاسته شده و روز به روز نیز از حجم آب کم می‌شود.

به حداقل‌رسانی برداشت از لتیان

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب‌ استان تهران با اشاره به این‌که کارهای فیزیکی و اجرایی و کارهای مدیریت مصرف باید برای آبرسانی تهران صورت گیرد، افزود: در حوزه اجرا برداشت از سد لتیان را به کمترین میزان رساندیم تا برای سه ماه آخر سال هم ذخیره داشته باشیم.

پرورش تصریح کرد: از طریق سه خط اصلی، آب را از سامانه غرب تهران به سامانه شرق منتقل می کنیم و در زون‌های فشاری تغییر ایجاد کردیم تا کمترین برداشت از سامانه شرق صورت بگیرد.

وی افزود: شرکت آب و فاضلاب استان تهران تمرین کرده و خود را آماده می‌کند تا در صورت نبود بارندگی در سه ماهه چهارم، شرایط کم آبی را پشت سر بگذاریم.

با پیش بینی هواشناسی نمی‌توان ریسک کرد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب‌ استان تهران با تاکید بر این‌که سازمان هواشناسی وضعیت نرمال برای سه ماهه آخر سال پیش بینی کرده است، گفت: با این وجود ریسک نمی کنیم و اقدامات لازم برای تامین آب در نظر خواهیم گرفت.

پرورش در مورد تصمیم حفر ۶۰ حلقه چاه که پیش ازاین گرفته شده است، اظهار کرد: در مرحله اول ۳۴ حلقه چاه و در مرحله بعدی ۲۶ حلقه چاه حفر و وارد مدار می‌شوند و در مجموع حدود ۱۵۰۰ لیتر (۱٫۵ متر مکعب) به ظرفیت منابع آبی تهران افزوده خواهد شد.

تخصیص منابع جاری برای حفر چاه‌ها

وی با تاکید بر این‌که منابع دولتی برای حفر ۶۰ حلقه چاه وجود نداشت، گفت: از منابع جاری اعتبار مورد نیاز تخصیص پیدا کرد و جاهایی که از نظر کیفی مشکلی ندارد چاه‌ها حفر خواهند شد و به صورت پله‌ای وارد مدار می‌شوند.

 

ماملو برای تابستان وارد مدار می‌شود

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب‌ استان تهران با تاکید بر برنامه‌های موجود برای تامین منابع مالی تابستان سال آینده، گفت: سد ماملو نیز وارد مدار می‌شود؛ تجهیزات آن وارد شده و تا خرداد ماه برای تامین آب شرب به بهره برداری می‌رسد.

پرورش با تاکید بر این‌که غیر از موارد بیان شده ظرفیت دیگری برای ایجاد مدنظر نیست، اظهار کرد:‌ لازم است که مدیریت مصرف صورت گیرد چرا که ایجاد ظرفیت های مذکور نیز مدتی زمان می‌برد لذا بهترین کار مدیریت مصرف توسط مشترکین است.

جیره‌بندی خط قرمز است

وی با اشاره به این‌که مشترکین فقط پنج درصد صرفه جویی کردند، در مورد احتمال جیره بندی آب گفت: جیره‌بندی خط قرمز است و به نوعی توهین به ما مدیران محسوب می‌شود لذا تا وقتی زنده باشیم جیره‌بندی را در دستور کار قرار نمی دهیم اما فشار آب مدیریت خواهد شد و در صورت افت فشار بیشتر، مردم حتما دچار مشکل می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب‌ استان تهران با تاکید بر این‌که افت فشار به صورت پله‌ای پیش می رود، افزود: در حال حاضر در ۲۰ درصد از مناطق تهران افت فشار اتفاق می‌افتد و اکنون فقط شب‌ها افت فشار داریم اما در صورت عدم صرفه جویی در روز هم فشار آب کاسته خواهد شد؛ به گونه‌ای که احتمال دارد طبقات بالایی ساختمان‌ها آب نداشته باشند.

ایجاد کمیته‌ای برای قطع آب مشترکین پر مصرف

پرورش با تاکید بر این‌که برنامه ریزی کردیم کمبود ۵۰ میلیون متر مکعب آب را در شش ماهه دوم سال جبران کنیم، گفت: آب مشترکین پر مصرف در صورت عدم توجه قطع می‌شود و برای این کار هماهنگی‌های لازم انجام شده است در این راستا کمیته‌ای تشکیل شده و مجوز نیز داده شده است.

افت فشار آب تا دو اتسمفر

وی با تاکید بر این‌که افت فشار آب در حدی خواهد بود که به تعهدات‌مان عمل می کنیم، گفت: بیش از آنچه تعهد داده‌ایم فشار آب را کم نمی کنیم اما در تهران، درست یا غلط از قدیم در برخی نقاط فشار آب بسیار بالا بوده است به گونه ای که در برخی جاها میزان فشار آب ۳٫۵ تا ۴ اتمسفر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب‌ استان تهران افزود: در صورت کاهش فشار آب تا دو اتمسفر که تعهد آن را داده‌ایم ممکن است آب برخی طبقات ساختمان‌ها قطع شود لذا مردم باید مدیریت آب را انجام دهند.

پرورش در پایان خاطر نشان کرد:‌ در حال حاضر افت فشار آب در سامانه شرق در منطقه دو، گوشه‌ای از منطقه یک و در اکثر مناطق منطقه چهار شهری صورت می‌گیرد.

    نظرات