ورود لامپ‌های سرطان‌زای چینی به ایران

ورود لامپ‌های سرطان‌زای چینی به ایران

http://www.bananews.ir/همزمان با کاهش تعرفه لامپ در ماه های پایانی دولت دهم، این روزها بازار برق ایران شاهد ورود کانتینری لامپ‌های غیراستاندارد چینی بوده که در این بین زنگ خطر روشن شدن لامپ‌های سرطان‌زا در خانه‌های ایرانی به صدا درآمده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در حال حاضر به طور متوسط سالانه نزدیک به ۵۰ میلیون شعله لامپ کم مصرف برق در ایران مصرف می شود که معادل تولید مصرف در داخل کشور ظرفیت تولید انواع لامپ کم مصرف ایجاد شده است.

با این وجود در صنعت لامپ سازی هم همچون سایر صنایع استراتژیک ریز و درشت کشور در طول چند سال گذشته تاکنون ورود لامپ های بی کیفیت، پر مصرف و حتی غیر استاندارد و سرطان زا مشکلاتی را برای مردم و تولیدکنندگان داخلی به وجود آورده است.

در این بین تولیدکنندگان لامپ‌های ایرانی با تاکید بر اینکه دولت دهم در ماه های پایانی فعالیت خود تعرفه واردات لامپ را به نصف کاهش داده است، تاکید می کنند: واردات بی رویه و حتی قاچاق لامپ چینی به داخل کشور علاوه بر افزایش پیک مصرف برق، به دلیل افزایش تشعشات UV و غیر استاندارد بودن سطح پوشش لامپ‌ها در آینده‌ای نزدیک مشکلاتی همچون بروز انواع سرطان‌ها را برای مردم ایجاد می‌کند.

انتقاد از نظام تعرفه‌ای دولت دهم

 داود باقری عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمائی تولیدکنندگان لامپ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تشعشات UV لامپ‌های چینی بیش از حد مجاز بوده و این مضوع سلامت خانواده‌های ایرانی را به شدت تهدید می‌کند، گفت: در این بین برخی از دستگاه‌های مسئول همچون موسسه استاندارد هر چند رعایت استانداردهای تولید لامپ در داخل کشور سخت گیری می کنند اما نسبت به واردات لامپ غیر استاندارد چینی بی تفاوت هستند.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون شاهد واردات و قاچاق گسترده لامپ چینی به صورت کانتینری از مبادی مرزی شرقی کشور هستیم، تصریح کرد: این در حالی است که لامپ های تولید شده ایرانی در مقایسه با لامپ چینی از نظر استاندارد، کیفیت و میزان نوردهی به مراتب در سطوح بالاتر و مطلوب تری قرار دارد.

 

باقری با یادآوری اینکه با اعلام اینکه در حال حاضر از مجموع هفت کارخانه لامپ سازی کشور تنها سه کارخانه فعال هستند و مابقی تعطیل کرده اند، بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان با واردات اجزای لامپ در چین و مونتاژ آن تنها عنوان تولیدکننده را یدک می‌کشند و یک مونتاژکننده لامپ بیشتر نیستند.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمائی تولیدکنندگان لامپ با انتقاد از کاهش تعرفه واردات لامپ در دولت دهم، تبیین کرد: در ماه های پایانی دولت دهم، تعرفه لامپ کامل با کاهشی ۵۰ درصدی به ۲۷ درصد و واردات اجزای لامپ به ۱۰ درصد کاهش یافته که این موضوع منجر به واردات گسترده لامپ چینی شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون حتی بسته بندی با حروف فارسی و به اصطلاح ایرانی و حتی برچسب شبنم لامپ‌های چینی در داخل همین کشور تولید و به ایران منتقل می‌شود، تاکید کرد: با این وجود مردم می‌توانند با دریافت ضمانت نامه از خریداران از ایرانی و یا چینی بودن لامپ با خبر شوند زیرا لامپ‌های چینی ضمانت نامه ندارند.

دلایل سرطان زا بودن لامپ‌های چینی

احمد محسنی دبیر انجمن صنفی کارفرمائی تولیدکنندگان لامپ هم با بیان اینکه میزان درخشندگی لامپ چینی در مقایسه با لامپ ایرانی نزدیک به نصف است، گفت: وقتی مشترک یل لامپ چینی ۴۰ وات را خریداری می کند این لامپ تنها برای ۲۰ وات نوردهی دارد.

وی با اشاره به کیفیت پائین و در کنار قیمت بسیار ارزان لامپ های چینی، تصریح کرد: در حالی یک لامپ ۴۰ وات ایرانی حدود ۴۰۰۰ لومر درخشندگی دارد که لامپ ۴۰ وات چینی تنها ۵۰۰ لومر درخشندگی و نوردهی دارد که این موضع در آزمایشگاه هیا مرجع به اثبات رسیده است.

محسنی همچنین با استقبال از جمع آوری طرح شبنم، بیان کرد: اجرای طرح شبنم نمایشی بوده زیرا ساز و کار اجرای این طرح با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم کرده و نتوانست پاسخگوی نیاز بازار باشد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمائی تولیدکنندگان لامپ در تشریح دلایل سرطان زا بودن لامپ های چینی، توضیح داد: در لامپ چینی از پوشش های فسفری بسیار ارزان قیمتی استفاده می شود که نمی تواند کل سطح شیشه‌ای و حباب لامپ را پوشش دهد و از این رو از سطح پوشش داده نشده اشعه UV متصاعد می‌شود.

توانیر چه می‌گوید؟

همایون حائری مدیرعامل توانیر هم در واکنش به واردات گسترده لامپ چینی به بازار برق ایران، گفت: سیاست دولت حمایت از تولید داخلی بوده که این موضوع مشمول لامپ هم می شود.

این مقام مسئول در وزارت نیرو، تاکید کرد: لامپ‌های ساخت داخل از نظر کیفیت قابل مقایسه با لامپ های چینی نیست و وزارت نیرو هم از تولیدکنندگان داخلی حمایت می‌کند.

به گزارش مهر، برای نخستین بار در برنامه چهارم توسعه وزارت نیرو به منظور کاهش پیک مصرف برق تابستانی، با اجرای یک طرح ضربتی ضمن جمع آوری لامپ‌های پر مصرف برق، جایگزینی لامپ‌های LED را در دستور کار قرار دارد.

در حال حاضر با حمایت دولت امکان ساخت سالانه حدود ۵۰ میلیون شعله لامپ استاندارد در داخل کشور فراهم شده است که با توجه به ظرفیت تولید داخل هیچگونه مشکلی در تامین نیازهای کشور وجود ندارد.

به اعتقاد کارشناسان در شرایط فعلی پایین بودن عمر مصرف، کاهش شدید درخشندگی، بالا و غیر بهینه بودن مصرف برق، نداشتن ضمانت نامه، استاندارد، خروج ارز و کاهش ظرفیت تولید ساخت سازندگان داخلی از مهمترین چالش‌های ورود این کالاهای بی کیفیت به بازار برق کشور است.

از سوی دیگر سازندگان داخلی مدعی هستند: میزان جیوه و فسفر درون لامپهای غیر استاندارد چینی، بسیار بالا بوده و حتی نسبت به استفاده از این تجهیزات هشدارهایی به مشترکان برق داده شده است.

    نظرات