توصیه به دولت برای طرح‌های جایگزین مسکن مهر

توصیه به دولت برای طرح‌های جایگزین مسکن مهر

http://www.bananews.ir/یک کارشناس مسکن توقف طرح مسکن مهر را تصمیم مناسبی دانست و گفت: در طرح‌های جایگزین مسکن مهر دولت نباید انحصاری عمل کند و خود به تنهایی مجری باشد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) کیوان شادمان در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به توقف طرح مسکن مهر اظهار کرد: نباید برای طرح‌های بزرگی همچون مسکن مهر تنها دولت وارد بازار شود بلکه این طرح‌ها باید با کمک بخش خصوصی اجرا شوند.

به اعتقاد شادمان بخش خصوصی و دولتی می‌توانند در کنار یکدیگر طرح‌های مسکن را اجرا کنند و نباید دولت به صورت انحصاری مجری طرح‌های بزرگ همچون مسکن مهر باشد.

وی افزود: طرح مسکن مهر که از ابتدا برای اقشار کم درآمد در نظر گرفته شده بود، مکان‌یابی مناسبی نداشت و اکنون با مشکلاتی نظیر خدمات زیربنایی مواجه شده است.

شادمان با اشاره به اینکه طرح مسکن مهر طرحی مناسب و تاثیر گذار بوده است، گفت: گرچه این طرح کلان مناسب بود اما به درستی اجرا و مکان‌یابی نشد.

این کارشناس که موافق توقف ساخت واحدهای مسکونی در قالب مسکن مهر است، افزود: قبل از هر ساخت و سازی باید زیرساخت‌ها و مکان‌یابی واحدها صورت می‌گرفت چراکه قرار بود این واحدها برا اقشار کم درآمد و با کمترین هزینه ساخته شود.

 

وی با بیان اینکه واحدهای مسکونی زیادی در اطراف شهرها و در بیرون شهرها در قالب طرح مسکن مهر ساخته شدند، اظهار کرد: ادامه ساخت و ساز یا توقف ساخت مسکن مهر تاثیری بر بازار مسکن شهرهای بزرگ ندارد چراکه نیاز هر یک از بازارهای موجود متفاوت است.

شادمان تاکید کرد: باید پیش از ساخت واحدهای مسکونی گسترده، موقعیت و خدمات شهری در نظر گرفته می‌شد و پس از آن انبوه‌سازان وارد ساخت و ساز می‌شدند.

به گفته وی حال دولت جدید می‌تواند با کمک به بخش خصوصی طرح‌های جدید مسکنی خود را ارائه کند اما بهتر است دولت‌ها به طور مستقیم در عرضه مسکن وارد نشوند.

 طرح مسکن مهر که به منظور خانه‌دار شدن دهک‌های ضعیف جامعه طی هفت سال اخیر در حاشیه شهرهای کشور اجرا شد و در قالب مالکیت ۹۹ ساله به متقاضیان واگذار شده است اکنون پس از صرف حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار با کمبود منابع مالی و مشکلات دیگری همچون شهرسازی و امکانات رفاهی و اجتماعی مواجه شده و با توجه به مشکلات مالی که به اقتصاد کشور تحمیل کرده بر اساس تصمیم دولتمردان دولت یازدهم دیگر ادامه نخواهد یافت و تنها واحدهای نیمه‌ساز تکمیل و به متقاضیان تحویل داده می‌شود. مسئولان مسکنی کشور طرح‌های دیگری همچون طرح مسکن اجتماعی را که البته هنوز جزئیات و شرایط آن اعلام نشده برای خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد و متوسط جامعه در نظر گرفته‌اند.

    نظرات