وضعیت نابسامان خدمات پس از فروش لوازم خانگی وارداتی

وضعیت نابسامان خدمات پس از فروش لوازم خانگی وارداتی

http://www.bananews.ir/به دنبال ایجاد مدیریت واردات و اعمال آن به وسیله اولویت‌بندی‌های ۱۰‌گانه، برخی افراد از این فرصت سوءاستفاده کرده و ضعف خدمات پس از فروش محصولات وارداتی را پنهان کرده یا به گردن تحریم‌ها و عدم اجازه واردات می‌اندازند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حجم اعظم خدمات پس از فروش که مشتریان نیاز شدیدی به آن دارند، خدمات پس از فروش لوازم خانگی است. بیشترین مشکلی که مصرف‌کنندگان لوازم خانگی با آن مواجه می‌شوند تامین قطعات جانبی محصول است که در اکثر مواقع دیده شده شرکت پشتیبانی در مرحله‌ی اول اعلام داشته که تکنسین به صورت حضوری به منزل خریدار مراجعه خواهد کرد، اما با گذشت زمان طولانی در حدود یک ماه از سوی شرکت اعلام می‌شود که قطعه مورد احتیاج در داخل کشور وجود ندارد و این موضوع به دلیل اعمال تحریم‌ها به کشور است.

جای سوال است که یک شرکت بزرگ که در سطح شهر در حجم وسیع اقدام به تبلیغات می‌کند و از سویی دیگر کالا به‌ویژه لوازم خانگی خارجی که در زمان ممنوعیت واردات در سطح شهر در حجم چشم‌گیر توزیع می‌شود، نمی‌تواند قطعات جانبی که حتی یک صدم حجم محصول اصلی را ندارد به کشور وارد کند تا به نیاز مشتریان خود جوابگو باشد؟!

یکی از مشتریان که به شرکت اصلی خدمات پشتیبانی محصول خود مراجعه کرده می‌گوید: دکمه شروع به کار دستگاه ماکروویو از کار افتاده است و برای رفع این مشکل به شرکت مراجعه کرده‌ام اما شرکت اعلام کرده این قطعه در کشور وجود ندارد.

 

وی ادامه می‌دهد: شرکت در مراجعه‌ی اول اعلام کرد ماکروویو باید حدود یک تا سه‌ماه در شرکت بماند تا از کشور تولید‌کننده قطعه جانبی آن وارد شود.

به گفته او در شرایطی که اعلام می‌شود شرکت تولید‌کننده این ماکروویو برخی محصولات هم‌چون ماکروویو را در ایران تولید می‌کنند پس چگونه است که شرکت پشتیبانی مدعی است که قطعه باید از شرکت مبداء وارد شود؟!

این موضوع تنها مربوط به یک شرکت نبوده و در مورد دیگر خریدار یکی از محصولات غذاساز مشهور خارجی عنوان می‌کند که مخزن پلاستیکی پارچ مخلوط کن ترک برداشته ولی نمایندگی آن شرکت در ایران بعد از یک ماه پیگیری اعلام کرده که قطعه مورد نظر در ایران وجود ندارد.

در این باره رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به ایسنا گفت: مصرف‌کننده نباید تاوان نبود قطعه و لوازم جانبی را بپردازد و نداشتن قطعه از سوی شرکت پشتیبانی پذیرفتنی نیست.

محمد طحان‌پور افزود: طبق قانون وارد‌کننده باید خدمات تخصصی پس از فروش به مشتریان خود ارائه دهد.

وی تاکید کرد: یکی از عوامل اصلی بروز چنین مشکلاتی موازی‌کاری و اقدام به واردات توسط افراد نابلد و خارج از صنف لوازم خانگی است.

او خاطر نشان کرد: مصرف‌کننده نمی‌تواند و نباید برای تعمیر کالای خود صبر کند، زیرا زندگی یک خانواده ارتباط تنگاتنگی با لوازم خانه دارد.

طحان‌پور یادآور شد: برخی شرکت‌ها لوازم جانبی دارند اما ارائه نمی‌دهند که باید زور بالای سر آنها باشد!

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در پایان بیان کرد: متولی اصلی خدمات پس از فروش سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان است.

    نظرات