کمک به تولید با صادرات محصولات فولادی

کمک به تولید با صادرات محصولات فولادی

http://www.bananews.ir/با بازگشایی معاملات روزانه بازار آهن، قیمت انواع محصولات فولادی با همان شیب ملایم کاهشی روزهای اخیر تنزل یافت.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بر اساس این گزارش روز گذشته در کنار افت میانگین قیمت مقاطع، شمش‌های وارداتی به کشور نیز اعم از نوع ترک و روسی با کاهش قیمت روبه‌رو شدند که در این میان محموله‌هایی که محل تحویل آنها بندر امام بود، افت بیشتری را (تا سقف ۲/۱ درصد) تجربه کردند.

به گفته یکی از تجار بازار آهن چهارشنبه هفته گذشته دو محموله بزرگ شمش وارد کشور شد که نسبت به واردات دو هفته اخیر وزن و حجم زیادی داشت، خریداران نیز به دلیل در پیش بودن مذاکرات هسته‌ای ژنو و پیش‌بینی کاهش قیمت‌ها پس از اتمام این دور از مذاکرات، ترجیح دادند دست از خرید کشیده و خریدهای خود را به این هفته موکول کنند. در همین حال روز گذشته نیز چندین محموله دیگر از این کالا وارد بنادر شد که مازاد عرضه شکل گرفته -به دلیل واردات روز چهارشنبه هفته گذشته و شنبه هفته جاری- در کنار امتناع خریداران از انجام معامله در این دو روز، موجبات کاهش بیشتر قیمت شمش را رقم زد.
این معامله‌گر پیش‌بینی کرد تا اواسط هفته جاری قیمت انواع ابعاد شمش وارداتی، کماکان با نوسانات کاهشی مواجه باشد.

به هر ترتیب مدتی است بازار آهن با افت روزانه قیمت‌ها ولو به میزان اندک خو گرفته و مبادلات بازار و بورس کالا آنچنان که باید مورد استقبال خریداران قرار نمی‌گیرد. رییس اتحادیه آهن فروشان در گفت‌و‌گو با خبرنگار دنیای اقتصاد در ارتباط با رکود معاملات و کاهش تدریجی قیمت‌ها طی چند ماه گذشته گفت: با توجه به کاهش چند ماهه سطح دادوستد انواع محصولات فولادی عرضه شده در بورس کالا و از سوی دیگر سرایت رکود و ضعف تقاضا به معاملات بازاری، پیش‌بینی غالب این است که تا پایان دی ماه رکود و مازاد عرضه کماکان بر روند مبادلات آهن حکمفرما باشد. محمد آزاد افزود: در این میان، تغییرات نزولی نرخ ارز و طلا و گمانه‌زنی‌های مثبت پیرامون نتایج مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ هم علاوه بر رکود موجود، موجب شده‌اند تا برای ماه‌های آتی امیدی به افزایش نرخ آهن‌آلات نباشد، بلکه روند اخیر همچنان تداوم داشته باشد.
وی ادامه داد: البته اگر دولت یازدهم بودجه سال ۹۳ را آذرماه تقدیم مجلس کند، با بررسی بودجه عمرانی در نظر گرفته شده در آن، فعالان و تصمیم‌گیران بازار آهن به چشم‌انداز روشنی از وضعیت خرید در ماه‌‌های آتی رسیده و کمی بر حجم مبادلات افزوده خواهد شد به طوری‌ که اگر تقاضا به نسبت زیادی هم رشد نکرد، لااقل از افت بیشتر قیمت‌ها جلوگیری شود.
رییس اتحادیه آهن فروشان مهم‌ترین نیاز بازار آهن را در شرایط فعلی تعادل و ثبات قیمت‌ها عنوان کرده و افزود: علاوه بر مشکلاتی که سردی معاملات برای صنوف آهن‌فروش پدید آورده‌است، تولیدکننده‌ها نیز از کمبود نقدینگی رنج می‌برند که به همین دلیل از اکثر آنها خواسته‌ایم تا برای گرفتن مجوزهای صادراتی لازم اقدام کرده و مازاد بر نیاز بازار مصرفی داخل را راهی بازار‌های فروش خارج از کشور کنند تا علاوه بر تامین نقدینگی و سرمایه لازم برای آنها، چرخ تولید نیز همانند زمانی که بازار مصرف رونق داشت، به خوبی بچرخد.
آزاد گذری به سامانه هوشمند آهن‌آلات نیز زد و در رابطه با راه‌اندازی آن گفت: با رونمایی از سایت بها قدم مهم و بزرگی برای بهبود و رونق روند مبادلات خرد و انبوه آهن در کشور برداشته شد، اما این همه کار نبود به طوری‌که از آن زمان به بعد تلاش زیادی از سوی متولیان امر و اتحادیه کشوری آهن و فولاد برای تدوین آیین‌نامه‌ها و قوانین لازم صورت گرفت تا هرچه سریع‌تر شاهد انجام معاملات آهن از طریق این سامانه باشیم.
وی ادامه داد: البته هنوز اطلاع‌رسانی جامع و کاملی از این سایت صورت نگرفته، اما تلاش کرده‌ایم تا در دهمین نمایشگاه متالورژی (فولاد، صنایع معدنی، آهنگری و ...) که در فاصله ۶ تا ۹ آذر ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود در غرفه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در قالب یک سی‌دی، اطلاعات لازم را در این زمینه به علاقه‌مندان انتقال دهیم. از سوی دیگر هنگام راه‌اندازی این سایت نیز با برگزاری یک کنفرانس خبری سعی خواهیم کرد تمام آنچه را که در ارتباط با انجام معاملات از طریق سامانه هوشمند آهن‌آلات لازم است، در اختیار عموم قرار دهیم.
رییس اتحادیه آهن‌فروشان همچنین تصریح کرد: همگی تولیدکنندگان فولادی کشور پس از ثبت‌نام در این سایت و پذیرش یکسری تعهدات خاص می‌توانند محصول خود را از طریق این سامانه به فروش برسانند، مضاف بر اینکه خریداران محصولات فولادی این سایت نیز توزیع‌کنندگان آهن یا همان اعضای صنف آهن فروش هستند که تلاش کرده‌ایم مقدمات حضور مصرف‌کنندگان خرد را در سال ۹۳ هم فراهم کنیم.
به گفته آزاد، سایت بها هیچ‌گونه تداخلی با معاملات فولادی بورس کالا نداشته و رقیب این نهاد مالی محسوب نمی‌شود، بلکه بازاری مانند فرابورس است که در کنار بورس به فعالیت می‌پردازد.
وی در پایان نسبت به رونق و بهبود معاملات از طریق راه‌اندازی سامانه هوشمند آهن‌آلات نیز ابراز امیدواری و خوشبینی کرد و گفت: پس از آغاز معاملات خرد و سنگین از این سایت به طور قطع بخشی از مشکل تقاضا در بازار آهن مرتفع خواهد شد.

    نظرات