هیئت هفت نفره بررسی جعبه FDR بوئینگ هما به فرانسه میروند
معاون امور دولت وزارت راه ضمن بیان اینکه هیئتی هفت نفره از نمایندگاه سازمان هواپیمایی، کمیسیون عمران و سازمان بازرسی کل کشور، امروز برای برسی نوار fdr به فرانسه میروند، گفت: اگر بازخوانی جعبه fdr در فرانسه آغاز شود نتایج بررسی این جعبه پس از ۱۰ روز ارایه میشود.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از ایسنا، احمد مجیدی در جمع خبرنگاران راجع به آخرین نتایج بررسی علت سانحه بوئینگ ۷۲۷ هما، اظهار داشت: کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری در حال بازرسی و بررسی این حادثه است و در واقع علت اصلی وقوع این سانحه توسط این کمیسیون اعلام میشود.
معاون امور دولت و مدیریت بحران وزارت راه و ترابری با بیان اینکه جعبههای سیاه بوئینگ ۷۲۷ هما روز دوم حادثه از هواپیما جدا و به تهران منتقل شد، ادامه داد: گروه مربوط به جعبههای cvr (مکالمات خلبان) عملیات بررسی خود را به اتمام رسانده است و هماکنون مکالمات خلبان و درون کابین را به صورت مکتوب در اختیار داریم.
مجیدی با بیان اینکه مکاتبات لازم برای انتقال جعبه fdr (پارامترهای موتور) هواپیما به کشور فرانسه انجام شده است، گفت: سفارت فرانسه قول داده است که به گروهی هفت نفره متشکل از چهار نفر کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاهها و دو نفر از افراد معرفی شده کمیسیون عمران مجلس و یک نفر از سازمان بازرسی کل کشور، ویزا دهد و این افراد امروز به فرانسه منتقل شوند.
معاون مدیریت بحران وزارت راه و ترابری تأکید کرد: اگر بازخوانی جعبه fdr در فرانسه آغاز شود نتایج بررسی این جعبه پس از ۱۰ روز ارایه میشود.
مجیدی افزود: هماکنون هفت گروه از ۱۱ کارگروه بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری، بررسیهای خود را به اتمام رساندهاند و گزارشها آماده است؛ پس از آن نتایج بررسی نوار fdr در اختیار کارگروههای دیگر کمیسیون بررسی سانحه قرار میگیرد زیرا چهار گروه تخصصی باقیمانده برای تکمیل گزارش خود نیازمند دارا بودن اطلاعات جعبه fdr هستند.
معاون امور دولت و مدیریت بحران وزارت راه و ترابری افزود: پس از آنکه هر ۱۱ کارگروه گزارشات خود را کامل کردند جلساتی برگزار میشود و هر کدام نتایج به دست آمده را بررسی میکنند، اگر در نهایت هر ۱۱ کارگروه به نتیجه واحدی رسیدند، موضوع را صورت جلسه میکنند و پس از امضاء توسط رئیس کارگروه، علت اصلی وقوع سانحه توسط رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام میشود.
معاون مدیریت بحران وزارت راه تصریح کرد: طبق مقررات بینالمللی ایکائو، سازمان هواپیمایی هر کشوری حداکثر ۴۰۰ روز پس از هر سانحه هوایی فرصت دارد تا علت وقوع حادثه را اعلام کند، اما معمولاً تلاش میشود علت وقوع حادثه زودتر اعلام شود که این مورد بستگی به نوع حادثه دارد؛ طبق تجربهها، علت اصلی وقوع یک حادثه هوایی کمتر از شش ماه اعلام نمیشود.
*هواپیمای بوئینگ هما ۶ سال دیگر فرصت پرواز داشت
مجیدی با اشاره به اینکه بوئینگهای ۷۲۷ هواپیماهای از رده خارج نیستند، افزود: در حال حاضر بیش از ۳۴۰ بوئینگ ۷۲۷ در دنیا پرواز میکنند، همچنین بیش از ۱۰۰ بوئینگ ۷۲۷ در آمریکا در حال پرواز است.
وی تأکید کرد: هواپیمای سانحه دیده هما، پس از اورهال، تا شش سال دیگر فرصت پرواز داشت.
معاون امور دولت و مدیریت بحران وزارت راه و ترابری با بیان اینکه سیستمهای کنترل و نظارت بر هواپیماها حاکم است، گفت: این سیستمهای کنترل و نظارت از سوی سازنده هواپیما، به دارندگان هواپیما و سازمان هواپیمایی کشوری مربوط ابلاغ میشود و هر دو ارگان موظف به کنترل و نظارت هستند.
معاون امور دولت و مدیریت بحران وزارت راه و ترابری در خصوص ادغام دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی، تصریح کرد: این مورد در حیطه اختیارات من نیست؛ در اینمورد حرفی نمیزنم.
نظرات