ورود بازار مسکن به دوره ثبات

ورود بازار مسکن به دوره ثبات

http://www.bananews.ir/بازارمسکن در ماه‌های گذشته از سال ۹۲ دو حرکت غیر هم‌جهت در منحنی نوسان قیمت‌ را تجربه کرد و طبق آخرین بررسی‌های به‌عمل آمده از اوضاع این بازار در تهران، حالت سوم هم‌اکنون در منحنی برقرار شده‌است. قیمت مسکن در تهران طی بهار امسال با ۱۰ درصد رشدفصلی و ۶۹ درصد رشد نقطه‌به‌نقطه، بالاترین سطح در جریان «صعود» چندین ماهه را ثبت کرد و سپس در ۴ ماه منتهی به پایان مهرماه از یک‌سو با «کاهش» ۱۱ درصدی –میانگین رشد ‌‌ماهانه- منجر به تخلیه حباب بهاری شد و از سوی‌ دیگر با کند شدن نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه در حدود ۴۳ درصد –نسبت به ۴ ماه مشابه سال ‌قبل- آرامش نسبی در بازار را رقم زد.اکنون نتایج آخرین رصد دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد ‌مسکن حاکی است: در آبان‌ماه افت‌و‌خیز به پایان رسیده و رشد ماهانه قیمت ‌مسکن صفر شده و نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه نیز ۲۵ درصد شده ‌است. «توقف» روند کاهش بعد از یک دوره افزایش‌‌ جهشی قیمت ‌مسکن آن هم در کنار تحول ‌بزرگ در عرصه سیاست‌ خارجی که هفته ‌پیش با حصول توافق در ژنو رخ‌ داد، باعث شده مدیرکل برنامه‌ریزی و اقتصادمسکن وزارت راه‌وشهرسازی پیش‌بینی کند: بازار ملک در ۴ ماه پایانی امسال بعد از ۸ماه هیجان قیمت، آرامش و ثبات را به خود می‌بیند.در این فضا، رونق معاملات‌مصرفی، رونق ساخت‌وساز و همچنین عدم‌‌تغییر ‌صعودی قیمت حتی درصورت حرکت نقدینگی به این سمت، مورد انتظار است. ی و سیاسی، گرایش سرمایه‌گذاران را به سمت بازارهای زودبازده و زود نقدشونده برده بود. این بازارها همچون سکه، ارز و طلا منافعی برای اقتصاد ندارند و فقط سرعت گردش پول را افزایش می‌دهند و تورم ایجاد می‌کنند؛ اما در حال حاضر انتظار عقلایی از فعالان اقتصادی این است که سرمایه‌ها را از بازارهای زودبازده به سمت بازارهایی مثل بورس و ساخت‌وساز حرکت دهند.

امیدواری به رسوب منابع در بازار
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی مسکن تاکید کرد: در شرایط آرامش اقتصادی که هم‌اکنون در بازار مسکن برقرار شده است، این امیدواری وجود دارد که منابع‌مالی در بازار رسوب کند و با پایین‌آمدن سرعت گردش پول، گرایش به سمت پس‌انداز و در نتیجه پرهیز از سفته‌بازی به رفتار غالب فعالان این بازار بدل شود تا برنامه‌ای که دولت در حوزه صندوق‌های سپرده‌گذاری مسکن به دنبال آن است؛ یعنی تامین وام از محل پس‌انداز، بهتر محقق شود.
اگر نقدینگی وارد خرید مسکن شود ...
چگینی در پاسخ به این پرسش که «آیا خروج سرمایه‌‌ها از بازارهای سکه و ارز و ورود آنها به بازار مسکن، قیمت را تحریک نخواهد کرد؟» گفت: در ماه‌های آینده بازارهای مسکن و سهام جایگزین بازارهای زودبازده در جذب سرمایه‌ها و بخشی از نقدینگی‌ خواهند شد، اما بازدهی مطلوب بورس در حال‌حاضر، بازار سهام را گزینه اول جذب سرمایه کرده است. ضمن اینکه جامعه تقاضا در بازار مسکن هم‌اکنون ظرفیت پذیرش شوک‌قیمت را ندارد و از سوی دیگر حتی در سال‌هایی که التهاب اقتصادی بوده، منحنی قیمت‌مسکن دوبار در یکسال جهش نکرده است؛ بنابراین امسال با توجه به جهشی که در بهار اتفاق افتاد و همچنین عدم کشش درآمد و قدرت خرید خانوارها، حتی انتظار افزایش دوباره قیمت هم قابل طرح نیست. خصوصا که در سال‌جاری وضعیت درآمدی خانوارها از وضعیت مناسبی برخوردار نمی باشد تا کشش درآمدی خانوارها بتواند افزایش قیمت‌ها را پشتیبانی کند.


وی تصریح کرد: در ماه‌های آینده به تدریج ساخت‌وساز رونق می‌گیرد و هزینه تمام‌شده مسکن نیز با توجه به سیاست انقباضی دولت برای مهار تورم و نقدینگی و همچنین روند کاهشی قیمت مصالح‌ساختمانی، پایین خواهد آمد.
مالیات برای تشویق رسوب سرمایه‌ها
مدیرکل برنامه‌ریزی مسکن همچنین گفت: بسته‌مالیاتی قابل اجرا برای مهار سوداگری و معاملات سفته‌بازانه در بازار مسکن، در حال تدوین است و مالیات‌ها به گونه‌ای تعریف شده که مالکان به رسوب‌سرمایه‌های ملکی خود تشویق شوند تا خرید و فروش مکرر و کوتاه‌مدت آنها.

    نظرات