داغ شدن بازار قطعات هواپیماهای قدیمی در پی توافق هسته‌ای ایران

داغ شدن بازار قطعات هواپیماهای قدیمی در پی توافق هسته‌ای ایران

http://www.bananews.ir/خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از منابع هواپیمایی نوشت: هواپیماهای ایرانی با وجود تحریم‌های غربی و چالش تامین قطعات، از طریق قطعات تهیه شده از بازار غیررسمی، قطعات پیاده شده از هواپیماهای اسقاط شده یا قطعات تولید داخل همچنان به پرواز ادامه می‌دهند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) اکنون پس از توافق تاریخی میان ایران و کشورهای غربی در ژنو که تحت آن بخشی از تحریم‌ها لغو می‌شود، ایران می‌تواند به خرید محدود قطعات و تعمیر هواپیماهایش بپردازد.

بر اساس این گزارش، اولین مشکلی که ایران با آن روبرو است، احتمال پیدا نشدن قطعات به دلیل قدیمی بودن هواپیماهاست؛ از این رو نیاز ایران برای قطعات هواپیما ممکن است فرصت خوبی برای شرکت‌های بازیافت و عرضه کننده قطعات دست دوم فراهم کند.

به عنوان مثال هواپیمای ۱۰۰-۷۴۷ بویینگ که در ایران استفاده می‌شود، نخستین بار در سال ۱۹۶۶ به بازار عرضه شد و این شرکت از سال ۱۹۸۲ این مدل را نساخته است.

مارک گرگوری، رییس شرکت انگلیسی Air Salvage International، بزرگ‌ترین شرکت بازیافت هواپیما در اروپا اظهار می‌کند: آخرین هواپیمای ۱۰۰-۷۴۷ که مشاهده کردیم حدود ۱۰ سال قبل بود.

به اعتقاد تحلیل‌گران به دلیل برداشته نشدن کامل تحریم‌ها علیه ایران، سود شرکت‌های هوافضای جهانی و سازندگان قطعات چندان قابل ملاحظه نخواهد بود اما تجدید روابط تجاری قدیمی، گام اولیه به سوی فرآیندی خواهد بود که می‌تواند بازاری را که به مدت یک دهه بسته بود، زنده کند.

ایران اعلام کرده که کاهش تحریم‌ها ممکن است شرایط را برای خرید هواپیما در آینده در صورت احیای کامل روابط اقتصادی مهیا کند و البته این به نتایج مذاکرات دیپلماتیک در ماه‌های آتی بستگی دارد.

این خبرگزاری انگلیسی به نقل از یک مقام ایرانی که حاضر نشد نامش مطرح شود، نوشت: ایران در صورت برداشته شدن تحریم‌ها ۲۵۰ یا ۴۰۰ فروند هواپیما از بویینگ یا ایرباس می‌خرد.

در مقابل سازندگان هواپیما و شرکت‌های بازیافت و عرضه کننده قطعات واکنش محتاطانه‌ای داشته و تاکید کرده‌اند که بدون تایید، کاری نمی‌تواند انجام شود.

یک سخنگوی ایرباس اظهار کرد: این شرکت ابتدا باید از تغییرات احتمالی در مورد وضعیت حقوقی آگاه شود و پیش از آن نمی‌تواند ارزیابی تجاری داشته باشد.

سخنگوی شرکت آمریکایی بویینگ نیز حاضر به اظهارنظر نشد.

    نظرات