تهدید کمبود آب در یزد جدی‌تر از سایر نقاط کشور

تهدید کمبود آب در یزد جدی‌تر از سایر نقاط کشور

http://www.bananews.ir/استاندار یزد گفت: تهدید کمبود آب در استان جدی‌تر از سایر نقاط کشور است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سید محمد میرمحمدی در جلسه کارگروه آب و کشاورزی استان توضیح داد: براساس گزارش متخصصین، میزان روان آب‌های استان ۴۸ درصد کاهش داشته است و اگر در انجام پروژه‌ها تاخیر داشته باشیم خط دوم نیز مشکل کمبود آب استان را حل نخواهد کرد. کسانی که در جلسه نشسته‌اند باید مشکل آب استان را حل کنند.

وی، بیشترین مصرف آب استان را در بخش کشاورزی دانست و افزود: مدیریت مصرف آب موجود چه در بخش کشاورزی و چه در بخش صنعت و شرب یکی از نکات مهم و قابل توجه است.

میرمحمدی با تاکید بر این‌که با وزارت نیرو در خصوص مسئله آب استان صحبت شده است، مدیریت آب موجود یزد را برعهده مسئولان استانی دانست و تصریح کرد: تهیه آب شرب برای مردم وظیفه حاکمیت است و تهدید آب در استان یزد جدی‌تر از سایر نقاط کشور به نظر می‌رسد.

وی افزود: خشکسالی، کاهش روان آب‌ها، بیلان منفی آب، کف شکنی چاه‌ها همه از جمله عواملی است که سبب کمبود آب در استان شده است.

میرمحمدی تاکید کرد: تشکیل کمیته‌های مختلف برای رسیدن به راهکار حل مشکل آب، تولید محصولات کشاورزی با مصرف کم آب، شیرین‌سازی آب در استان، جلوگیری از حفرغیرمجاز چاه، جلوگیری از کف شکنی چاه‌ها و برنامه‌ریزی بر اساس شفافیت‌ها از جمله مواردی است که باید به آن توجه شود.

محمد رضا بابایی، معاون برنامه‌ریزی استاندار نیز گفت: استان یزد با توجه به تمام محدودیت‌های آبی موجود، تلاش‌های خوبی در زمینه توسعه کشاورزی انجام داده که می‌توان به تولید انار، پسته و کشت‌های گلخانه‌ای اشاره کرد.

وی بیان کرد: میزان آب مصرفی استان به ترتیب ۹۰ درصد در بخش کشاورزی، هفت درصد شرب و بهداشت و سه درصد در بخش صنعت است. سه کمیته در حوزه‌های عمرانی، سیاسی و برنامه ریزی، تشکیل و به صورت هفتگی مسائل مرتبط با آب استان را دنبال خواهند کرد.

بابایی بر تهیه گزارش جامع در زمینه وضعیت منابع آب و کشاورزی استان برای ارائه به مسئولان کشوری تاکید کرد.

استان یزد به صورت متوسط، سالانه ۸۲٫۲ میلی‌متر بارندگی دارد که جزو کم باران‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شود.

    نظرات