در قیمت‌گذاری مسکن دخالت نمی‌کنیم/ رکود تورمی مسکن باید شکسته شود

در قیمت‌گذاری مسکن دخالت نمی‌کنیم/ رکود تورمی مسکن باید شکسته شود

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی با هرگونه قیمت دستوری در بخش مسکن مخالفت و اعلام کرد: مداخله‌ای در قیمت‌گذاری مسکن نداریم.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عباس آخوندی در حاشیه چهارمین نمایشگاه راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نه تنها در بخش مسکن بلکه در همه موارد مداخله‌ای در قیمت‌گذاری‌ها نداریم.

وی افزود: با عرضه فراوان، قیمت‌ها به نرخ تعادلی می‌رسند و من براساس نظر قبلی می‌گویم که هیچ نیازی برای عرضه مسکن از سوی دولت نیست.

مخالفت با هرگونه قیمت دستوری در بخش مسکن

وزیر راه و شهرسازی گفت: با هر گونه قیمت دستوری برای مسکن مخالف هستم و باید عرضه مسکن افزایش یابد چراکه هنگامی که عرضه زیاد شود دلیلی برای افزایش قیمت وجود ندارد.

وی با اشاره به مشکلات به وجود آمده در بخش مسکن و برنامه‌های این وزارتخانه اظهار کرد: دستور دادم تا طرح جامع مسکن مورد بازنگری قرار گیرد و این طرح به‌ روز شود.

باید حساب ۱۰۰ امام را فعال کنیم

آخوندی معتقد است: ساخت مسکن نباید توسط دولت صورت گیرد بلکه باید دولت به فکر راهکارهای تسهیل کننده و مهم‌تری باشد؛ به گونه‌ای که شهرداری‌ها را در این امر درگیر و حساب ۱۰۰ امام (ره) را فعال کنیم.

وی افزود: باید گروه‌های خیرین مسکن‌ساز را درگیر تولید و عرضه مسکن کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به مسکن مشارکتی که از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی است اشاره کرد و گفت: این‌که مسکن کل کشور را مسکن اجتماعی تامین کند یا مسکن‌های دیگر، درست نیست و باید این طرح‌ها بررسی شوند.

آخوندی افزود: علت دوری از صحبت‌های خبری رسیدگی به برنامه‌های مسکن اجتماعی است.

وی درباره افزایش تسهیلات مسکن مهر و جلسه امروز بانک مرکزی در این زمینه، گفت: اطلاعی از این موضوع ندارم و درباره وام و تسهیلات مسکن باید با مسئولین مربوطه همچون رییس کل بانک مرکزی صحبت شود.

 

دستور فعال شدن کارگاه‌های آزادراه تهران - شمال

وزیر راه و شهرسازی درباره آزادراه تهران – شمال گفت: این آزادراه دو بحث عمده دارد یکی فعال کردن وضع موجود است که این آزادراه در حال فعالیت است و دیگری این است که نسبت به مسائل اساسی حقوقی و شراکتی رسیدگی شود.

آخوندی خبر داد: دستور فعال شدن کارگاه‌های آزادراه تهران – شمال داده شده و تمام مذاکرات با پیمانکاران انجام شده است.

کمبود ناوگان در بخش ریلی

وی با اشاره به توسعه حمل و نقل در کشور گفت: باید بتوانیم از ظرفیت موجود به خوبی استفاده کنیم چرا که در خطوط ریلی سرمایه‌گذاری‌های عظیمی داشتیم اما از نظر ناوگان دچار کمبود و کسری زیادی هستیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در حال حاضر با بخش‌های مختلف تامین مالی در حال مذاکره هستیم و امیدواریم بتوانیم تسهیلاتی در اختیار گروه های حمل و نقل قرار دهیم.

به گزارش ایسنا، خبرنگاران حاضر در نمایشگاه از ساعت ۱۴ امروز منتظر حضور وزیر راه و شهرسازی بودند اما وی تمایلی به گفت‌وگو در مورد مباحث روز بخش‌های راه و مسکن نداشت.

رکود تورمی مسکن باید شکسته شود

وی همچنین در سخنرانی خود در مراسم اختتامیه این نمایشگاه تاکید کرد: رکود تورمی باید شکسته شود و اولین بخش مهم در این زمینه حوزه مسکن است.

آخوندی اظهار کرد: بخش مسکن را محدود به مسکن مهر یا مسکن اجتماعی نمی‌بینم تمام بخش‌های مرتبط با مسکن باید فعال شوند و قدرت خرید و فروش افزایش یابد که با فعال شدن این حوزه، صدها شغل و صنعت به وجود می‌آید.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که تمام پروژه‌ها به روش مشارکتی باید به بخش خصوصی واگذار شوند که این کار در حال انجام است، گفت: فاصله بین بخش دولتی و خصوصی باید محو شود تا یک مجموعه واحد برای آبادانی ایران ایجاد کنیم.

دولت متولی خانه‌سازی نیست

وی با تاکید بر این‌که اولین مفهوم آزادی این است که شهروندان باید آزاد باشند، اظهار کرد: با قبول داشتن مفهوم آزادی این چه تعبیری است که بعضی عنوان می‌کنند دولت باید خانه بسازد؟ دولت فقط باید زمینه‌ها را فراهم کند و اگر از دولت انتظار خانه‌سازی دارند اشتباه است و این که عده‌ای ما را متولی راهسازی، خانه‌سازی و موارد دیگر می‌دانند غلط است.

آخوندی اظهار کرد: مدلی را به همکارانم پیشنهاد کردم که براساس آن صد درصد سرمایه‌گذاری‌ها باید در اختیار بخش خصوصی باشد و این بخش قدرت تعرفه‌گذاری را نیز داشته باشد چون دولت ظرفیت و قدرت رقابت با بخش خصوصی را ندارد و من ادعا نمی‌کنم که دولت این توانایی را دارد.

وی ادامه داد: این سخنان را به خاطر خوشایند عده‌ای عنوان نمی‌کنم بلکه این اعتقاد قلبی من است که بالندگی اقتصادی‌، افزایش رقابت اقتصاد ملی و توسعه اقتصاد ملی فقط بر بال‌های بخش خصوصی استوار است و وظیفه دولت، ایجاد فضای اعتماد است و زمانی که از اقتصاد ملی صحبت می‌کنم به اقتصاد جهانی اعتقاد دارم و معتقدم بنگاه‌های ایران باید در سطح بین‌المللی فعالیت کنند.

درهای وزارتخانه به روی بخش خصوصی باز است

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: وظیفه ما این است که بتوانیم برای بخش خصوصی امکانات لازم را فراهم کنیم و من از شما درخواست راه حل دارم و از بدو عهده دار شدن این مسئولیت، جلسات مختلفی با بخش خصوصی گذاشته‌ و همیشه تاکید کردم تمام درهای وزارتخانه به روی بخش خصوصی باز است.

وی با بیان این‌که بهترین دولت، دولتی است که کمترین مداخله را در بخش خصوصی داشته باشد، گفت:‌ وظیفه دولت برطرف کردن موانع و گرفتاری‌ها از پیش پای مردم است و ایجاد یک نظام قابل اعتماد و اتکا برای بخش خصوصی است. وظیفه ما نیز این است که مبادلات ایران با جهان را فراهم کنیم تا قدرت رقابت پذیری بنگاه‌های ایران در سطح جهان افزایش یابد ولی تولید به عهده بخش خصوصی است.

آخوندی با اشاره به اهمیت کریدورهای شمال – جنوب و شرق – غرب، اظهار کرد: همه چیز در اختیار شماست و حق شهروندی آن است که شما بتوانید تصمیم‌گیری و پرسش کنید و ما نیز موظف به پاسخگویی به شما هستیم.

وی با اشاره به برگزاری چهارمین نمایشگاه راه و شهرسازی، اظهار کرد: شرکت در این نمایشگاه و دیدن افرادی که مدام در حال تلاش، خلاقیت و نوآوری هستند برای من فرح‌بخش است.

    نظرات