وام مسکن‌مهر در نوبت افزایش

وام مسکن‌مهر در نوبت افزایش

http://www.bananews.ir/ماجرای افزایش وام مسکن مهر به ۳۰ میلیون تومان که از سال گذشته در قالب مصوبه دولت، برخی از واحدهای نیمه تمام مسکن مهر را که به دلیل افزایش هزینه‌های ساخت با چالش جدی مواجه کرده بود، از حالت تعطیلی خارج کرد، این بار به طور جدی در دستور کار دولت قرار گرفته است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سال گذشته، در پی افزایش ناگهانی هزینه‌های ساخت ناشی از تورم، برخی پروژه‌های مسکن مهر متوقف شد که وزیر راه و شهرسازی وقت برای خروج از این بن بست، در مصوبه‌ای، تسهیلات این واحدها را به سقف ۳۰ میلیون تومان افزایش داد.
این در حالی است که در مصوبه دیگری که ابتدای امسال برای جبران سربار هزینه‌ای ساخت برخی دیگر از واحدهای نیمه تمام مسکن مهر در روزهای پایانی عمر دولت دهم به تصویب رسید، برخی دیگر از واحدهای مسکن مهر هم که با مشکل تامین نقدینگی برای تکمیل مواجه شده بودند وام ۳۰ میلیونی دریافت کردند.
به این ترتیب از اسفند ماه سال گذشته طی دو مصوبه، حدود ۹۰ هزار واحد مسکن مهر از تسهیلات ۳۰ میلیونی ساخت برخوردار شدند.
این در حالی است که به دنبال اصلی‌ترین سیاست حال حاضر دولت یازدهم در حوزه مسکن، مبنی بر ادامه پروژه‌های نیمه تمام مسکن مهر و تکمیل و تحویل آنها به متقاضیان، هم‌اکنون افزایش سقف تسهیلات واحدهای نیمه تمام مسکن مهر که میزان حداقلی از پیشرفت دارند، اما به دلیل افزایش هزینه‌های ساخت با تسهیلات فعلی قادر به تکمیل و اتمام نیستند، میان وزارت راه و شهرسازی و مجموعه اقتصادی دولت متشکل از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی در حال بحث و بررسی است.
وام ۳۰ میلیونی برای ۹۰ هزار مسکن مهر
قائم مقام وزیر و مجری ویژه وی در امور مسکن مهر در این باره گفت: تاکنون ۴۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت مسکن مهر در قالب قراردادهای منعقد شده از ابتدا تاکنون در نظر گرفته شده که از این میزان بالغ بر ۴۱ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است.
احمد اصغری مهرآبادی ادامه داد: افزایش تسهیلات مسکن مهر به سقف ۳۰ میلیون تومان از اسفند سال گذشته در مورد برخی پروژه‌ها اجرا شد که در قالب آن بانک مرکزی موظف شد ۲ هزار میلیارد تومان از خط اعتباری مسکن مهر در قالب تسهیلات ۳۰ میلیونی به برخی پروژه‌های نیمه تمام مسکن مهر که با چالش نقدینگی برای تکمیل مواجه شده بودند، در اختیار بانک مسکن قرار دهد.
وی افزود: همچنین در مصوبه دیگری که دولت دهم در روزهای پایانی حیات خود به این منظور تصویب کرد، سقف تسهیلات مسکن مهر برای تعداد دیگری از واحدها به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافت که در مجموع در این دو مصوبه، حدود ۹۰ هزار واحد مسکن مهر از تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی ساخت بهره‌مند شدند.
مهرآبادی با اشاره به نشست مشترک وزارت راه و شهرسازی با مجموعه اقتصادی دولت و بانک مرکزی برای افزایش تسهیلات مسکن مهر به سقف ۳۰ میلیون تومان برای واحدهای نیمه تمام، گفت: جلسات افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر در حال برگزاری است و هنوز توافق قطعی در این زمینه حاصل نشده است. وی ادامه داد: هر‌چند مجموعه اقتصادی دولت و بانک مرکزی هم با نظر وزارت راه و شهرسازی برای افزایش سقف تسهیلات به منظور کمک به پیشبرد پروژه مسکن مهر همگام و هم نظر هستند، اما از آنجا که معتقدند این افزایش می‌تواند منجر به افزایش سطح تورم عمومی شود در حال بررسی و تفکر برای راه‌حل‌های مناسب هستند. مجری ویژه وزیر در امور مسکن مهر خاطر نشان کرد: به این منظور هم وزیر راه و شهرسازی و هم مجموعه اقتصادی دولت و بانک مرکزی راهکارهایی پیشنهاد کرده‌اند که در حال بررسی است و به محض نهایی شدن اعلام می‌شود.
آخرین آمار قائم‌مقام وزیر از مسکن مهر
مهرآبادی همچنین در مورد آخرین آمار ساخت مسکن مهر در کشور گفت: مجموعا ۲ میلیون و ۱۵۵ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی در دستور کار دولت برای ساخت در قالب مسکن مهر قرار دارد که براساس مجوزی که دولت برای افزایش ۱۰ درصدی در مناطقی که نیاز به افزایش ظرفیت ساخت این واحدها احساس می‌شود تاکنون عملیات پی‌سازی برای ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار واحد به اتمام رسیده است که از این تعداد یک میلیون و ۱۶۵ هزار واحد در مرحله اتمام سفت کاری، یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد در مرحله اتمام ساخت و نازک کاری و یک میلیون و ۱۳۰ هزار واحد افتتاح شده است.
وی افزود: براساس اعلام آمادگی شهرهای جدید، شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت و شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر جمعیت تا پایان سال بیش از ۲۰۰ هزار واحد دیگر نیز تکمیل و افتتاح می‌شود.

    نظرات