خرید و فروش مسکن مهر آزاد شد/ با ۲۰ میلیون وام نمی‌توان صاحبخانه شد

خرید و فروش مسکن مهر آزاد شد/ با ۲۰ میلیون وام نمی‌توان صاحبخانه شد

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی از آزاد‌سازی خرید و فروش مسکن مهر خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شب گذشته عباس آخوندی در برنامه ارائه گزارش ۱۰۰ روزه فعالیت‌های این وزارتخانه، نسبت به جمعیت پایتخت و کلان‌شهرها ابراز نگرانی کرد و به بیان صریح مشکلات موجود در مسکن مهر و شرایط ایجاد صندوق‌های پس‌انداز پرداخت.

وی گفت: نگاه مسکن در شهرها نگاه شهروندی است و باید مداخلات دولت در امر مسکن کاهش یابد.

آخوندی راهکار کاهش مشکلات مسکن را رفتن مردم به شهرهای اطراف عنوان کرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: به عنوان عضوی از کابینه دولت مهم‌ترین مشکل در ۱۰۰ روز گذشته، برگشت‌های بنیادین بوده که در سنوات گذشته طرح‌هایی اجرا شده و باید درباره‌ اجرای آنها کمی تردید داشت.

آخوندی افزود: در سال ۸۴ براساس گفته مقام معظم رهبری و تاکید ایشان درباره‌ اصل ۴۴ قانون اساسی مقرر شد اقتصاد در اختیار بخش خصوصی و تعاونی‌ها قرار گیرد اما همزمان سهام عدالت اجرا شد و این امر به ظاهر به نفع مردم بود اما در واقع بخش عمده‌ای از سیاست‌های اصل ۴۴ را کمرنگ کرد.

به گفته‌ وی در همین مدت ۴۰ درصد از بنگاه‌داری ایران از مدیریت موثر خارج شد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی دیگر از سیاست‌های اجرا شده در همان زمان، اجرای سیاست بزرگ یارانه‌ها بود که هدف از اجرای این طرح اصلاح نظام ارزش‌داری، اصلاح فعالیت‌های اقتصادی و نحوه‌ تخصیص منابع به پروژه‌های دارایی بود. هم‌چنین هدف، جلوگیری از اتلاف انرژی بود که همه این موارد منجر به وابسته‌ شدن مردم به دولت شد.

آخوندی افزود: در همین زمان کاهش تولید افزایش یافت و سیاست دیگری به عنوان مسکن مهر برای گروه‌های کم‌درآمد جامعه در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به این‌که پیش از آن در ایران سالی ۶۰ میلیون مترمربع خانه ساخته می‌شد و مردم می‌توانستند مسکن خود را تامین کنند، گفت: عمده سیاست‌ها در توانمند‌سازی برای مردم در جهت اقتصادی بود تا مردم بتوانند برای تامین مسکن خود توانمند شوند و آنچه می‌خواهند انتخاب کنند که این‌گونه نبود.

 

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: نگاه من به مسکن نگاه شهروندی است و از حقوق شهروندان دفاع می‌کنم چرا که با ساخت مسکن مهر به یکباره ۸۵۰۰ هکتار به محدوده‌ شهرها افزوده شد.

آخوندی با بیان این‌که ظرفیت تهران در آن مدت قابل قبول بود و اکنون با افزایش جمعیت تهران، آلودگی و تراکم جمعیت بیداد می‌کند، گفت:‌ با ساخت واحد‌های مسکونی مهر در اطراف تهران جمعیت قابل توجهی افزوده شد.

وی افزود: در شهر جدید پرند که جمعیتی حدود ۱۷۰ هزار نفر پیش‌بینی شده بود در یک مصوبه به ۴۰۰ هزار نفر جمعیت افزایش یافت. هم‌چنین در شهر جدید پردیس که جمعیتی حدود ۱۳۰ هزار نفر در نظر گرفته شده بود، در یک مصوبه به ۷۰۰ هزار نفر رسید و این در حالی است که مشکل آب پرند و پردیس از گذشته مشخص بود.

به گفته وزیر راه و شهرسازی شهر جدید هشتگرد در نزدیک تهران که جمعیتی بالغ بر ۱۶۰ هزار نفر تخمین زده می‌شد، در همان مصوبه به ۶۰۰ هزار نفر رسید و این به ظاهر به نفع مردم بود.

ابراز نگرانی نسبت به جمعیت تهران و ادامه سکونت

آخوندی با اشاره به تدوین برنامه‌ دوم اقتصادی در سال ۷۲ گفت: در این برنامه مقرر شد مسکن برای کل مردم ایران و در سه طبقه اقتصادی در نظر گرفته شود.

به گفته وی کسی که با نگاه دولتی به این موضوع نگاه می‌کند باید سه گروه کم‌درآمد‌،‌ متوسط‌ و افرادی که توانمندی مسکن عادی را دارند مشخص شوند اما مشکل از آنجا شروع شد که مسکن مهر از کل برنامه‌ مسکن به گروه کوچکی متمرکز شد و تنها طبقات یک، دو و سه را در بر گرفت.

وزیر راه و شهرسازی افزود: اختصاص مسکن مهر به بخش کوچکی از مردم باعث شد این سیاست‌ها نیز برای همان گروه مفید نباشد و وضعیت غیرمتعادلی در کل بازار و شهرسازی رخ دهد.

مسکن و آخوندی تاکید کرد: در شرایط فعلی نگران تهران هستیم و باید راهی برای نجات پایتخت و کلان‌شهرها داشته باشیم که آیا این شهرها قابل سکونت هستند یا خیر؟

شعار نمی‌دهم سالی یک میلیون خانه می‌سازم

وی با بیان این‌که نمی‌خواهد برای هرگونه اقدام برای شهر تهران به گونه‌ای شعار دهد، گفت: با افزایش تراکم در این شهر علاوه بر افزایش جمعیت، آلودگی هوا افزایش یافت و اشتغال نیز کم شد و من نمی‌خواهم شعار "ساخت سالانه یک میلیون خانه برای مردم را بدهم".

وزیر راه و شهرسازی معتقد است: باید حقایق مهم در شهر برای مردم مطرح شود چرا که مردم باید بدانند زندگی در کلان‌شهرها مشکل است و ما طی سال‌های گذشته چه روندی را پشت سر گذاشتیم و چه روندی را پیش‌رو داریم.

بازنگری طرح جامع مسکن برای خروج بازار از رکود تورمی

آخوندی افزود: برای مسکن کشور باید کل مسکن دیده شود و اکنون طرح جامع مسکن در حال بازنگری است تا کشور از وضعیت رکود تورمی خارج شود.

وی معتقد است: در آخر باید برای مردم برنامه‌هایی اجرا شود تا همه مردم قدرت خرید مسکن را پیدا کنند که مرحله‌ اول این کار دخالت‌ نکردن دولت در قیمت‌گذاری، تولید و نظارت بر مسکن است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید مسکن در سطح شهر به صورت عادی ساخته و عرضه شود و مردم بتوانند با پس‌انداز، قدرت خرید مسکن داشته باشند.

با ۲۰ میلیون تومان وام نمی‌توان صاحبخانه شد

آخوندی با بیان این‌که در حال حاضر با ۲۰ میلیون تومان وام مسکن نمی‌توان صاحب خانه شد، گفت: دولت نباید در ساخت مسکن دخالت کند بلکه باید با ایجاد شرایطی هم‌چون صندوق‌های سرمایه‌گذاری و پس‌انداز، قدرت خرید مردم را افزایش دهد.

به گفته‌ وی نمی‌توان یک طرح کلان مسکن را برای همه جامعه در نظر گرفت بلکه اقشار متوسط ، ضعیف و پردرآمد هر یک نیازمند طرحی برای مسکن هستند و نباید به این موضوع ادامه دهیم که مسکن تنها مسکن مهر.

    نظرات