گشایش در آزادراه شمال

گشایش در آزادراه شمال

http://www.bananews.ir/وزیر راه‌وشهرسازی در تشریح عملکرد ۱۰۰ روز کاری خود، با اشاره به اینکه برنامه‌های بازار مسکن با محوریت افزایش قدرت‌ خرید مردم تا پایان امسال تدوین و ۸۰ درصد از ۹۰۰ هزار مسکن ‌مهر ناتمام نیز تا پایان ۹۳ تحویل خواهد شد، دستاورد این سه‌ماه را مشخص ‌شدن نقشه ‌راه برای غول‌پیکرترین پروژه عمرانی کشور اعلام کرد. عباس آخوندی درباره پروژه «آزادراه تهران- ‌شمال» گفت: تکمیل همزمان قطعه‌ یک آزادراه به ‌اضافه افزایش ظرفیت موجود جاده ‌‌چالوس، پیشنهاد قابل‌قبولی است که با ۵ /۲ سال صرف زمان‌، می‌توان حداکثر بازدهی را از آزادراهی که دوقطعه میانی آن هنوز ساخته‌نشده -در قالب ترکیب تردد در جاده و آزادراه- کسب کرد.
دستاورد ۱۰۰ روز وزارت آخوندی از زبان وزیر: آزادسازی فروش مسکن‌مهر بخشنامه می‌شود
گشایش در آزادراه تهران - شمال
ابعاد تازه از بدسلیقگی در اداره پایتخت؛ ۵۰ هکتار از باغات‌تهران از سال۹۱ تاکنون تبدیل به انواع ساختمان تجاری‌ومسکونی شده است
وزیر راه‌وشهرسازی: برنامه‌ دولت برای بازارمسکن تا پایان۹۲ نهایی می‌شود، عمده هدف ما افزایش قدرت خرید متقاضیان است

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) خلأ نام وزیر راه‌‌وشهرسازی در برنامه‌های تلویزیونی ۲۰ روز اخیر، آن هم در شرایطی که رییس‌جمهور پنجم آذرماه در ارایه کلیات گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه دولت یازدهم وعده حضور تک‌تک وزرا در رسانه‌ملی برای شرح کامل اقداماتشان را داده بود، کم‌کم می‌رفت تا تردیدهایی را از بابت دندان‌گیر نبودن آنچه طی سه ماه اخیر بر وزارت راه‌وشهرسازی گذشته، در محافل عمومی و تخصصی ایجاد کند.
به خصوص آنکه در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه۲ که در سه هفته اخیر، به استودیوی اختصاصی کابینه حسن روحانی برای شرح گزارش‌های ۱۰۰ روزه تبدیل شده بود، هنگام پخش تیزر معرفی وزرای در نوبت پخش، تصویر عباس آخوندی به چشم نمی‌خورد. آخوندی، اما شنبه‌شب در برنامه‌‌ای از شبکه‌یک - با طول‌زمانی حداقل دوبرابر گفت‌‌وگوی ویژه‌خبری شبکه‌دو- حاضر شد و درباره ۱۰۰ روز وزارت خود گزارش داد. هر چند آنچه وزیر ابتدا درباره بازارمسکن و خواسته‌های طرف تقاضا در این بازار، شرح داد تازگی نداشت و بیشتر معطوف به اولین برنامه‌ای بود که او از شهریورماه تاکنون به دنبال اخذ مجوزهای مربوطه از سیستم‌بانکی برای اجرایی کردنش بوده است، اما در مقابل، از گشایش در غول‌پیکرترین پروژه عمرانی دولت که مسوولیت اجرای آن با وزارت راه‌وشهرسازی است، خبر داد. آخوندی در عین‌حال ابعاد تازه‌ای از تهران‌فروشی و بدسلیقگی در اداره پایتخت را با ارایه اسنادی که نشان می‌دهد ترافیک خیابانی و آلودگی هوای امروز تهران ناشی از مصوبات این‌چنینی بوده، نمایان کرد.
دو راه‌حل برای تهران-شمال
آخوندی در هفته اول کاری خود در وزارت راه‌وشهرسازی، آزادراه تهران-شمال را بر انواع پروژه‌های ناتمام ترجیح داد و در بازدید از کارگاه ۳۰ساله این آزادراه، قول تحقیق‌وبررسی فنی برای بازکردن قفل‌مشترکی را که دولت و پیمانکار این پروژه باعث آن شده‌ بودند؛ داد. وزیر شنبه‌شب در تشریح نتایج بررسی کمیته حقیقت‌یاب آزادراه تهران‌-شمال گفت: از چهار قطعه این آزادراه، قطعه چهار که حدفاصل مرزن‌آباد تا چالوس را شامل می‌شود هم‌اکنون برقرار است، پیشرفت‌فیزیکی قطعه یک حدود ۵۰درصد است و در قطعات ۲و۳ که بیش‌از ۵۰ تونل باید در آن ساخته شود هنوز هیچ اقدامی نشده و حدود ۴درصد پیشرفت‌فیزیکی در این دو قطعه انجام شده است. بنابراین دولت یازدهم برای ادامه کار احداث این آزادراه، دو راه حل دارد. راه اول این است که بعد از تامین فاینانس و اعتبار لازم، تمرکز بر تکمیل قطعه یک، باشد که در این صورت هنگام افتتاح این قطعه، تراکم خودروهای عبوری در جاده‌چالوس درست در نقطه انتهایی قطعه‌ یک، آنچنان افزایش پیدا می‌کند که در جاده، حالت قیف ترافیکی ایجاد می‌شود. راه‌ دیگر هم اقدام توام دولت در «قطعه یک آزادراه» و «افزایش ظرفیت موجود جاده چالوس» است به این صورت که همزمان با تکمیل قطعه یک، ظرفیت تردد در قسمتی از جاده‌چالوس که حدفاصل قطعه یک و قطعه چهار قرار گرفته، افزایش پیدا کند تا هنگام گشایش قطعه یک، بازدهی آزادراهی که هنوز دو قطعه میانی آن ساخته‌ نشده، از ترکیب با جاده چالوس به حد مناسبی برسد و بتواند به مسافران سرویس بدهد.
آخوندی اگرچه بطور ضمنی راه‌حل دوم را تایید‌شده تلقی کرد، اما نهایی‌شدن این انتخاب را منوط به هماهنگی در سطوح عالی دولت دانست و تاکید کرد: اجرای راه‌حل دوم حدود ۵/۲ سال زمان می‌برد.

نصف جمعیت تهران اضافه است
وزیر راه‌وشهرسازی در ادامه گزارش ۱۰۰ روزه‌اش، با تاکید براینکه باید جلوی توسعه‌فیزیکی تهران گرفته شود، انتقادهای دو هفته پیش‌ خود را از مدیریت‌شهری پایتخت که در صحن‌ شورای‌شهر مطرح کرده بود کامل کرد و گفت: در سال۱۳۴۷ برای تهران به عنوان پایتخت کشور، جمعیت‌شهری حداکثر ۵/۵ میلیون‌نفری تعیین شد و در همان زمان، علت جمع‌بندی روی این سقف‌جمعیتی نیز دو موضوع شامل مشکل تامین آب و مشکل هوای‌سالم –به خاطر کوهپایه‌ای بودن تهران- عنوان شده بود. بعد از انقلاب اوضاع کنترل جمعیت تهران از دست رفت تا اینکه امروز شاهد هستیم جمعیت‌پذیری شهر تهران به بالای ۱۲ میلیون‌نفر رسیده است.
نابودی باغات به قیمت‌ ساخت‌وساز
آخوندی تصریح کرد: در اردیبهشت سال۹۱ طبق یک مصوبه شورای عالی شهرسازی‌ومعماری کشور ناگهان یک‌طبقه به ارتفاع ساختمان‌های تهران افزوده می‌شود، در حالی که چند روز قبل از تصویب آن، کارشناسان هشدارهایی را بابت تبعات این افزایش‌تراکم به مسوولان داده بودند. از طرف دیگر در سال۹۱ و ۶ماه اول سال۹۲، در کمیسیون ماده ۵ شهر تهران برای ساخت یک میلیون و ۸۰۰ هزار مترمربع بنای ساختمانی، مجوز اضافه صادر شده که در ازای این ساخت‌وساز، ۵۰۰ هزار مترمربع از باغات تهران از بین رفته است. به‌رغم این وضعیت، برخی‌ مسوولان دنبال تمیزی هوای تهران هستند!
قدرت‌خرید مسکن را زیاد می‌کنم
برنامه راه‌اندازی صندوق‌های سپرده‌گذاری و تشکیل بازار رهن برای پرداخت تسهیلات خرید مسکن به دهک‌های میان‌درآمدی جامعه که این روزها عموم مردم تک‌تک کلماتی که کلیات این برنامه را تعریف می‌کند، از حفظ هستند، بخش مهم دیگری از گزارش وزیر راه‌‌وشهرسازی در برنامه شنبه‌شب شبکه‌یک بود.
آخوندی با اشاره به ‌اینکه این برنامه و سایر برنامه‌های بخش مسکن تا پایان سال۹۲ تدوین و نهایی می‌‌شود و از سال۹۳ اجرایی خواهد شد، درباره وام‌خرید گفت: در نشست‌های مشترک با مقامات بانک‌مرکزی دنبال این موضوع هستیم که مدلی در بانک‌ها راه بیفتد تا مردم در دوره سه تا پنج ساله بتوانند بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان پس‌انداز کنند و به واسطه ضریب تکاثری صندوق‌ها که ۳ تا ۴ برابر اصل سپرده است، تسهیلات خرید مسکن دریافت کنند. این تسهیلات در خیلی از شهرهای ایران می‌تواند افراد را خانه‌دار کند. وزیر افزود: عمده‌ترین برنامه من برای بازار مسکن افزایش قدرت خرید متقاضیان است تا به جای آنکه دولت ۲ میلیون خانه برای مردم بسازد، مردم با سلیقه خودشان و وام‌بانکی بتوانند اقدام به خرید کنند.
مسکن‌مهر آزاد می‌شود!
رییس‌جمهور سابق در آخرین ماه‌های دولتش، مصوبه‌ای از کارگروه مسکن را تایید و ابلاغ کرد که به موجب آن، صاحبان مسکن‌مهر می‌توانستند به‌شرط تسویه‌حساب ۱۰درصد از وام‌بانکی این آپارتمان‌ها، خانه خود را همچون همه مالکان عادی، در بازار به فروش برسانند. اما این مصوبه به طرز مشکوکی تا امروز اجرایی نشد و حتی در طول دولت‌دهم اگرچه برخی مسوولان موافق خریدوفروش مسکن‌مهر بودند، اما یک لایه پایین‌تر –کارشناسان- این اتفاق را به ضرر طرح می‌دانستند در حالی که منطق حکم می‌کند برای ارزش ‌بخشیدن به واحدهای مسکونی‌مهر و همچنین پایان‌دادن به حرف‌هایی که درباره یکبارمصرف بودن آپارتمان‌های مسکن‌مهر مطرح است، اختیار صاحبان مسکن‌مهر در نگهداری، اجاره یا فروش آنها به رسمیت شناخته شود. عباس آخوندی در این باره با تاکید براینکه صاحبان مسکن‌مهر باید بتوانند واحدخود را تبدیل به احسن کنند و نباید معاملات این واحدها متوقف بمانند، از تنظیم بخشنامه آزادسازی خرید و فروش مسکن‌مهر و ابلاغ قریب‌الوقوع آن خبر داد.
تا ۹۴ جمع می‌شود!
وزیر همچنین گفت: ۸۰ درصد از ۹۰۰ هزار واحد نیمه‌تمام مسکن‌مهر تا پایان سال۹۳ تحویل می‌شود و بخش کمی از این طرح به سال۹۴ موکول خواهد شد که البته توقع ساکنان برای تامین خدمات روبنایی، حداقل چهار دولت بعدی را درگیر خواهد کرد.

    نظرات