آغاز ترمیم ترک کارون۴ تا دو هفته آینده/ تراز آب سد کاهش داده نمی‌شود

آغاز ترمیم ترک کارون۴ تا دو هفته آینده/ تراز آب سد کاهش داده نمی‌شود

http://www.bananews.ir/مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر رفع دغدغه ترمیم سد کارون ۴ گفت: قرارداد با مشاوره خارجی برای ترمیم سد منعقد شده و دو هفته دیگر مشاور پای کار می‌آید.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمد حاج‌رسولی‌ها در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد آخرین تصمیمات اتخاذ شده برای ترمیم ترک سد کارون ۴ گفت: پدیده ایجاد ترک تقریبا در بسیاری از سدها اتفاق می افتد اما نگرانی ما دراین حوزه برای این بود که احتمال می رفت مجبور شویم تا تراز را یک میلیارد متر مکعب پایین بیاوریم.

وی ادامه داد:‌ در مذاکراتی که با مشاورین خارجی داشتیم این دغدغه حل شد و مشاور بیان کرد که در همین تراز آب موجود تزریق را برای ترمیم ترک انجام می‌دهد و نیازی به کاهش تراز سد نیست.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به این‌که شرایط مطلوبی در حوزه سد کارون ۴ ایجاد شده است گفت: قرارداد منعقد شده و تا دو ماه دیگر ترک سد ترمیم می‌شود.

حاج‌رسولی‌ها با اشاره به این‌که ایجاد ترک در اکثر سدها رخ می‌دهد و امری معقول است گفت: برای مثال ۲۰ سال پیش به ناگهان گفته شد که یکی از سدهایی که قبل از انقلاب ساخته شده نشتی دارد که با پیگیری توانستیم به روشی ساده جلوی نشت آب را بگیریم.

 

وی با تاکید بر این‌که وقتی با طبیعت به جنگ طبیعت می‌رویم، طبیعت سازگاری نشان نمی‌دهد گفت: در پانل راهبردی ستاد وزارت نیرو مشخص شد که مشکل خاصی وجود ندارد و قضاوت در حوزه ترک سد کارون ۴ مقداری عجولانه بوده است.

 برای ترمیم سد کارون ۴ با یک شرکت مشاور جوینت آلمانی- اسپانیایی پس از مذاکرات بسیار در سوئیس قرارداد بسته شد و تا دو هفته دیگر اقدامات لازم برای ترمیم ترک آغاز می شود.

سد کارون۴ بزگترین سد بتنی دو قوسی کشور، بومی ترین سد بتنی کشور و با دو مدال افتخار از باب کیفیت بتن و کاهش مصرف سیمان است. همچنین جشن خودکفایی سدسازی در نیمه تیرماه سال ۹۰ همزمان با افتتاح سد کارون۴ برگزار شد و حال این سد در حال گذر از روزهای امتحان است.

پس از اعلام خبر ترک خوردگی سد کارون۴ بر آن شدیم تا موضوع را با جدیت پیگیری کنیم و نتیجه مشاهدات و با جویای حال شدن سد از کارشناسان و مهندسان منطقه مشخص شد که ترک سد در بخش تحتانی جناح چپ و در زیر دریچه تحتانی واقع شده است.

ابعاد ترک سد

ترک سد کارون۴ در عمق ۱۳۰ متری از تاج سد و در عمق ۱۱۰ متری از سطح آب ایجاد شده است؛ این ترک تا گالری سد که در میانه قطر بدنه که ۲۰ متر است پیشروی داشته و می توان دریافت که عمق آن ۱۰ متر است. همچنین درازای موثر ترک ۱۳ تا ۱۴ متر و عرض آن تا ۲ میلی متر برآورد شده است.

بر اساس گفته های مدیر گروه رفتارنگاری سد کارون۴، حرکت ترک، متوقف شده است و درز ایجادشده کنترل شده است.

سد کارون ۴، ۲۳۰ متر ارتفاع دارد و از ۲۰ بلوک تشکیل شده است؛ در بدنه سد و در گالری ها بالغ بر ۸۵۰ ابزار دقیق در پنج بلوک برای کنترل رفتار سد نصب شده است. حرکات، نشت‌ها، بازشدگی درزها و ... عمدتا با دقت ۰٫۰۵ تا پنج هزارم میلی متر بررسی می شوند و در روز به طور متوسط دو مرتبه و ماهانه ۱۵ هزار قرائت صورت می گیرد.

این سد دارای یک نیروگاه برقابی متشکل از چهار واحد ۲۵۰ مگاواتی است که شدت آب خروجی از جلوی نیروگاه در اواخر آبان حاکی از فعالیت آن داشت درحالی که شاید هنوز برای رهاسازی آب زود بود و به گفته یکی از کارشناسان زمان ذخیره آّب است.

تراز سد به حداقل رسانده شده است

هرچقدر در پی علت فعالیت کمی بیش از انتظار نیروگاه بودیم کسی سخن از رهاسازی آب نگفت تا زمانی که معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا اعلام کرد، آب سد به میان ۲۰۰ میلیون متر مکعب رها شده و به تراز ۹۹۶ رسیده است حال آن که تراز ورودی آب نیروگاه ۹۶۰ و تراز ۹۹۶، حداقل مقدار تراز برای بهره برداری سد است. هر واحد نیروگاه برای فعالیت نیاز به ۱۷۱ متر مکعب آب بر ثانیه دارد.

در حال حاضر پس از بارندگی ها و توجه به امکان حفظ تراز، تراز سد از ۹۹۶ مقداری بیشتر شده است.

با پرسش های فراوان در این مورد، به این موضوع رسیدیم که در مورد میزان فشار وارد بر سد در زمان ترمیمی ترک اختلاف نظر است و به گفته مشاور داخلی فشار باید به حداقل برسد و بر اساس نظر یکی از مشاورین اروپایی، نیازی به کاهش فشار آب و کاهش تراز نیست.

به گزارش ایسنا سد کارون۴ با هدف تولید برق، ذخیره آب و کنترل سیلاب بر روی رودخانه کارون احداث شده و اولین سد در بالادست کارون محسوب می شود.

این سد با کارفرمایی توسعه منابع آب و نیروی ایران، پیمانکاری شرکت جهاد توسعه منابع آب (شرکت زیر مجموعه خاتم الانبیا) و مشاوره مهاب قدس ساخته شده است.

مطالعات اولیه طرح کارون ۴ در سال ۱۳۴۵ (۱۹۶۷ میلادی) در چارچوب طرح توسعه منابع آب و همچنین برنامه‌ریزی کلی منابع آب حوضه رودخانه کارون توسط شرکت مهندسین مشاور بین المللی "هارزا" انجام پذیرفته است.

مطالعات مرحله اول و دوم طرح نیز توسط شرکت مهندسی مشاور "مهاب قدس" و شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران منعقد شده است و با توجه به بزرگی و پیچیدگی طرح در طی مطالعات مرحله دوم شرکت فرانسوی "کوینه بلیه" نیز به‌عنوان همکار، مطالعات طرح را کنترل و مورد تائید قرار داده است.

نقشه‌های راه‌های جایگزین در سال ۱۳۷۵ توسط وزارت راه و ترابری به تصویب رسیده و اجرای قسمت‌هائی از آن شامل قطعه دوم راه اصلی منج- بیدله و راه جایگزین محور شهرکرد- اهواز به عهده وزارت نیرو (شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران) گذاشته شده است.

راه‌های جایگزین کارون ۴ در استان چهارمحال و بختیاری شهرستان لردگان واقع و قسمتی از طرح نیز شامل راه‌های جایگزین کارون ۳ در استان خوزستان است. اجرای خطوط لوله نفت نیز در محدوده سد کارون ۴، در استان چهار محال و بختیاری واقع شده است.

بر این اساس رودخانه‌های واقع در محدوده طرح که راه‌های جایگزین آنها را قطع می‌نماید شامل رودخانه ارمند، بازفت و منج بوده که همگی از رشته جبال زاگرس سرچشمه می‌گیرند و عبور محورها از روی دریاچه رودخانه‌های ارمند و بازفت و رودخانه منج خواهد بود.

سد مخزنی کارون ۴ در استان چهارمحال و بختیاری در فاصله ۱۸۰ کیلومتری جنوب غربی شهرکرد و چهار کیلومتری پایین دست محل تلاقی رودخانه‌های ارمند و بازفت واقع شده است.

    نظرات