«پروژه‌ها» بودجه شهرداری‌تهران را می‌بلعد

«پروژه‌ها» بودجه شهرداری‌تهران را می‌بلعد

http://www.bananews.ir/سخنگوی کمیسیون عمران شورای شهر تهران: اگر بودجه محدود بسته شود هزینه تکمیل برخی پروژه‌ها سه برابر خواهد شد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سخنگوی کمیسیون عمران شورای شهر تهران در واکنش به انتقادهای دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری به رقم بودجه شهرداری تهران که ۱۴ هزار میلیارد تومان بودجه سالانه را زیر سوال برده است، گفت:
برای جلوگیری از افزایش هزینه‌ها مجبور به پایین آوردن زمان اجرای پروژه‌های عمرانی در شهر هستیم، در غیر این صورت به جای آنکه با صرف هزینه ۳ هزار میلیارد تومانی بتوانیم پروژه صدر را تمام کنیم باید تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز پیش برویم

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور هفته گذشته با انتقاد از نحوه درآمدزایی و هزینه کرد شهرداری تهران اظهار کرد: در تهران بخش عمده‌ای از منابع حاصل از فروش تراکم صرف بودجه جاری می‌شود و در مقابل بخش عمده‌ای از طرح‌های عمرانی در حال اجرا توجیه اقتصادی ندارد، به گونه‌ای هر کدام از آنها تا ۲۰ درصد از بودجه شهرداری را می‌بلعد.

پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در این شرایط شهرداری همیشه به بودجه لایزال نیاز دارد و نه تنها فروش تراکم موثر نیست بلکه نابودی باغات هم جوابگو نخواهد بود. ابوالفضل قناعتی عضو شورای شهر تهران در پاسخ به انتقاد معاون وزیر راه و شهرسازی نسبت به نحوه تدوین و تصویب بودجه شهرداری تهران به «دنیای اقتصاد» گفت: شهر تهران در حال حاضر درگیر مشکلات زیادی است که اگر در کوتاه‌مدت برای آن چاره‌اندیشی نشود در بلندمدت هزینه‌های سنگین‌تری را بر مدیریت شهری تحمیل می‌کند.
او ادامه داد: پروژه صدر یک نمونه از این پروژه‌ها است. در خصوص علت تایید اجرای پروژه الان دیگر نمی‌توان اظهارنظر کرد، چون در دوره سوم شورا بوده است، اما در مورد اتمام پروژه باید در نظر داشت که نباید مشمول زمان شود.
سخنگوی کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا اظهار کرد: در صورتی که بودجه شهرداری تهران محدود بسته شود برای ادامه اجرای پروژه‌ها نیاز به زمان بیشتری خواهیم داشت و در این صورت در پروسه زمانی طولانی‌تر نمی‌توان مثلا با ۳ هزار میلیارد تومان پروژه را تکمیل کرد و شاید نیازمند صرف هزینه بالاتر در حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان باشیم.
قناعتی اضافه کرد: طولانی‌تر شدن پروژه‌ها علاوه بر صرف هزینه بالاتر مسائل اجتماعی نیز به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل بودجه شهرداری باید در سقفی بسته شود که پاسخگوی این نیازها نیز باشد. او تصریح کرد: بنابراین در تصویب بودجه شهرداری جدا از نگاه روزمره باید یک نگاه آینده‌نگر نیز وجود داشته باشد تا برای حل معضلات مربوط به چند سال آینده پیش‌بینی‌هایی صورت گیرد البته در عین حال با تعریف پروژه جدید بدون توجیه اقتصادی نیز موافق نیستیم.
قناعتی با بیان اینکه شورا با بالا بردن سقف بودجه به صورت تصاعدی موافق نیست، گفت: موضوعی که در تصویب بودجه سال آینده شهرداری تهران بسیار اثرگذار خواهد بود پرداخت سهم تعهدات دولت در اداره شهر است، چراکه اگر دولت به پرداخت تعهدات خود پایبند باشد می‌توان بودجه شهرداری را انقباضی بست.

دنیای اقتصاد

    نظرات