قرارداد ۵ میلیارد دلاری شرکت نفت با شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی

قرارداد ۵ میلیارد دلاری شرکت نفت با شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی

http://www.bananews.ir/مدیرعامل راه‌آهن گفت: در لایحه بودجه ۹۳ پیشنهاد شده به منظور صرفه‌جویی سوخت، شرکت نفت تا پنج میلیارد دلار به صورت بیع متقابل با شرکت‌هایی که در زمینه حمل و نقل ریلی سرمایه‌گذاری می‌کنند قرارداد ببندد و از محل درآمد صرفه‌جویی سوخت، سال‌های آتی پول را به آن‌ها بپردازد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محسن پورسیدآقایی - معاون وزیر راه و شهرسازی - در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اگر درآمدی که از محل صرفه‌جویی سوخت حمل و نقل ریلی حاصل می‌شود به راه‌آهن پرداخت شود در مقابل مبلغی که دریافت می‌کنیم حق دسترسی را برای شرکت‌های حمل و نقل ریلی بار و مسافر حذف می‌کنیم تا این شرکت‌ها حق دسترسی پرداخت نکنند.

وی ادامه داد: اگر در آیین نامه مربوطه مشخص شود که شرکت‌های خصوصی پول صرفه‌جویی سوخت را دریافت کنند بنابراین به میزان کافی درآمد خواهند داشت که بتوانند حق دسترسی را پرداخت کنند چون عملا حق دسترسی که پرداخت می‌کنند توسط دولت به عنوان صرفه‌جویی سوخت به آن‌ها داده می‌شود.

 

پورسیدآقایی یادآور شد: البته آیین نامه اجرایی این موضوع باید بعد از تصویب مجلس در دولت تدوین شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بند «ن» تبصره ۲ لایحه بودجه‌ای که به مجلس پیشنهاد و ارائه شده است، گفت: دولت در این لایحه به صراحت پیشنهاد داده که به منظور صرفه جویی سوخت در بخش‌های مختلف ازجمله حمل و نقل ریلی که در این تبصره ذکر شده، شرکت نفت تا پنج میلیارد دلار به صورت بیع متقابل با شرکت‌هایی که در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند قرارداد ببندد و از محل صرفه‌جویی سوخت، سال‌های آتی پول را به آن‌ها پرداخت کند.

مدیرعامل راه‌آهن درباره کاهش سهم حمل و نقل ریلی در بخش بار و مسافر گفت:‌ چالش‌های مختلفی در بخش ریلی وجود دارد که مهم‌ترین آن این است که راهکارهای اجرایی و عملیاتی برای اهداف بیان نمی‌شود.

پورسیدآقایی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی درست و هدفمند برای رسیدن به اهداف اظهار کرد: گزارش پروژه‌های مورد نیاز را با جزئیات کامل به دولت ارائه کردیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا گرفتن وام از صندوق توسعه ملی تورم‌زا نیست؟ گفت: خیر، چون صندوق این وام را با بهره پس می‌گیرد بنابراین مکانیزم وام، تورم ایجاد نمی‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در قبال این گونه وام‌ها تولید در جامعه افزایش می‌یابد؛ بنابراین اثر توسعه‌ای خوبی خواهد داشت چون شرکت‌ها با دریافت وام می‌توانند خرید واگن و لوکوموتیو یا تولید داشته باشند لذا در مجموع اثر تورم‌زای زیادی نخواهد داشت.

    نظرات