تعیین تکلیف پروژه های راکد اولویت شهرداری اراک/ ساختمان نیمه کاره شهرداری ۱۰ ساله شد

تعیین تکلیف پروژه های راکد اولویت شهرداری اراک/ ساختمان نیمه کاره شهرداری ۱۰ ساله شد

http://www.bananews.ir/پس از نزدیک به ۵۰ روز از انتصاب شهردار جدید کلانشهر اراک، وی با حضور در جمع خبرنگاران مهم ترین اولویت شهرداری را تعیین تکلیف پروژه ها و طرح های راکد و مشکل دار دانست و گفت: پروژه ساختمان قدیم شهرداری در میدان شهدا، شهرک خودرو، طرح تفکیک زباله خشک و تقاطع های غیرهمسطح از جمله پروژه های مورد بحث در این بخش است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمد ابراهیم عباسی شامگاه شنبه در این نشست افزود: ساختمان قدیم شهرداری اراک در میدان شهدا ۱۰ سال است که کلید خورده ولی تاکنون اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفته است.

شهردار اراک افزود: در خصوص انجام این پروژه چندین قرارداد مشارکت منعقد شد که در نهایت هیچ کدام کار خاصی انجام ندادند و پروژه، پیشرفتی نداشت.

علل اصلی این عدم پیشرفت نداشتن پروانه ساخت بود

وی با بیان اینکه، یکی از علل اصلی این عدم پیشرفت نداشتن پروانه ساخت بود، اظهار کرد: با اولویت قرار دادن این موضوع در تاریخ ۱۸ آذر امسال، پروانه پروژه صادر و در نوزدهم آذر ابلاغ شد و پس از مصوب کردن نقشه ها از روز بیستم آذر روند کار به صورت قانونی آغاز و اجرایی شد.

عباسی گفت: برنامه زمانبندی ساخت این پروژه ۲۶ ماه است و کاربری آن پارکینگ و بخشی تجاری است.

شهردار اراک در ادامه به طرح جداسازی زباله خشک در مبدا اشاره کرد و گفت: این طرح نیز به دلیل مشکلات و اختلاف نظرها با پیمانکارِ پسماند شهرداری دو سال بود که راکد مانده بود.

وی افزود: هم اکنون این مشکل نیز رفع شده و از اول دی ماه امسال عملیات جداسازی و تفکیک پسماند خشک از مبدا در اراک آغاز شده است.

 

عباسی ادامه داد: در این طرح کیسه هایی به هر خانه برای قرار دادن زباله خشک تحویل داده می شود و پس از یک هفته برای دریافت آن مراجعه می شود؛ البته این طرح به صورت پایلوت برای هزار خانواده اجرا شده که موفقیت آمیز بوده است.

پروژه شهرک خودرو که چندماه پیش کلنگ خورد ولی در همان مرحله باقی ماند

شهردار اراک، پروژه شهرک خودرو که چندماه پیش کلنگ خورد ولی در همان مرحله باقی ماند را از دیگر پروژه های این بخش عنوان کرد و افزود: این پروژه نقشه مصوب و سایت مشخصی نداشت، همچنین مصوبه آن به کمیسیون ماده ۵ نیز نرفته بود که هفته پیش به کمیسیون فرستاده شده تا کار اجرایی آغاز شود.

عباسی همچنین در خصوص پنج تقاطع غیرهمسطح اراک گفت: میانگین پیشرفت پنج تقاطع از آغاز پروژه ها تا ۳۰ آبان که مهلت ۱۰ ماهه مقرر بوده ۶۰ درصد بوده است و پیمانکار در این زمینه از زمان عقب مانده است.

وی افزود: به همین دلیل کار در مقطعی تعطیل شده بود ولی با توافقات صورت گرفته با پیمانکار، طبق زمانبندی توافق شده پیمانکار موظف است پروژه ها را تحویل دهد البته مطالبات پیمانکار نیز بر اساس همین توافق پرداخت خواهد شد.

شهردار اراک در ادامه این نشست به طرح و پروژه های دیگر شهرداری اشاره کرد و افزود: ساخت مجتمع فرهنگی، تفریحی در جنوب غربی اراک به مساحت ۸۰۰ هکتار از پروژه های آینده شهرداری است که با مدیریت عالی استان در میان گذاشته شده و موافقت های اولیه کسب شده است.

عباسی ادامه داد: در اولین اقدام فراخوان مشاور صلاحیت دار کشوری اعلام شده و امیدواریم با تامین اعتبار و همکاری های لازم این مجتمع که از میدان محیط زیست آغاز و تا نزدیکی سنجان می رسد اجرایی شود.

وی گفت: دره گردو به عنوان قلب این مرکز تعریف شده است.

اهمیت انتقال صنایع مزاحم از اراک

وی با اشاره به اهمیت انتقال صنایع مزاحم از اراک، افزود: در این راستا سایتی ۹۰ هکتاری در نظر گرفته شده است تا مشاغلی که آلودگی های صوتی و زیستی ایجاد می کنند به خارج از شهر هدایت شوند.

شهردار اراک طرح مطالعه خطوط ریلی در اراک را از دیگر اقدامات عنوان کرد و افزود: در این راستا از مشاور دعوت شده است تا در خصوص نیاز خطوط ریلی در اراک مطالعه شود و نتیجه اعلام شود.

عباسی ادامه داد: اینکه خطوط ریلی در اراک کارآیی دارد یا خیر و در صورت لزوم چه نوع آن مثلا مترو، منوریل و... از جمله نتایجی است که از این بخش به دست خواهد آمد و بر اساس آن اقدام خواهد شد.

وی همچنین از چند پروژه در حال تعریف به منظور تمرکز زدایی از شهر خبر داد و گفت: این پروژه برای انتقال خدمات به نقاط مختلف شهر اجرا خواهد شد.

عباسی در خصوص اصلاح بافت فرسوده در شهر گفت: در این خصوص نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است خیابان شهید فردین پور مصوبه اش از کمیسیون ماده ۵ گرفته شده و عملیات آن بعد از ماه صفر آغاز می شود و رودکی نیز مصوبه اش به کمیسیون ماده پنج فرستاده شده است و منتظر نتیجه این کمیسیون برای اجرا است.

نشست مشترک در خصوص بافت فرسوده بازار اراک

وی همچنین از برگزاری نشست مشترک در خصوص بافت فرسوده بازار اراک خبر داد و گفت: این جلسه با حضور شورای شهر، شهرداری بافت فرسوده، اوقاف، میراث فرهنگی و هیئت امنا بازار برگزار شد.

عباسی اقدامات موثر این بخش را در گرو همکاری و حمایت مردم دانست و افزود: در این راستا طرح های تشویقی نیز چون کم کردن عوارض، اعطای وام و در صورت تجمیع تراکم تشویقی در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: در خصوص مبلمان و نمادهای شهری نیز سازمان زیباسازی شهر با دعوت از مشاوران این بخش آغاز به کار کرده است که در خیابان محسنی به عنوان اولین نقطه شهری در حال اجراست.

بهره برداری از پارکینگ خاتم در ایام دهه فجر

عباسی در ادامه از بهره برداری از پارکینگ خاتم در ایام دهه فجر خبر داد و افزود: ۹۰ درصد پروژه انجام شده است و در صورت تامین برق در دهه فجر افتتاح می شود.

وی گفت: این پارکینگ گنجایش ۷۰۰ خودرو را دارد.

شهردار اراک با اشاره به سهم عوارض آلایندگی پالایشگاه و پتروشیمی گفت: این سهم برای اراک ۲۰ درصد، شازند ۷۰ درصد و خنداب ۱۰ درصد است که در این خصوص مشاور گرفته شده تا سهم آلایندگی این دو صنعت بر اراک مشخص و طبق آن عوارض دریافت شود.

وی سرانه کنونی فضای سبز اراک را ۲۱ مترمربع عنوان و گفت: استاندارد فضای سبز ۲۲ متر مربع است که با توجه به آلودگی این عدد باید ۳۵ متر مربع باشد.

عباسی تاکید کرد: درختانی که در مسیر پروژه ها قرار دارند از بین نمی روند بلکه به مکانِ دیگری انتقال داده می شوند.

    نظرات