‌پوشش سازه گنبد تالار قرآن همدان تعیین تکلیف می‌شود؟

‌پوشش سازه گنبد تالار قرآن همدان تعیین تکلیف می‌شود؟

http://www.bananews.ir/اعضای شورای شهر همدان در جلسه ای با اساتید و کارشناسان امر نسبت به تعیین تکلیف پوشش گنبد تالار قرآن همدان اقدام کردند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حمیدرضا طبی مسرور در جلسه کمیسیون های فنی، عمرانی و توسعه امور زیربنایی و معماری، شهرسازی شورای اسلامی شهر همدان که با حضور اساتید دانشگاهی و کارشناسان نسبت به نحوه پوشش تالار قرآن برگزار شد، اظهار کرد: باید پوشش سازه گنبد پروژه تالار قرآن به شکل مناسبی تعیین تکلیف می‌شود.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه در حال اتمام است، افزود: شبهاتی در خصوص نحوه پوشش گنبد در بین صاحب‌نظران وجود دارد و باید در راستای حفظ منافع و مصلحت مردم شهر همدان و ضمن توجه کامل به مباحث فنی معماری شهرسازی و زیبایی‌شناسی محیط، نظر اهل علم و فن در عرصه تصمیم گیری و تعیین تکلیف پروژه های کلان شهر همدان حائز اهمیت است.

ضوابط ساخت و ساز در همدان سلیقه‌ای بوده است

طبی مسرور با بیان اینکه ضوابط ساخت وساز در شهر همدان دست و پا گیر و در پاره‌ای اوقات سلیقه‌ای بوده است، تأکید کرد: شورا در نظر دارد در راستای رفع این سلیقه ها از نظرات کارشناسان و صاحبنظران استفاده کرده و در نهایت ضوابط کلی تهیه تدوین برای تصویب به کمیسیون ماده پنج ارسال کند.

در معماری ایرانی-اسلامی شکل فعلی گنبد تالار قرآن جایی ندارد

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه گفت: طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته بیش از ۹۵ درصد ساکنین بلوار ارم خواستار عدم وجود چنین گنبدی برای تالار قرآن در این منطقه بوده‌اند.

 "ابراهیم مولوی"، ادامه داد: در نظرسنجی از کارشناسان در خصوص پوشش سازه گنبد تالار قرآن و تأکید بر بازنگری نوع پوشش آن نظرات اساتید، بزرگان فن و نخبگان معماری و شهرسازی جمع‌بندی و تصویب خواهد شد ضمن اینکه معمولا در معماری ایرانی، اسلامی این گونه سازه‌های حجیم جایگاهی ندارد و این گونه برای مراکز نمایشگاهی، تفریحی و توریستی نصب می شود.

گنبد کروی تالار قرآن با چشم‌انداز همدان سازگاری ندارد

وی با اشاره به ارتفاع نقطه ماکزیمم سالن کنفرانس سران کشورهای اسلامی در شهر تهران که با گنجایش حدود دو هزار نفر از کف تقریبا ۳۶ متر احداث شده است، اظهار کرد: این در حالی است که این ارتفاع در گنبد تالار قرآن همدان حدود ۴۷ متر است که این امر ایجاد یک فضای مطلوب سرمایشی و گرمایشی با توجه به اقلیم همدان کمی دشوار به نظر می‌رسد و در بحث چشم‌انداز شهر به عنوان یک باغ شهر، این گنبد کروی شکل هیچ‌گونه سنخیتی نداشته و با حذف کردن سر در‌های ورودی هیچ‌گونه شباهتی در حداقل‌ها نیز با معماری و شهرسازی اسلامی ندارد.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان هم با بیان اینکه همدان دارای موقعیت خوبی در کشور در زمینه توریستی و گردشگری است، گفت: پروژه‌هایی همچون تالار قرآن جزء المان‌ها و ویترین شهر همدان محسوب می‌شوند که برای اجرای بهتر آنها شورا از نظرات و پیشنهادات کارشناسان مشتاقانه استقبال کرده و در دستور کار خود قرار می‌دهد.

"رضا میرزایی"، اضافه کرد: شورا و شهرداری زمانی کارنامه موفق و درخشانی خواهند داشت که کارشناسان و نخبگان شهر احساس مسؤولیت کرده و شورا را در انجام وظایفش یاری رسانند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه گفت: المان‌ها تاثیر بسیار مهم و اساسی بر محیط و منظر شهری دارند، بر این اساس نوع معماری در امر شهرسازی و احداث پروژه‌ها نیز بسیار حائز اهمیت است.

"محمد تبریزی" بر استفاده از نظرات کارشناسان در اجرای طرح‌ها تأکید کرد و افزود: لازم است از این‌گونه پروژه‌های تاثیر‌گذار در دیگر نقاط شهر نیز ایجاد شود تا توازن شهری برقرار شود.

وی موقعیت منطقه بلوار ارم در زمینه جذب توریست و گردشگر را بسیار مهم دانست و اظهار کرد: شهر همدان امانتی در دست مسؤولان و مدیران است و باید به گونه‌ای عمل کرد که آیندگان به گذشتگان خود برای حفظ طبیعت افتخار کنند.

"علی رحیمی‌فر"، عضو کمیسیون فنی، عمرانی وتوسعه امور زیربنایی و املاک شورای اسلامی شهر همدان نیز با اشاره به اجرای پروژه‌های اثرگذار در شهر، یادآور شد: لازم است در خصوص پوشش نوع گنبد علی رغم توجه به مسائل فنی روش‌های پیشنهادی توسط کارشناسان و اساتید برآورد مالی صورت پذیرد تا از این لحاظ نیز بهترین گزینه انتخاب شود.

در این جلسه در خصوص سازه کروی شکل بنای گنبد تالار قرآن سه گزینه مطرح شد که شامل حذف کامل سازه و برچیدن آن و اجرای سقف عرقچین با ارتفاع کمتر، حفظ سازه گنبد بصورت اکسپز(سازه نمایان) و اجرای سقف عرقچین با ارتفاع کمتر برای پاسخ دهی به مسائل اقلیمی، ‌اجرای پوشش صلب سازه کره‌ای بود.

در نهایت گزینه، حفظ سازه گنبد بصورت اکسپز(سازه نمایان) و اجرای سقف عرقچین با ارتفاع کمتر برای پاسخ دهی به مسائل اقلیمی و تامین مسائل گرمایشی و سرمایشی و تامین نظرات طراح حفظ جنبه موتومانتالی آن و عدم قطع امتداد بصری و حداقل تاثیر بر محیط و طبیعت زیبای دامنه سر سبز مجاور آن و شاخص کردن سردرها و المان‌های ورودی‌ها که با فرم معماری اسلامی طراحی شده‌اند، همچنین صرف هزینه‌های حداقل مورد پذیرش اکثریت اعضای حاضر واقع شد.

    نظرات