انتظار بازار برای تصویب بودجه عمرانی

انتظار بازار برای تصویب بودجه عمرانی

http://www.bananews.ir/به‌رغم آنکه در طول دو هفته اخیر با اقدامات کنترلی برخی تولیدکننده‌های فولاد و نوسان مثبت نرخ ارز در بعضی روزها، قیمت‌ انواع مقاطع رشد یافت، اما در مقابل آن حجم معاملات صورت گرفته در بازار آزاد کمترین تاثیری از این مساله نگرفت و با همان روال کاهشی و اندک گذشته دنبال شد.

به گزارش بنانیوز ؛رئیس اتحادیه کشوری آهن و فولاد در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به این موضوع و درخواست برخی تولیدکننده‌ها برای افزایش قیمت تولیدات خود گفت: این اقدام در راستای تحریک تقاضا و بهبود معاملات بود، اما به این دلیل که کشش مصرفی بازار بسیار پایین است، بنابراین کمترین واکنش و تغییری در سمت تقاضا رخ نداد و رشد قیمت اثری مقطعی و بسیار گذرا را از خود انعکاس داد.
محمد آزاد افزود: مقیاس مناسب برای سنجش خروج بازار آهن از رکود، نوسانات قیمتی میلگرد و حجم تقاضای آن است؛ چراکه این کالا بسیار پرکاربردتر از تیرآهن است و در اغلب پروژه‌های ساختمان‌سازی و مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: حتی به جای تیرآهن برخی سازندگان بنا از ورق‌های فولادی نیز پس از یکسری تغییرات استفاده می‌کنند، بنابراین اگر شاهدیم در مبادلات روزانه، میلگرد نه تنها با رشد قیمت که خاص شرایط رونق معاملات یا نوسانات مثبت ارزی است روبه‌رو نشده، بلکه ریزش یا ثبات قیمت را تجربه می‌کند و در سمت دیگر انواع شاخه‌های تیرآهن با رشد قیمت روبه‌رو است، بنابراین کماکان بازار فولاد دستخوش رکود و مازاد عرضه است.

رییس اتحادیه کشوری آهن و فولاد با تاکید بر اینکه بازار میلگرد در شرایط خوبی به‌سر نمی‌برد از تولیدکنندگان آن خواست با توجه به اعلام معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر آزادسازی کامل صادرات شمش و محصولات فولادی تا پایان خرداد سال ۹۳ به دنبال راهکاری برای رونق صادرات باشند تا جریان معاملات بازار پس از خروج مازاد تولیدات آنها از کشور روان‌تر از گذشته انجام شود، مضاف بر اینکه در این شرایط تامین نقدینگی لازم برای فولادسازان نیز بهتر از گذشته صورت خواهد گرفت. آزاد ضمن بیان این مساله که مشکل اصلی واحدهای صنفی فروش آهن و تولیدکننده‌ها، مصارف مسکونی و پروژه‌ای فولاد است، خاطرنشان کرد: مصارف صنعتی آهن همواره در طول دوران رکود نیز وجود داشته، اما با توقف نسبی ساخت‌و‌ساز و پروژه‌های عمرانی و تشدید این مساله در سال جاری، موضوع ضعف مبادلات و تقاضا شکل جدی‌تر و البته حادتری به خود گرفته است.
وی ادامه داد: البته هم‌اکنون نیز بسیاری از فعالان بازار مسکن و آهن منتظر تصویب رقم بودجه‌ عمرانی در مجلس هستند تا پس از آن اقدام به خرید مصنوعات فولادی کنند. آزاد به مساله ضعف و سستی معاملات هر ساله آهن در فصل‌های سرد سال اعم از پاییز و زمستان نیز اشاره کرد و گفت: در دو ماه پایانی سال به واسطه برخی خریدهای انباری و مصرفی آهن از سوی سازندگان مسکن و خود واحدهای فروش، دادوستد آهن‌آلات با تحرک نسبی روبه‌رو خواهد شد.
تداوم مشکل مالیاتی صنف آهن‌فروش در سال آینده؟
رییس اتحادیه کشوری آهن و فولاد گذری به مساله مالیاتی صنف آهن فروش نیز داشت و در این ارتباط گفت: متاسفانه نه تنها این مساله تاکنون حل نشده بلکه به نظر می‌رسد در سال ۹۳ نیز شاهد تداوم مشکل جاری باشیم؛ چراکه در لایحه بودجه‌ای که دولت تقدیم مجلس کرده، در بند ب از تبصره ۹ این لایحه آمده است، مالیات بر ارزش افزوده سال ۹۳ مثل سابق دریافت خواهد شد، ازاین‌رو به رغم آنکه انتظار از دولت تدبیر و امید این بود که با برگزاری جلسات مشترک با اتحادیه و انجام کار کارشناسی در این رابطه، زمینه‌های رفع اصولی مشکل مالیات بر ارزش افزوده را ایجاد کند، اما این بند از لایحه نشان می‌دهد دولت توجهی به این موضوع مهم نداشته است.
وی افزود: اتحادیه و واحدهای صنفی آهن به هیچ وجه مخالف پرداخت مالیات حقه نیستد، اما ما بارها اعلام کرده‌ایم این شیوه از مالیات‌ستانی را صحیح نمی‌دانیم و با آن مخالفیم زیرا نه تنها به تعطیلی بسیاری از واحدهای فروش منتهی می‌شود، بلکه در نهایت درآمد مالیاتی خود دولت را کاهش داده و روند مبادلات بازار را از جریان عادی، روان و قانونمند خارج می‌کند.
رقابت خریداران در بورس!
روز گذشته در جریان مبادلات روزانه بازار آهن قیمت انواع سایزهای میلگرد با ثبات و تیرآهن ذوبی با کاهش روبه‌رو شد. بر این اساس تا ساعات میانی روز همزمان با افت قیمت برخی محصولات وارداتی از قبیل شمش ترک و کره‌ای در بنادر جنوبی کشور، اکثر مقاطع فولادی موجود در بازار آزاد نیز کاهش یافت و این در حالی است که در بورس کالا تیرآهن ۲۷ به دلیل رقابت زیاد خریداران با تعیین سقف قیمت روبه‌رو شده بود. یکشنبه در بورس کالا شرکت ذوب آهن اصفهان دو محصول سلف را با موعد تحویل پایان دی ماه عرضه کرد که هر دوی آنها به فروش رسید. سبد میلگرد A3 سایزهای ۱۲ تا ۲۵ با قیمت ۱۶۱۰ تومان در حجم ۱۱۶۶ تن به روی تابلو معاملات رفت که به همان میزان نیز تقاضا داشت. در همین حال تیرآهن ۲۷ این شرکت نیز با بهای پایه ۲۰۰۰ تومان در حجم محدود ۱۲ هزار و ۹۳۶ تن عرضه شد که با تقاضای کم سابقه ۲۵۸ هزار و ۷۲۰ تنی روبه‌رو شد، به همین دلیل این محصول با تعیین سقف قیمت و بهای پایانی ۲۲۰۰ تومان به فروش رسید.
به گفته یکی از کارگزاران قیمت هر کیلو تیرآهن شاخه ۲۷ در بازار آزاد حدود ۲۹۰۰ تومان است در حالی‌که خرید این محصول از طریق بورس در نهایت ۲۳۳۰ تومان با احتساب کرایه حمل بار و مالیات بر ارزش افزوده تمام شد، بنابراین این حجم از تقاضا برای خریدی ارزان قیمت از بورس کالا از قبل نیز به خوبی قابل پیش‌بینی بود. به این ترتیب رینگ فولاد روز گذشته را با ثبات قیمت میلگرد و افزایش بهای تیرآهن پشت سر گذاشت.

    نظرات