افتتاح قطعه یک آزادراه تهران – شمال تا ۲ سال دیگر

افتتاح قطعه یک آزادراه تهران – شمال تا ۲ سال دیگر

http://www.bananews.ir/معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و‌ نقل اعلام کرد: قطعه یک آزادراه تهران - شمال به طول ۳۲ کیلومتر طی ۱۸ ماه و حداکثر تا دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حسن احمدی‌ نوری در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان اینکه عملیات ساخت قطعه یک آزادراه تهران - شمال طبق قرارداد با بنیاد مستضعفان در حال انجام است، اظهار کرد: اکثر تونل‌های این مسیر حفر شده که البته شرایط آب‌ و‌ هوایی سرد روند عملیات ساخت را با کندی مواجه کرده است.

پیشرفت فیزیکی قطعه یک آزادراه ماهانه یک درصد است!

وی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی قطعه یک آزادراه تهران - شمال ماهانه حدود یک درصد است، گفت: این پروژه در حال حاضر حدود ۴۲ درصد پیشرفت داشته که یکی از پروژه‌های سنگین است و با توجه به قرار داشتن در منطقه سرد کوهستانی و عبور از روستاها نیاز به تامین منابع اعتباری مورد نیاز دارد.

 

باقی ماندن تملک اراضی ۳ کیلومتر از قطعه یک آزادراه

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و‌ نقل درباره مشکل تملک اراضی در قطعه یک آزادراه تهران - شمال افزود: عمده‌ آزادسازی اراضی صورت گرفته و حدود سه کیلومتر از این قطعه برای آزادسازی باقی‌ مانده که در حال انجام است.

احمدی‌ نوری با بیان اینکه مطالعات لازم در این زمینه صورت گرفته و بحث فنی خاصی نیز وجود ندارد، گفت: یکی از سخت‌ترین بخش‌های این آزادراه حفر تونل‌ها بود که عمده آن حفر شده و در حال تامین منابع مالی لازم هستیم.

وی یادآور شد: قطعه چهار آزادراه تهران - شمال از چالوس تا مرزن‌آباد نوروز امسال افتتاح شده و زیر بار ترافیک رفته است.

به گزارش ایسنا، این آزادراه بخشی از آزادراه سراسری شمال - جنوب است که کوتاه‌ترین مسیر ارتباطی دریای خزر با خلیج فارس خواهد بود و در ترانزیت منطقه عمده ترین نقش را بر عهده خواهد داشت.

مسیر آزادراه از محل تقاطع غیر همسطح با بزرگراه ۷۶ متری شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع می‌شود و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور می‌کند و سپس توسط تونل بلند تالون به طول ۴۸۵۰ متر این رشته کوه را قطع می‌کند و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار می‌گیرد.

اجرای این قسمت که طول تقریبی آن ۳۲ کیلومتر است باعث می‌شود مسیر فعلی حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه‌تر شود. از آن پس مسیر به موازات جاده قدیم کرج - چالوس امتداد می‌یابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز بطول ۶۳۰۰ متر شده و در پل زنگوله خارج می‌شود سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج - چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی نوشهر - چالوس - تنکابن متصل می‌شود.

طول آزادراه ۱۲۱ کیلومتر است و دو خط در هر باند دارد. تعداد تونل‌های آن در باند رفت و برگشت ۱۴۵ دستگاه به طول تقریبی ۸۸ کیلومتر است که بلندترین آنها تونل‌های "تالون" و "البرز" هستند و تعداد پل‌های بزرگ این مسیر در باند رفت و برگشت جمعا ۹۷ دستگاه و طول کل آن حدود ۱۳ کیلومتر است.

    نظرات