شهرداری زنجان و مشکلی به نام راه آهن شمالغرب

شهرداری زنجان و مشکلی به نام راه آهن شمالغرب

http://www.bananews.ir/بحث عمران شهری همواره در استان زنجان به عنوان یک مسئله و چالش مهم مطرح بوده و عدم بهره برداری از این پروژه ها در زمان طراحی شده در کنار تحمیل هزینه های بالا و هنگفت موجب بروز مشکلات متعدد برای شهروندان و مسافران شده است، در این میان پروژه تقاطع سیدالشهدا(ع) مشکلات متعددی برای مردم ایجاد کرده است .

به گزارش بنانیوز به نقل از مهر، تقاطع غیرهمسطح سیدالشهدای زنجان در جنوب شهر زنجان در مسیر ترانزیت مرکز به شمالغرب کشور، یکی از مهمترین طرح های عمرانی شهر زنجان بوده که در کمربندی جنوبی این شهر در حال احداث است. در کنار تردد مسافران راه آهن منطقه شمالغرب این روزها دچار مشکلات متعدد در زمینه تردد مسافران به داخل راه آهن شمالغرب شده است.

تنظیم مسیر شرق و جنوب منطقه خیام زنجان ، کاهش تصادفات و ساماندهی به تردد شهروندان زنجان و مسافران گذری سه راهی بیجار ، از اهداف ابن پل است. ساخت پل سید الشهدای زنجان از سه سال پیش یعنی سال ۸۹ کلنگ زنی شد و اجرای آن از مرداد سال ۹۱ آغاز و مهلت تحویل پروژه نیز بازه زمانی ۲۶ ماه کاری بوده است.

 

از همان روز های نخست آغاز اجرای پروژه تقاطع سیدالشهدا(ع) همانند سایر پروژه های شهری زنجان با چالش ها و مشکلاتی همانند مقاومت مالکین ساختمانها و باغات و همچنین عدم برنامه ریزی مناسب و همه جانبه ندیدن مباحث کارشناسی موجب شده در روند این پروزه بزرگ شهری در استان زنجان فرصت سوزیهای صورت بگیرید.

در این میان قرار گرفتن راهن آهن شمالغرب کشور که به عنوان یک فرصت و پتانسیل مهم و ارزشمند در زمینه حمل و نقل در استان زنجان محسوب می شود دچار مشکلات متعددشده تردد حجم بزرگی از مسافر و حمل بار از این مجموعه، نیازمند مساعد بودن شرایط و مطلوب بودن ساخنتار خیابانهای شهر است.

متاسفانه راه آهن شمالغرب کشور به عنوان تکه ای در جنوب شهر زنجان به حال خود رها شده و نهادها و شهرداری که مسئول بخش مهمی از تردد داخل شهری است هیچ گونه امتیازاتی را برای این مجموعه در نظر نگرفته است و مسافران بعد از پیاده شدن در قطار هیچ گونه وسیله حمل و نقل داخل شهر زنجان را در ایستگاه مشاهد نمی کنند و بایبد مسافت طولانی را برای سوار شدن به تاکسی طی کنند.

یک مسافر با انتقاد از عدم توجه مسئولان شهری به وضعیت موجود درزمینه حمل و نقل شهری، مسئولان شهرداری زنجان را دعوت کرد حداقل با بررسی وضعیت ایستگاهه های راه آهن های سایر شهرها و تعامل شهرداری با راه آهن در این خصوص، حداقل امکانات را برای مسافران فراهم کنند.

امجد محمدی با بیان اینکه در سایر استانها و شهرهال شاهد این هستیم که مسافران بعد از پیاده شدن از قطار برای تردد در داخل شهر مشکل خاصی ندارند افزود: وضعیت موجود تنها در شهر زنجان خود را نمایان می کند و هنوز بعد از سالها تردد در این شهر متاسفانه هنوز ایستگاه تاکسی و اتوبوس را در این منطقه شاهد نیستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل پروژه زیرگذار در محدوده دسترسی به ایستگاه مسافران برای تردد در ایستگاه را ه آهن شمالغرب با مشکل مواجه هستند، به وقوع جندین مورد تصادف در این محدوده که خود شاهد آن بوده اشاره کرد و گفت: متاسفانه مسئولان شهری رنجان راه آهن شمالغرب را از حداقل امکانات محروم کرده اند، به گونه ای که حتی یک پل هوایی در این مسیر تعبیه نکرده اند.

دراین میان یک شهروند زنجان که در مسیر زنجان به یکی از استانها همجوار با مسیر ریلی تردد دارد، به مورد دیگر در زمینه مشکلات موجود در خصوص مسیر دسترسی به راه آهن شمالغرب اشاره کرد و گفت: متاسفانه طی سالها استقرار راه آهن در این منطقه و عدم تعامل و رسیدگی مسئولان شهری زنجان به مسیر تردد خودروها و مسئولان موجب بروز مشکلات و تصادفات جرحی و فوتی متعدد در این مسیر شده است.

وی با یادآوری تصادفات اخیر در محدوده شهری زنجان که به دلیل عدم وجود سرعت گیر و خط کشی عابر پیاده و پل هوایی به وقوع پیوسته با اذعان به عدم وجود بررسی کارشناسانه در نصب پل های عابر پیاده می افزاید: تعلل مسئولان شهری زنجان در نصب سرعت گیر در برخی مناطق شهر که نیاز مبرم به ایمن سازی دارند موجب بروز حوادث ترافیکی همانند آنچه که چند ماه قبل در مقابل بیمارستان امام حسین(ع) رخ داد و موجب از بین رفتن چندین نفر شد .

معاون عمرانی شهرداری زنجان از بهره برداری پروژه تقاطع سید الشهدا(ع) شهر زنجان در ۲۸ تیرماه سال ۹۳ خبر داد و گفت: برای حل مشکل تردد یک بریدگی مقابل راه آهن ایجاد شده است.

اصغر عزیزی با بیان اینکه مقابل راه آهن شمالغرب قرار است بعد از افتتاح کلا مسدود شود، به ایجاد مسیر دوربرگردان در تقاطع در دست احداث سیدالشهدا(ع) برای خودروهای ورودی به راه آهن شمالغرب اشاره کرد و گفت: با آغارز تردد در تقاطع سیدالشهدا(ع) دور برگردان در این محور ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه چندین مورد تصادف در محدوده راه آهن شمالغرب در زمان تردد مسافران برای رفتن به راه آهن ایجاد شده، ایجاد پل هوای را منوط به تکمیل پل سیدالشهدا(ع) دانسته و گفت: به اداره ترافیک دستور داده شده سرعت گیر یا خط کشی عابر پیاده ایجاد شود.

عزیزی با انتقاد از مسئولان مرتبط با حوزه ترافیک شهری در زمینه نحوه بازگشایی تقاطع سیدالشهدا(ع) افزود: مشکل اصلی این پروژه عمرانی کمبود اعتبارات است.

عزیزی افزود: شهرداری زنجان با تمام امکانات پای کار است و درصدد هستیم در اسرع وقت این پروژه را به اتمام برسانیم، هرچند تخصیص اعتباراتی که استانداری و وزارت راه‌ و شهرسازی تعهد داده‌اند در اجرای امور بسیار راهگشا خواهد بود.

محسن امین که به تازگی به عنوان شهردار زنجان کار خود را آغاز کرده در حالی از بهره برداری از بخش زیر گذر و همسطح تقاطع سیدالشهدا(ع) در بهار سال آینده خبر می دهد که شهرداران قبلی نیز زمان های خاص که هیچ کدام عملی نشد را برای بهره برداری از این پروژه اعلام کرده بودند.

محسن امین می گوید: پیمانکاران این پروژه در چند جبهه مشغول فعالیت هستند.

وی گفت: زیرگذر تقاطع غیر همسطح سیدالشهدا(ع) آسفالت ریزی شده و آماده بازگشایی موقت است و امیدوارم با انجام تمهیدات مناسب راهنمایی و رانندگی در آینده نزدیک به بهره برداری برسد.

وی با یادآوری اینکه تاکنون ۱۷۰ میلیارد ریال برای اجرای این تقاطع و ۱۳۳ میلیارد ریال برای تملکات املاک واقع در این تقاطع هزینه شده است می افزاید: اکنون پیمانکار در ضلع جنوب غربی زیر گذر تقاطع غیرهمسطح سیدالشهدا(ع) مشغول کار است, این بخش دو لایه آسفالت ریزی شده و لایه سوم پیش از بازگشایی آسفالت ریزی خواهد شد.

امین با اعلان اینکه ۱۰۰ میلیارد ریال برای اجرا و ۵۰ میلیارد ریال برای باقیمانده تملکات عملیات اتمام تقاطع غیر هسطح سیدالشهدا(ع) اعتبار مورد نیاز است، ادامه می دهد: مقرر شده تقاطع غیر همسطح سیدالشهدا(ع) بر اساس تفاهمنامه سه جانیه استانداری زنجان، اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری اجرا شود اما متاسفانه به رغم پیگیری های مکرر تاکنون وزارت راه و شهرسازی سهم خود را در هزینه های این تقاطع پرداخت نکرده است.

شهردار زنجان اعمال تغییرات مکرر در نقشه تقاطع غیر همسطح سیدالشهدا(ع) ، جزیره ای عمل کردن نهادهای مختلف در ارائه اطلاعات و اجرای برنامه ها را از مشکلات پیش روی اجرای این طرح عنوان می کند.

    نظرات