اثر روانی انتقال پایتخت چیست

اثر روانی انتقال پایتخت چیست

http://www.bananews.ir/عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی طرح انتقال پایتخت را احساسی دانست و گفت: اینکه در مجلس بنشینیم و بدون درنظر گرفتن عواقب یک طرح، تصمیمی بگیریم، کار درستی نیست زیرا تاوان این تصمیم احساسی را آیندگان با هزینه بسیار بالاتری خواهند پرداخت.
به گزارش بنانیوز؛ ایرج ندیمی در گفت‌وگو با «ایرنا»، افزود: البته قبول داریم تهران با مشکلاتی نظیر آلودگی هوا، جمعیت بالا و ترافیک سنگین مواجه است، اما هزینه انتقال پایتخت بسیار بالا است و اگر قرار به این انتقال باشد، بهتر است این اعتبار را برای رفع مشکلات این کلان‌شهر هزینه کنیم تا زودتر نتیجه بگیریم.
نماینده مردم لاهیجان در مجلس یادآور شد: انتقال پایتخت از چند زاویه مشکل‌ساز است؛ اول اینکه انتقال پایتخت اثرات روانی دارد؛ به این معنا که هرگاه صحبت از انتقال پایتخت می‌شود، عده‌ای گمان می‌کنند که سرمایه‌های زندگی‌شان مانند خانه و مغازه بی‌ارزش می‌شود و همین امر تاثیر روانی بزرگی بر جامعه تحمیل می‌کند.
وی افزود: مردم با این تفکر، در اولین فرصت سعی می‌کنند خانه‌های خود را فروخته و در پایتخت جدید خانه یا مغازه خریداری کنند و این کار سبب رشد حاشیه‌نشینی در اطراف شهر موردنظر یا پایتخت جدید می‌شود، ضمن آنکه شمار خانه‌ها و مغازه‌های خالی در تهران افزایش یافته و به نوعی سرمایه‌های راکد را به وجود خواهد آورد.
این نماینده مجلس، معضل بعدی را انباشت سرمایه دانست و گفت: وقتی قرار باشد پایتخت منتقل شود، پولدارها سعی می‌کنند، مناطق لوکس پایتخت جدید نظیر تجریش و نیاوران را خریداری کنند و در اصل شمال شهرنشین پایتخت جدید باشند و عده‌ای دیگر نیز سرمایه‌های خود را به حاشیه شهرها منتقل و اقدام به خرید زمین‌های اطراف پایتخت جدید می‌کنند که این امر نیز معضلات جدیدی را پدید خواهد آورد.

وی با بیان آنکه نکته بعدی که باید در انتقال پایتخت مدنظر قرار گیرد، جابه جایی واحدهای صنعتی و انتقال صنایع است، گفت: بسیاری از مردم که کارخانه‌های بزرگ و کوچک دارند، سعی می‌کنند به شهرک‌های صنعتی آن منطقه روی آورند در نتیجه شهرک‌های صنعتی تهران بی‌ارزش و شهرک‌های صنعتی پایتخت جدید دچار دلال بازی می‌شود.
نماینده مردم لاهیجان در مجلس، معضل بعدی را هزینه‌های سرسام‌آور انتقال پایتخت برای دولت دانست و گفت: دولت برای هر وزارتخانه یک ساختمان چندین مرتبه می‌خواهد که باید با کیفیت بالا بسازد و چون بودجه لازم را ندارد یا باید به آلونک‌ها برود و در ساختمان‌های قدیمی کار کند که این در شأن مدیران نیست یا سال‌ها باید معطل ماند که یک ساختمان مناسب احداث شود.
ندیمی با تاکید بر اینکه انتقال پایتخت برای کارمندان نیز مساله‌ساز خواهد بود، گفت: تصور کنید که کارمندان بالاجبار راهی پایتخت جدید شوند، کارمندانی که دارای خانواده و قوم و خویش هستند، در نتیجه باید برای آنها نیز امکانات لازم فراهم شود، یعنی باید برای این کارمندان مدرسه، مهد کودک، دانشگاه، دبیرستان و غیره فراهم شود که در آن صورت دولت متحمل هزینه‌های سنگینی خواهد شد.
انتقال پایتخت راهکار مشکلات نیست
همچنین شهردار تهران عنوان کرد: انتقال پایتخت راهکار رفع مشکلات ساختاری تهران نیست.
محمدباقر قالیباف شهردار تهران با اشاره به نوع برنامه‌ریزی‌های موجود شهری اظهار کرد: در طرح انتقال پایتخت یک نگاه خشک مبنی بر عدد و رقم وجود دارد. این در حالی است که اگر با نگاه دیگری به مشکلات شهر تهران نگاه کنیم متوجه می‌شویم که نیازی به جابه‌جایی نداریم.
به گزارش سایت اطلاع‌رسانی شهرداری تهران (سما) قالیباف افزود: برای حل مشکلات نباید نگاه صرفا با برنامه‌ریزی خشک داشته باشیم، البته منظور از عدم برنامه‌ریزی خشک آن است که صرفا با عدد و رقم و صرفا با یک نگاه ساختارگرایانه به مسائل نگاه نکنیم؛ چرا که با این نگاه و نگرش به تنهایی قادر به حل مشکلات شهر نخواهیم بود.
شهردار تهران تصریح کرد: چنین مشکلی در شهر تهران وجود دارد، چرا که شهر تهران، شهری نیست که امروز مردم بتوانند در آن خوب زندگی کنند اما آیا راه ارتقای کیفیت زندگی شهروندان آن است که سیستم متمرکز اداری و اجرایی و قطب سیاسی کشور را از تهران منتقل کنیم؟ او ادامه داد: اگر پایتخت را منتقل کنیم می‌خواهیم باز این بار را در جغرافیای دیگری از کشور بگذاریم؛ اگر این تمرکز سیاسی باعث بروز چنین تمرکزی در شهر تهران شده است، بنابراین دوباره چهل تا پنجاه سال دیگر این مشکل را در جای دیگری درست می‌کنیم و درواقع مشکل باقی می‌ماند.

نظرات