راه‌اندازی صندوق پس انداز مسکن تا یک‌ماه آینده/ بانک‌ها حداقل باید ۵۰ درصد قیمت مسکن را وام بدهند

راه‌اندازی صندوق پس انداز مسکن تا یک‌ماه آینده/ بانک‌ها حداقل باید ۵۰ درصد قیمت مسکن را وام بدهند

http://www.bananews.ir/رئیس سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اینکه صندوق‌های پس انداز مسکن تا یک ماه آینده در سازمان بورس راه اندازی می‌شود، گفت: تلاش داریم تا سقف رقم تسهیلات را افزایش دهیم که البته وام ۳۰ میلیون تومانی برای ۱۰۰ واحد مسکن مهر اعمال شده است اما به دنبال این هستیم تا برای مابقی واحدها هم این افزایش وام را اعمال کنیم.

به گزارش بنانیوز ؛ سید محمد پژمان در نشستی خبری در پاسخ به پرسش مهر در خصوص آخرین وضعیت مسکن مهر و افزایش سقف تسهیلات به ۳۰ میلیون تومان، اظهار داشت: هدفگذاری در مورد مسکن مهر ساخت بالغ بر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد بود.

وی افزود: در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر هم حدود ۵۱ درصد که رقمی بالغ بر یک میلیون و ۲۴۶ هزار واحد را شامل می شود مسکن مهر خودمالکی است که زمین برای مالک بوده و از تسهیلات مسکن مهر استفاده کرده است.

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه حدود نیمی از این واحدها در حدود یک میلیون و ۲۴۶ هزار واحد افتتاح شده است، گفت: مابقی واحدها در مراحل مختلف ساخت قرار دارند بطوریکه برخی از آنها در مرحله پی کنی و فونداسیون هستند و برخی به نازک‌کاری رسیده اند.

پژمان با اشاره به اینکه به دلیل تورم و افزایش قیمت در برخی از پروژه ها با پیمانکاران مشکل داریم، گفت: پیمانکاران براساس قرارداد قبلی تمایلی به ادامه کار ندارند که ما با محاسبه حق پیمانکاران مدلی جدید را تعریف کردیم بنابراین در ابتدا باید مشکل پیمانکاران حل شود تا پروژه ها هم به پایان برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تامین مابه التفاوت قیمت ساخت یکی از برنامه‌های ما بوده است، افزود: تلاش داریم تا سقف رقم تسهیلات را افزایش دهیم که البته وام ۳۰ میلیون تومانی برای ۱۰۰ واحد مسکن مهر اعمال شده است اما به دنبال این هستیم تا برای مابقی واحدها هم این افزایش وام را اعمال کنیم.

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اینکه هنوز با بانک مرکزی در این خصوص به نتیجه نرسیده‌ایم، اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی موضوع افزایش وام مسکن مهر را پیگیری می‌کند و از دیدگاه ما هنوز منتفی نشده است اما باید بانک مرکزی هم با این افزایش سقف وام موافقت کند.

 

وی خاطر نشان کرد: در برخی از پروژه ها هنوز برای تامین وام ۲۵ میلیون تومانی هم مشکل داریم اما اینکه یک رقم واحد برای ساخت تمامی واحدها در نظرگرفته شود منطقی نیست گرچه دغدغه‌های بانک مرکزی را هم می‌پذیریم.

پژمان در پاسخ به پرسش دیگر مهر درباره وضعیت زمین خواری در کشور، گفت: عمده زمین خواری ها در اراضی دولتی انجام می‌گیرد زیرا برخی متعلقاتی در این زمین ها دارند و یا اینکه با جعل سند به دنبال تملک زمین هستند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات ما سندهای عادی در معاملات بخش مسکن است، تصریح کرد: هرفردی می تواند با تنظیم یک سند با هر شرایطی، خود را مالک زمین بداند و حتی آن را بفروشد و تعداد زیادی از مردم عادی را درگیر کند.

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه بخش مسکن بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از اقتصاد کشور را شامل می شود، گفت: در حال حاضر ۲۲ درصد از اقتصاد مربوط به بخش مسکن است که اگر این سهم افزایش پیدا کند سهم بخش های دیگر را اشغال می کند که در نهایت هم به نفع اقتصاد کشور نیست.

وی با اشاره به اینکه عده ای برای حفظ ارزش پول در این بخش خرید و فروش می‌کنند که از دیدگاه ما ایرادی هم ندارد، افزود: ما معتقدیم که تولیدکننده در این بخش خوب است و معاملات اولیه نیز مشکلی ندارد اما باید با کسانی که بطور دایم مسکن را به عنوان کالا خرید و فروش می‌کنند و انگیزه سودآوری دارند مقابله کرد.

پژمان خاطر نشان کرد: معتقدیم که دولت باید از مکانیسم بازار آزاد مسکن حمایت کند و منطقی نیست که در بازار دخالت کند اما اینکه بازار مسکن بدون برنامه و رها باشد را هم درست نمی‌دانیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص وضع مالیات در بازار مسکن، اظهار داشت: حاقل و حداکثر مالیات باید با شرایط مختلف تغییر کند زیرا اقتصاد دایم در حال تغییر و تبدیل است و نمی‌توان یک مالیات مشخص را برای همیشه تعیین کرد.

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اینکه ۴ دهک میانی نیازمند کمک دولت هستند و تامین تراکم نقدینگی برای آنها دشوار است، گفت: این دسته از متقاضیان می توانند در درازمدت و بصورت وام ، مسکن خریداری کنند بنابراین نیاز به برنامه متفاوتی دارند.

وی افزود: اما سه دهک اول و پایین جامعه منابع و امکاناتی ندارند بنابراین باید در سبد اقتصادی کشور سهمی هم برای آنها قایل شویم و اگر دولت منابع مالی کافی را برای کمک به این دهک‌ها منظور نکند متولیان این بخش قدرت اجرای برنامه خاصی را ندارند.

پژمان در خصوص طرح جامع مسکن، اظهار داشت: این طرح از سوی برخی از اساتید دانشگاه صنعتی شریف در حال بازنگری است و امیدواریم تا ۶ ماه دیگر به پایان برسد تا در مقیاس کلان راهبردها را شروع کنیم.

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن تصریح کرد: با توجه به این طرح، دهک ها شناسایی می‌شوند و آمایش سرزمینی برای بارگذاری جمعیتی در مناطق مختلف کشور انجام می‌گیرد ضمن آنکه شرایط ساخت مسکن در هر شهر مشخص شده و براساس آن، می‌توان تسهیلات و ساخت مسکن‌های مختلف را برنامه ریزی کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص صندوق‌های ساختمان و مسکن، اظهار داشت: این صندوق ها نقدینگی را جذب می کنند که به این وسیله آسیب های این بخش کنترل می شود و تولید رونق می یابد ضمن آنکه با تاسیس این صندوق ها تمامی پیش فروش ها می تواند از این طریق انجام گیرد.

وی با بیان اینکه در آخرین مرحله تشکیل آن با سازمان بورس هستیم، گفت: صندوق ها تحت نظارت و کنترل دقیق قرار دارند بنابراین از مشکلاتی که برای برخی از خریداران واحدهای پیش فروش شده بوجود می‌آید جلوگیری می‌شود و افراد پس از سرمایه گذرای در این بخش اگر پولشان به خرید واحد رسید آن را خریداری می‌کنند در غیراینصورت سودی را بابت سرمایه خود دریافت می‌کنند که در نهایت به خانه دار شدن آنها کمک می‌کند.

پژمان در خصوص خرید و فروش مسکن مهر، اظهار داشت: خرید و فروش برای واحدهایی با کمتر از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی نمی تواند اتفاق بیافتد اما پیشنهاد ما اینست که فرم هایی از سوی ادارات کل تدوین شود که براساس آن برای واحدهایی که سند ندارند هم مشکلی پیش نیاید.

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن با تاکید بر اینکه خرید واحدهای مسکن مهر محدودیتی ندارد و همه می‌توانند آن را خریداری کنند، گفت: رقم وام مسکن نباید برای همه شهرها یکسان باشد و هرگروه و هر شهری باید رقم متفاوتی را دریافت کند به عنوان مثال رقم ساخت مسکن در تهران یک میلیون تومان است بنابراین وام ۳۵ میلیون تومانی کارایی ندارد.

وی افزود: بانک حداقل باید ۵۰ درصد هزینه ساخت را وام بدهد، البته درخواست ما دو سوم هزینه ساخت و خرید بود که باتوجه به شرایط کشور با ۵۰ درصد هم موافقیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هنوز برنامه ریزی مسکن اجتماعی شروع نشده است، گفت: با کمک نهادهای حمایتی برای تامین مسکن اجتماعی در حال کار هستیم.

    نظرات