برداشت گام اول در مسکن اجتماعی

برداشت گام اول در مسکن اجتماعی

http://www.bananews.ir/اولین گام دولت برای اجرای طرح جدید تامین مسکن که به طرح مسکن اجتماعی معروف است، کلید خورد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) همزمان با آغاز به کار تیم کارشناسی برای به روزرسانی طرح جامع مسکن، اولین مذاکرات دولت با نهادهای حمایتی بابت معرفی واجدان شرایط دریافت زمین و وام به منظور ساخت واحدهای مسکونی اجتماعی صورت گرفت.
بر این اساس، با فرض اینکه تمام خانوارهای نیازمند فاقد مسکن که تحت پوشش نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کشور هستند جزو دهک‌های یک تا سه قرار دارند و دولت موظف به تامین مسکن برای آنها است، مخاطبان اصلی طرح مسکن اجتماعی تعیین شده‌اند.
بنا بر اعلام معاون وزیر راه‌وشهرسازی، براساس این طرح سازمان ملی زمین و مسکن مکلف است در تمام نقاط و با هر تیراژی که نهادهای حمایتی به منظور ساخت واحدهای مسکونی اجتماعی برای افراد تحت پوشش خود اعلام نیاز کنند، زمین تامین کند به گونه‌ای که اگر حتی در منطقه‌ای هم زمین دولتی در اختیار نبود، دولت با استفاده از امکانات خود، نسبت به تامین زمین مناسب در همان منطقه اقدام کند.

محمد پژمان در نشست دیروز خود با خبرنگاران همچنین از موافقت وزیر راه‌وشهرسازی برای تجدید نظر در قیمت ساخت مسکن مهر برای برخی از انبوه‌سازانی که به دلیل تورم در هزینه‌های ساخت پروژه‌ها را متوقف کرده‌اند یا با خطر تعطیلی مواجهند، خبر داد. هر چند به گفته وی هنوز توافق مشخصی بابت افزایش تسهیلات مسکن مهر تا سقف ۳۰ میلیون تومان با سیستم بانکی کشور صورت نگرفته است.
شناخت تقاضای موثر
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت انجام و تکمیل مطالعات موردنیاز در قالب به روزرسانی طرح جامع مسکن، تاکید کرد: مهم‌ترین موضوعی که در بحث تامین مسکن به خصوص در میان متقاضیان مصرفی مطرح است، شناخت تقاضای موثر در این بازار است.
وی ادامه داد: هیچ ایرادی ندارد تا زمانی که معاملات مسکن و نگاه اقتصادی به مسکن به سوداگری تبدیل نشده است انتخاب ملک به عنوان یکی از راه‌های حفظ و ارتقای سرمایه مورد استقبال قرار بگیرد.
پژمان با تاکید بر اینکه باید به جای مقابله با انگیزه‌های سرمایه‌ای در بازار مسکن، محرک‌های رونق و تولید را در این بخش تقویت کرد، گفت: دولت باید از مکانیزم بازار آزاد مسکن حمایت و از دخالت مستقیم در این بخش خودداری کند.
وی ادامه داد: برای اینکه نبض بازار مسکن در اختیار دولت باشد دولت باید از سه طریق یعنی اختصاص یارانه، مشوق‌های تولید و برقراری مالیات‌های موثر در بازار مسکن بر موضوع کنترل قیمت‌ها تمرکز کند.
طرح جامع جدید مسکن، ۶ ماه دیگر
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با تاکید بر ضرورت پویایی و به روز بودن برنامه‌های تامین مسکن، گفت: به این منظور فرآیند به روزرسانی طرح جامع مسکن از حدود دو ماه پیش آغاز شده که پیش بینی می‌شود، ظرف ۶ ماه آینده تکمیل و منتشر شود و به عنوان برنامه فعالیت دولت در این بخش در اختیار مدیران و برنامه‌ریزان مسکن قرار گیرد.
وی در خصوص ضرورت به روزرسانی طرح جامع مسکن توضیح داد: در این بازنگری باید تعداد خانوارها در هر یک از دهک‌های تعیین شده مورد مرور مجدد قرار بگیرد؛ چرا که تغییرات اقتصادی طی سال‌های اخیر به طور قطع طبقه‌بندی تعداد خانوارها در هر کدام از دهک‌ها را تغییر داده است.
مالیات مسکن در دست بررسی
پژمان کنترل بازار زمین و مسکن از طریق استفاده از ابزارهای مالیاتی همچون مالیات بر معاملات مکرر را یکی از ابزارهای مورد تاکید دولت در بازار مسکن عنوان و تصریح کرد: در این زمینه مطالعاتی در دست انجام است که در قالب آن پیشنهادهایی سازنده و عملی به دولت و مجلس ارائه خواهد شد.
پژمان همچنین از تعدیل قیمت ساخت مسکن مهر برای انبوه سازان خبر داد و گفت: براساس تصمیم اخیر وزیر راه و شهرسازی مدیران راه‌وشهرسازی استان‌ها مکلف شده‌اند انبوه‌سازانی که به دلیل تورم و ناتوانی مالی پروژه‌های در اختیارشان دچار توقف یا خطر متوقف شدن شده است، مشمول تعدیل قیمت شوند که جزئیات این موضوع به زودی اعلام می‌شود.
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن رقم تعدیلی برای انبوه‌سازان را متغیر و متناسب با اعلام مدیران راه و شهرسازی استان‌ها عنوان کرد.
راه‌اندازی صندوق‌ ساختمان از ماه آینده
پژمان همچنین با بیان اینکه یکی از راه‌های موثرسازی تقاضا در بازار مسکن و جلب نقدینگی بیشتر به این بخش راه‌اندازی صندوق‌های مسکن و ساختمان است، گفت: مقدمات راه‌اندازی این صندوق‌ها فراهم شده است و با انجام آخرین مذاکرات با سازمان بورس اوراق بهادار امیدواریم تا یک ماه آینده بتوانیم، این صندوق‌ها را راه‌اندازی کنیم.
وی کاهش و حذف تخلفات ناشی از پیش‌فروش‌های جعلی و غیرقانونی را از آثار مهم راه‌اندازی این صندوق‌ها عنوان کرد.

    نظرات