حملونقل ریلی آذربایجان غربی در جدال با بی پولی
حملونقل ریلی به عنوان یکی از نیازهای اصلی استان مرزی آذربایجان غربی که طی بیش از یک دهه گذشته مردم چشم انتظار شنیدن سوت آن در ارومیه هستند، زیر سایه عدم تخصیص اعتبارات کافی کمر خم کرده و با گذشت بیش از یک دهه هنوز به سر منزل مقصود نرسیده است.
به گزارش بنانیوز ؛ توسعه حملونقل ریلی با توجه به هم مرز بودن آذربایجان غربی با سه کشور جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق و ۵ گمرک رسمی که میتوانست در توسعه صادرات و بهبود شرایط ترانزیت کالا از مسیر کریدور شرق و غرب نقش موثری داشته باشد،در کرانههای دریاچه ارومیه در جدال با بی پولی ۱۲ سال در انتظار است.
سال ۸۰ بود که خبر احداث خط ریلی از مراغه به سمت ارومیه نور امیدی در دلهای مردم استان ایجاد کرد، ولی در ادامه ماجرا عدم تخصیص اعتبارات کافی، مشکلات پیمانکاری، معارض ملکی و... که بهانههای کلاسیک برای اغلب طرحهای عمرانی ملی استان هستند، گرهی سخت در ادامه مسیر اجرای این طرحانداخت.
گرهی که دولتهای نهم و دهم نیز با وجود اتمام احداث ایستگاههای میاندوآب و مهاباد موفق به باز شدن آن نشدند، حتی قرار گرفتن این طرح در ردیف طرحهای مهر ماندگار دولت دهم نیز راه به جایی نبرد و اتصال ارومیه به شبکه راهآهن سراسری با همه مشکلاتش به دوش دولت یازدهم افتاد.
هر چند بر اساس اعلام مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی هم اکنون ایستگاههای نقده و ارومیه این طرح، دارای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی هستند ولی ایستگاههای میاندوآب و مهاباد با وجود افتتاح و وصل شدن به شبکه سراسری راهآهن جمهوری اسلامی ایران خود درگیر مشکلات عدیدهای هستند.
به طوریکه که طی سال گذشته شاهد تعطیلی فعالیتهای ایستگاه میاندوآب به دلیل عدم استقبال مردم برای سفر از این ایستگاه و مراجعه به ایستگاه مراغه به دلیل تفاوت فاحش در قیمت بلیتها بودیم هر چند این مشکل بعد از مدتی رفع و ایستگاه میاندوآب فعالیت مجدد خود را آغاز کرد ولی به نظر میرسد با ادمه روند فعلی نباید به آینده حملونقل ریلی در استان امیدوار بود.
ارتقای ضریبایمنی سفرها، صرفهجویی در هزینهها، افزایش سرعت در جابهجایی محصولات مراکز تولیدی و صنعتی از مهمترین مزایای طرح راهآهن مراغه – ارومیه بوده که مردم منطقه با دیدن افتتاح طرحهای فاخر در برخی استانهای برخوردار کشور سالها در حسرت آن رنج میبرند.
اهداف بلندمدت به درستی
تعریف نشده
نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی در خصوص ضرورت توجه به توسعه حملونقل ریلی به ویژه در استان مرزی آذربایجان غربی، افزود: متاسفانه با وجود نیازها و الزامات بسیار توسعه حملونقل ریلی در کشور، رتبه ایران به دلیل تعریف نادرست از اهداف بلندمدت حملونقل ریلی کشور در میان سایر کشورهای دنیا قابل قبول
نیست.
عبدالکریم حسین زاده ضمن تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی برای توسعه حملونقل ریلی، اظهار کرد: نباید نگاه مسوولان به حملونقل ریلی نگاهی زودگذر و کوتاهمدت باشد و باید با سرازیر کردن سرمایههای بخش خصوصی و اعتماد به سرمایهگذاران خارجی آینده امید بخشی را برای ناوگان ریلی کشور متصور شد.
وی ضمن انتقاد از کندی روند توسعه خطوط ریلی کشور به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتبار، معارض ملکی و...، اعلام کرد: این در حالی است که متاسفانه وضعیت خطوط ریلی کشور نیز نامناسب بوده و این ناوگان از چشمانداز برنامه پنج ساله توسعه کشور نیز بسیار عقب است.
عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مدیرعامل راهآهن اذعان دارد دولت رقم صرفهجویی کاهش مصرف سوخت را به راهآهن بدهد، میتواند راهکاری برای توسعه این ناوگان باشد، اما باید عنوان کرد، این امر یک نگاه موقتی و زودگذر است که در بلندمدت جواب
نمیدهد.
نگاه مقطعی به حملونقل ریلی آسیب میزند
حسین زاده با اشاره به اینکه مسوولان راهآهن به جای آنکه نگاهی مقطعی نسبت به حملونقل ریلی کشور داشته باشند باید به توسعه زیرساختهای این بخش بیشتر توجه کنند، ادامه داد: وزارت راهوشهرسازی میتوانند با جذب سرمایههای بخش خصوصی راهآهن کشور را در ریل پیشرفت و توسعه قرار دهند، چرا که امروزه شبکه حملونقل ریلی، ارزانترین و با صرفهترین سیستم جابهجایی محسوب میشود.
وی ضمن ابراز تاسف از اینکه تا به امروز نسبت به این ناوگان بیمهری و بیتوجهی شده است، گفت: در بسیاری از کشورهای جهان حملونقل ریلی به پایانههای دریایی و هوایی متصل شده در حالی که کشورمان که قرار بود روزی به وسیله این ناوگان به آسیا و اروپا متصل شود امروز تنها به احداث خطوط ریلی توجه میکند.
نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: عقل علمی، صنعتی و توسعهای کشور ایجاب میکند که بیش از پیش به ناوگان ریلی کشور بها داده شود، از این رو با سرازیر کردن سرمایههای بخش خصوصی و اعتماد به سرمایهگذاران خارجی میتوان آینده امید بخشی را برای ناوگان ریلی کشور متصور شد.
احداث ۲۵ هزار کیلومتر راهآهن
نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص لزوم توسعه خطوط ریلی در کشور و آذربایجان غربی با توجه به پتانسیلهای مرزی، اقتصادی و تجاری و... گفت:تا پایان چشمانداز توسعه باید به ۲۵ هزار کیلومتر راهآهن در کشور یعنی به طور متوسط سالانه هزار کیلومتر احداث شود که اعتبارات، مدیریت و پیمانکاران از عوامل تاخیر در اجرای این پروژهها شده بهطوریکه این سه عامل موجب تاخیر ۸۵ درصدی در تحقق اهداف مورد نظر
است. علی اکبر آقایی مغانجویی با اشاره به تاثیر زیرساختها در حملونقل کالا و مسافر، اظهار کرد: کشورهای اروپایی در بحث حملونقل سرمایهگذاریهای کلانی کرده، به طوری که وضعیت خطوط ریلی اروپا قابل قیاس با متوسط هر کیلومتر در ایران نیست، زیرا ما در هر کیلومتر مربع ۴ یا ۵ متر خطوط راهآهن در اختیار داریم.
وی با اشاره به اینکه باید حجم بارمان را تا سال ۹۴ به حد ۳۰ درصد آن هم به سوی راهآهن سوق دهیم، اعلام کرد: باید میزان صرفهجویی ما بالای ۹ میلیارد لیتر در گازوئیل باشد و در نهایت میزان تلفات انسانی تصادفات رانندگی نیز به زیر ۱۰ هزار نفر در سال و هر چه کمتر
برسد.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه اعتبارات قابل توجهی در بخش حملونقل ریلی نداشته و عمر ناوگان حملونقل ریلی کشور ۳۰ تا ۴۰ سال است، ادامه داد: این معضل، واقعیتی است که باید به آن توجه کرد و برای نوسازی واگنهای ریلی اعتبارات کافی تخصیص داد.
وی ضمن تاکید بر لزوم نوسازی واگنهای خطوط ریلی، با بیان اینکه در قانون برنامه پنجم دولت توسعه و حتی در قانون حملونقل و مدیریت مصرف سوخت دولت ملزم شده سن ناوگان ریلی کشور را کاهش دهد، گفت: ارتقای بهرهوری و استفاده هوشمندانه از امکانات موجود در شبکه حملونقل ریلی میتواند روند جابهجایی کالا و مسافر را تسهیل کرده و به آن سرعت
دهد.
اتمام طرح راهآهن مراغه- ارومیه نیازمند اعتبار
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در آذرماه در خصوص روند احداث راهآهن مراغه - ارومیه اعلام کرده بود، در حال حاضر طرح اجرای ایستگاههای راهآهن نقده و ارومیه از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است که برای اتمام این پروژه و شنیدن صدای سوت قطار در سال ۹۳ در ارومیه، نیاز به اعتباری افزون بر سه هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال است.
خلیل محبت خواه با اشاره به اینکه در صورت عدم تامین اعتبار مورد نیاز برای افتتاح آن در سال آینده با مشکل روبه رو میشویم، اظهار کرد: تاکنون برای اجرای این پروژه اعتباری بیش از دو هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه شده که مسوولان کشور باید در بودجهنویسی این استان وسعت طولی آذربایجان غربی را در مقایسه با سایر استانهای کشور زیاد است درنظر بگیرند. در طرح راهآهن مراغه – ارومیه، احداث هشت ایستگاه راهآهن طراحی شده که از این تعداد پنج ایستگاه شهری در شهرستانهای مراغه، ملکان، میاندوآب، نقده و ارومیه وجود دارد و نیز سه ایستگاه بین راهی قزل قلعه، شیرین بلاغ و رشکان در حال احداث است. راهآهن مراغه - ارومیه به طول ۱۸۴ در دولت دهم با ۱۲ سال تاخیر تا ایستگاههای میاندوآب و مهاباد به بهرهبرداری رسید باید منتظر ماند و دید آیا ایستگاه نقده با مشکل اعتباری در دولت تدبیر و امید مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت؟
نظرات