تهران؛ صاحب‌خانه‌ای که پا به فرار گذاشته است

تهران؛ صاحب‌خانه‌ای که پا به فرار گذاشته است

http://www.bananews.ir/چهره ماندگار ایران و پدر علم کویرشناسی معتقد است: مسوولین درب تهران را آنقدر باز نگذارند و همه مسائلی که باعث شده تهران به این روز بیفتد را یک به یک حل کنند و سرجایش بماند وگرنه پایتخت هرجا که برود مسئله ایجاد خواهد کرد.

به گزارش بنانیوز ؛ پروفسور پرویز کردوانی در گفت‌وگو با ایسنا، توضیح داد: خانواده‌ای را در نظر بگیرید که به تهران آمده است، همه اقوام و خویشان آنها برای کارهای مختلفی از درمان مریضی گرفته تا خرید عروسی به تهران و خانه این خانواده می‌آیند، آنقدر خانه این خانواده رفت و آمد می‌شود که صاحب خانه مجبور به فرار می‌شود و در نهایت در کرج یا اطراف تهران یک آپارتمان می‌گیرید و همانجا زندگی می‌کنند.

 وی ادامه داد: تهران در حال حاضر با وضعیتی مانند این خانواده مواجه شده است، مانند خانواده‌ای شده که درب خانه اش را باز کرد و آنقدر میهمان آمد که نهایتاً صاحبخانه مجبور به فرار شد.

کردوانی تصریح کرد: نه تنها تهران، بلکه سمنان، شیراز، اصفهان و شهرهای دیگر نیز به این وضعیت دچار می‌شوند. به جای اینکه به روستاها رسیدگی کنند، به شهرها رسیدگی کردند، تمام آن چیزی که بشر به آن احتیاج داشت در تهران وجود داشت، گذشته از اینها، شهر را قشنگ کردند و دریاچه، پل دو طبقه، اتوبان و... درست کردند و در این مدت شهر را مدیریت نکردند، حالا دولت و مجلس که صاحبخانه هستند می‌خواهند فرار کنند و از تهران بروند.

این چهره ماندگار کشورمان تأکید کرد: اوایل انقلاب اسلامی قانون گذاشتند که هر کسی که می‌خواهد در تهران ملک خریداری کند باید ده سال مستمر در تهران سکونت داشته باشد، تا بتواند آپارتمان بخرد ولی اجرا نکردند، سال ۶۹ نیز برای انتقال پایتخت ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار تعیین کردند تا درباره این موضوع مطالعه کنند ولی آن زمان هم بررسی موضوع را رها کردند.

وی افزود: هنوز نمی‌دانند کی باید از تهران برود و کجا باید برود؟ مشورت هم نکردند، نمی‌شود که دولت و مجلس بروند و مقام معظم رهبری بماند. یک موضوعی را در مجلس گفتند، یک عده هم بدون مطالعه رأی دادند و فکر کردند اگر به این طرح رأی بدهند می‌توانند پایتخت را به منطقه خود انتقال بدهند. اگر الآن اعلام کنند فلان منطقه برای انتقال پایتخت معرفی شده است، مردم قبل از دولت به آن منطقه هجوم می‌آورند، زمین می‌خرند و می‌سازند که ظرف چهار سال دوباره دولت از آن منطقه به جای دیگری فرار می‌کند.

کردوانی اظهار کرد: "میلیاردها تومان برای انتقال پایتخت هزینه کنیم، با کدام پول؟ هم‌اینک اعتبارات استان‌ها کم شده است؟ از این لحاظ هم به مصلحت نیست."

چهره ماندگار ایران بیان کرد: کدام منطقه شرایط بهتری برای پذیرش پایتخت دارد؟ اولاً باید نزدیکترین نقطه به تهران باشد، دوماً آن که منطقه، آرام و ساکت باشد، سوماً آن که منطقه چندین راه از نقاط مختلف کشور داشته باشد، مشکل آب نداشته و دارای رود دائمی و هوای پاک باشد، آب کافی داشته باشد، آن منطقه باید همه این شرایط ایده آل برای انتقال پایتخت را داشته باشد.

کردوانی تأکید کرد: گرمسار همه این شرایط ایده آل را دارد، نزدیکترین نقطه به تهران است، ۸ جاده اختصاصی از قم، تهران، جندق، فیروزکوه، دماوند و مشهد دارد، دارای رود دائمی، هوای تمیز و دو راه آهن مجزا است و شلوغ هم نیست ولی باز هم می‌گویم اصلاً این طرح را اجرا نکنند، اگر بنا باشد تمام دولت و وزارتخانه‌ها و اداره‌ها منتقل شوند امکان پذیر نیست.

وی تصریح کرد: مسوولین باید بروند ببینند چه کار کردند که تهران به این روز افتاده است. تهران از چه چیزی دارد فرار می‌کند؛ اگر آلودگی هوا است، کاملاً مشخص است که ۷۰ تا ۷۵ درصد آلودگی هوا به خاطر وسایل نقلیه موتوری است و باید به دنبال حل این مشکل بروند. همچنین برای کارخانه‌های اطراف تهران دستگاه تصفیه بگذارند.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهند از بی آبی تهران فرار کنند، کجای ایران آب دارد که پایتخت به آنجا منتقل شود؟ باید شیوه‌های صرفه جویی در مصرف آب را آموزش بدهند و در مصرف آب صرفه‌جویی کنند، مردم را عادت بدهند و فرهنگ کم مصرف کردن را جا بیندازند.

کردوانی اضافه کرد: کاری کنند که جمعیت روستاها به شهر کشیده نشود، به روستاها رسیدگی کنند، اعتباراتی را که می خواهند به شهرها واگذار کنند، در اختیار روستاها بگذارند، وقتی به روستاها رسیدگی کنند غذای مردم شهرها نیز تأمین می‌شود.

    نظرات