یزد بحران آب آشامیدنی دارد

یزد بحران آب آشامیدنی دارد

http://www.bananews.ir/معاون استانداری یزد گفت: جای بحث آب روی میز رسانه نیست بلکه روی میز مذاکره در وزارت نیرو است.

به گزارش بنانیوز ؛ بابایی در نشست خبری پروژه منارید (تقویت و انسجام سازمانی در راستای مدیریت یکپارچه منابع طبیعی)، در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر انتقال آب اصفهان به یزد و درگیری‌های به وجود آمده افزود: یزد بحران آب آشامیدنی دارد اما هیچگاه ادعایی نداشته‌ایم که چرا سنگ آهن یزد را در کل کشور استفاده می‌کنند اما یزد نمی‌تواند از آب سایر استان‌ها استفاده کند.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد وضع به این منوال ادامه پیدا کند یزد یا باید به کلی از سکنه خالی شود و یا باید آب آشامیدنی آن را تامین کرد.

مسمومیت مردم یزد به دلیل استفاده از آب‌های آلوده

بابایی با بیان اینکه بسیاری از مردم یزد به دلیل استفاده از آب‌های آلوده روانه بیمارستان شده‌اند، افزود: پیگیری‌های استانداری برای تامین آب شرب یزد و رفع بحران آب ادامه خواهد داشت اما به دلیل خشک شدن زاینده رود تالاب گاوخونی و در پی آن سفره‌های آب زیرزمینی یزد نیز به طور کلی خشک شده است.

معاون استانداری یزد اظهار کرد: قبل از اینکه پروژه منارید دستاوردی داشته باشد ذهن افراد جامعه را مدیریت می‌کند که اگر در این مسیر موفق شویم ۸۰ درصد راه را طی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه باید پروژه منارید در سطح ملی عملیاتی شود، افزود: مدیریت محلی در شهرستان‌ها باید در یک ساختار هماهنگ انجام شود تا اقدامات لازم برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و بهره‌برداری بهینه و بهتر از آن انجام شود.

وی با اشاره به مشکل کم آبی یزد و درگیری آن با استان اصفهان اظهار کرد: ما در یک استان کم آب زندگی می‌کنیم و در هر صورت باید حیات در این استان جریان داشته باشد و اگرچه گفته می‌شود که یزد یک استان صنعتی و معدنی است از مجموعه آب‌های استحصالی آن کمتر از سه درصد در صنعت مصرف شده و هیچگاه آب کشاورزی را به بخش صنعت نداده‌ایم.

بابایی با اشاره به توسعه کیفی کشاورزی در این استان و عدم توسعه کمی اظهار کرد: با اصلاح الگوهای آبیاری، کشت گلخانه‌ای را افزایش داده و در مصرف آب بهره برداری بهینه داشته‌ایم.

معاون استانداری یزد در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد معدن چادرملو و نقش آن در کم آبی مناطق مختلف شهرستان بهاباد اظهارکرد: نصب آب شیرین‌کن‌ها برای تامین آب شرب منطقه توسط این معدن انجام شده و همچنین در برنامه ریزی‌های آینده برای احداث کانال‌های آبیاری تحت فشار از آن استفاده خواهیم کرد.

بابایی در خصوص تامین آب معدن چادرملو و اعتراضات مردمی منطقه اظهار کرد: معدن در سالهای قبل احداث شده و در آن کنترل هوشمند بر روی چاه‌ها نصب شده و در جهت نگرانی مردم منطقه بخشی از آب‌های لب‌شور کویری که ۵۰ درصد آن قابل استفاده نیست به معدن فرستاده می‌شود.

وی همچنین از کاهش میزان برداشت معدن از آبهای منطقه اشاره کرد و افزود: در گذشته ۲۴۰ لیتر از آب منطقه توسط معدن برداشت می‌شد که به ۱۶۰ لیتر کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا، حسین پور - مدیر کل برنامه‌ریزی استانداری یزد نیز در این جلسه حضور داشت و اظهار کرد: چیزی که از طرح منارید یاد گرفته‌ایم ترویج شیوه جدید مدیریت منسجم با هدف توسعه یکپارچه و پایدار است.

وی ادامه داد: در این طرح یاد می‌گیریم که چگونه مشکلات را با کمترین هزینه و به شکل احسن رفع کنیم و در کنار پویایی اقتصاد محیط زیست پاک نیز داشته باشیم.

وی با بیان اینکه از پروژه منارید انتظار نداریم تمام مشکلات استان یزد را حل کند، افزود: از این پروژه کمک می‌گیریم که به عنوان یک عامل توسعه‌ای شیوه عملکرد را نشانمان دهد.

    نظرات