ساخت و ساز در شهرک تماشا موجب تلف شدن وحوش می‌شود

ساخت و ساز در شهرک تماشا موجب تلف شدن وحوش می‌شود

http://www.bananews.ir/مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: اگر ساخت و سازهایی در شهرک تماشا صورت گیرد، در گذار حیات وحش دچار مشکل خواهیم شد.
به گزارش بنانیوز ؛ محمدهادی حیدرزاده در گفت‏وگوی اختصاصی با فارس در شرق استان تهران در ارتباط با زمین‏های شهرک «تماشا» در مجاورت سد ماملو اظهار داشت: شهرک تماشا در منطقه حفاظت شده قرار دارد و اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با ساخت و ساز در این مکان مخالف است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه تاکیداتی هم استاندار تهران مبنی بر ممانعت و برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز داشت و بر این اساس، از ساخت و ساز در این شهرک جلوگیری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: نامه‏های جدیدی برای استاندار تهران و جانشین دادستان تهران تهیه شده تا برخورد جدی با ساخت و ساز در این مکان صورت پذیرد و این زمین‏ها آزاد شوند.

حیدرزاده افزود: متاسفانه در دوره قبلی، با ایجاد این شهرک آن هم در حد مکاتبه موافقت شده بوده اما مجوزها برای ساخت و ساز اخذ نشده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه این کار با تغییر کاربری همراه است، باید در تبصره یک ماده یک اصلاح

اراضی بررسی شود که به طور حتم، در آنجا رد خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: در حال حاضر، این شهرک هم از لحاظ حقوقی مشکل دارد و هم از لحاظ کاربری زمین و از نظر اینکه این زمین‏ها در منطقه حفاظت شده قرار دارد و محل عبور و مرور و زیست وحوش است، اگر ساخت و سازهایی صورت گیرد، در گذار حیات وحش دچار مشکل خواهیم شد.

حیدرزاده اضافه کرد: در چند وقت اخیر، شاهد هستیم که برخی این خطرات را به وجود می‏آورند و پلنگ‏هایی که طی این چند وقت دچار حادثه شده و تلف شدند، که دلیل آن ساخت و ساز های بی‏رویه‏ای بوده که صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: این مسائل، کریدورهای حرکت حیات وحش به را به هم زده است و با وارد شدن این حیوانات به محدوده‏های شهری، شاهد این اتفاقات تلخ هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با تغییر کاربری این زمین‏ها و ایجاد شهرک با عنایت به اینکه در منطقه حفاظت شده است و همچنین

این زمین‏ها در نزدیکی سد ماملو قرار دارد، مخالفت دارد.

حیدرزاده ادامه داد: شورای عالی امنیت ملی حساسیت‏های خاصی بر بحث آب شرب دارد و مصوبات شورای عالی امنیت ملی دال بر این حساسیت است و نزدیکی این زمین‏ها به سد که محل تامین آب شرب است، مشکلات جدی به دنبال دارد و به طور جدی مخالف این موضوع هستیم که شهرکی در آن منطقه ایجاد شود.

وی از مسئولان بالادستی خواست تا قبل از اعطای مجوز، استعلام‏های لازم را از سازمان حفاظت محیط زیست بگیرند و در مناطق چهارگانه و با عنایت به اینکه مستثنیاتی نیز در این مناطق وجود دارد، مجوزی برای ساخت و ساز صادر نشود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: این اقدام باید صورت گیرد تا بتوانیم یک‏دست بودن مناطق حفاظت شده را حفظ کنیم و از دستگاه قضایی هم خواهش می‏کنیم مانند قبل ورود معناداری داشته باشد.

حیدرزاده ادامه داد: در برخورد با متصرفان و جلوگیری از ساخت و سازها در این شهرک باید جدیت داشت.

وی افزود: در جلسه پیشین شورای برنامه‏ریزی استان تهران، استاندار تهران ارائه هرگونه خدمات مانند آب، برق، گاز و تلفن به ساخت و سازهای غیرمجاز را ممنوع کرد و در زمینه آنهایی که این اقدامات برایشان صورت گرفته هم باید انشعابات قطع شود.

    نظرات