خانه های تاریخی دزفول زیر ضربات کلنگ

خانه های تاریخی دزفول زیر ضربات کلنگ

http://www.bananews.ir/با تخریب بخشی از یک خانه تاریخی ثبت ملی شده در دزفول سریال دنباله دار تخریب خانه های تاریخی در این شهرستان همچنان ادامه دارد.
به گزارش بنانیوز ؛ خانه تاریخی ضیایی با شماره ثبت ملی ۷۸۸۸ که از جمله خانه های تاریخی دزفول می باشد بر اثر فرسودگی ، رطوبت و قدمت به دلیل قرار گرفتن در پروژه شهری قائم از پروژه های شهرداری دزفول بخشی از آن تخریب شد.

به گفته یک منبع موثق بخش زیرین این خانه تاریخی واقع در محدوده پروژه قائم حد فاصل خیابان های شریعتی و طالقانی به دلیل عدم انجام کار کارشناسی در اجرای پروژه مذکور خالی شده و قسمتی از آن تخریب شد.

میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری دزفول پس از پیگیری موفق به توقف عملیات و تخریب بیشتر این خانه تاریخی شده است.

طی یک ماه اخیر شاهد روند تخریب خانه های تاریخی و بافت قدیم شهر دزفول که برخی در نوبت ثبت ملی هستند به دلایل مختلف از جمله فرسودگی و عدم مرمت و ایمن سازی بوده ایم.

قسمتی از خانه تاریخی اسفنده در شهرستان دزفول نیز ماه گذشته به دلیل فرسودگی و عدم مرمت و ایمن سازی تخریب شد.

این بنای تاریخی که در نوبت ثبت ملی قرار دارد به دلیل اینکه هنوز در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده تاکنون از اعتبارات سازمان میراث فرهنگی بی بهره بوده است.

خانه تاریخی ˈحسینوند ناصریˈ از خانه های تاریخی شهرستان دزفول با شماره ثبت ملی ۷۹۰۵ به دلیل بارندگی چند روز گذشته و فرسودگی تخریب شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری شهرستان دزفول نیز هفته گذشته از تصرف غیر قانونی بخشی از محطوه باستانی تپه ˈچغاپهن ˈ که در نوبت ثبت ملی است توسط یکی از اهالی روستای چغاپهن خبر داد.

خانه ˈمرتضویˈ از دیگر بناهای تاریخی شهر دزفول که آن نیز در نوبت ثبت ملی است به دلیل واقع شدن در طرح توسعه آستان سبزقبا در معرض تخریب قرار گرفته است.

یک منبع آگاه در شهرستان دزفول به ایرنا گفت:خانه ˈسید صدرˈ نیز که در فهرست آثار ملی ثبت شده و مالک این خانه آن را به یک موزه تبدیل کرده اخیرا مورد سرقت قرار گرفته و بخشی از اشیای داخل این خانه به سرقت رفت.

این منبع آگاه افزود:به دلیل اینکه اشیای این موزه ثبت ملی نشده اداره میراث فرهنگی نمی تواند از اشیای موجود در این خانه محافظت کند.

در شهر دزفول حدود ۲۵۰ هکتار بافت قدیم وجود دارد که به دلیل توسعه شهری و نیز بی توجهی و کمبود اعتبارات لازم برای مرمت و ایمن سازی این بافت ارزشمند تاریخی تاکنون اقدام نشده و بخش زیادی از آن در معرض تخریب و نابودی قرار دارد.

بافت قدیم دزفول با وجود بناهای ارزشمند آجری از معماری زیبا و منحصر بفردی برخوردارست

    نظرات