بلاخیزترین استان کشور کجاست؟

http://www.bananews.ir/آذربایجان غربی جزو مناطق پرخطر از نظر آب و هوایی بوده، به طوری که خشکسالی، سرما و یخبندان، سیل و تگرگ و باران‌های سیل آسا در کنار تهدید وقوع زلزله از مهمترین عوامل خسارت‌زای استان محسوب می‌شود.
ایران با دارا بودن ۱۴۰۰ گسل فعال یکی از زلزله‌خیزترین کشورهای دنیا است که ۹۷ درصد مناطق آن زلزله خیز است، اما هرگاه زلزله‌ای مهیب و ویرانگر مانند زلزله اهر، ورزقان، بم یا حتی رودبار رخ می‌دهد، خسارات جانی و مالی آن بیشتر دامن مناطقی را که اغلب دارای بافت فرسوده هستند، می‌گیرد.
در ایران ۴۰ نوع بلایای طبیعی شناسایی شده که در آذربایجان غربی بستر بروز ۳۶ نوع از این بلایا فراهم است و طبق بررسی‌ها تنها ۲۰ درصد از ساختمان‌های مسکونی در استان از مقاومت لازم در برابر بلایای طبیعی و به‌خصوص زلزله برخوردار هستند.

به گزارش بنانیوز ؛ استفاده از مصالح بی‌کیفیت جهت کاهش هزینه اتمام ساختمان‌های مسکونی، نبود واحدهای تولیدی کافی برای تولید مصالح مورد نیاز در استان، عدم برنامه‌ریزی مناسب و اصولی مدیریت بحران از عواملی است که احتمال خسارات هنگفت مالی و جانی را در برابر وقوع هرگونه بلایای طبیعی افزایش می‌دهد.
آذربایجان غربی از نظر جغرافیایی در مناطق کوهستانی قرار دارد و با توجه به وجود دو هزار و ۸۵۴ روستا در این استان می‌طلبد تا به بحث ایمن‌سازی با حساسیت بیشتری نگاه شود.
زلزله ۵۰۰ هزار نفر را تهدید می‌کند
رحمانی، کارشناس زمین‌شناسی هم درخصوص خطر زلزله در روستاهای آذربایجان غربی معتقد است، دو گسل ارومیه و زرینه ۵۰۰هزار نفر از جمعیت روستایی استان را تهدید می‌کنند. در این میان استان با داشتن ضریب سیل‌خیزی بالا، همواره منطقه‌ای مساعد برای ایجاد سیلاب و تخریب‌ها محسوب می‌شود اما بررسی ابعاد مختلف سیل در منطقه نشان می‌دهد که وقوع این سیل‌ها خسارات جبران‌ناپذیر زیادی از خود برجای می‌گذارند که قابل بازگشت نیست.

آذربایجان غربی از نظر جغرافیایی در مناطق کوهستانی قرار دارد و با توجه به وجود دوهزار و ۸۵۴ روستا در این استان در کنار برخی بی‌توجهی‌ها به ایمن‌سازی در ساخت‌وسازها و نیز چرای بی‌رویه مراتع می‌طلبد تا به بحث ایمن‌سازی با حساسیت بیشتری نگاه شود.
این استان سالانه خسارات هنگفتی از محل وقوع و بروز مخاطرات طبیعی از جمله زلزله، سیل، سرمازدگی، خشکسالی و... متحمل می‌شود، خساراتی که با اندکی مدیریت و نیز ارائه آموزش‌های مختلف مقابله با بلایای طبیعی می‌توان جلوی بخشی از آنها را گرفت و هفته کاهش بلایای طبیعی فرصت مناسبی برای این آموزش‌ها می‌تواند باشد.
سیل و زلزله ۱۷۶۰ روستا را تهدید می‌کند
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی از در معرض تهدید قرار گرفتن یک هزار و ۷۶۰ روستای استان در معرض سیل و زلزله خبر داد.
ایوب عزیزی، از در معرض خطر زلزله بودن هزار و ۷۶۰ روستای استان خبر داد و افزود: این روستاها در معرض خطر زلزله متوسط به بالا بوده و۵۷۱ روستا شامل ۱۹ درصد روستاهای آذربایجان غربی نیز در معرض تهدید سیل قرار دارند.
وی رشد روز افزون سکونتگاه‌های شهری و روستایی و استفاده بی رویه از منابع طبیعی را عامل تشدید حوادث غیرمترقبه طبیعی دانست و اظهار کرد: با بررسی‌های انجام شده بیش از ۵۷۱ روستا در مسیر سیلاب‌ها قرار گرفته که باید نسبت به جابه‌جایی آنها اقدامات لازم انجام شود.
وی احیای مراتع، اجرای طرح‌های آبخیز و آبخوان‌داری در مناطق کوهستانی و استفاده از مشارکت‌های مردمی در بهسازی و مقاوم‌سازی را از جمله راهکارهای ضروری در پیشگیری از وقوع حادثه ناگوار طبیعی عنوان و اضافه کرد: در این راستا طرح‌های مطالعاتی و اجرایی در دست اجرا است.
لزوم جابه‌جایی ۲۵۰ روستا
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی با بیان اینکه تاکنون ۲۵۰ روستای در معرض خطرات متعدد شناسایی شده‌‌اند، اضافه کرد: ۵۵ روستا با اعتبار ۲۱ میلیارد ریال ایمن‌سازی شده و امسال نیز ۲۴ روستا با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال ایمن‌سازی می‌شوند.
عزیزی با اشاره به ایمن‌سازی ۱۰ روستای آذربایجان غربی در برابر خطرات طبیعی طی سال گذشته، اعلام کرد: روستاهایی که در مسیر سیل، رانش زمین، ریزش کوه، شیب‌های تند، مخزن سدها یا حریم رودخانه‌ها قرار دارند باید نسبت به ایمن‌سازی آنها برنامه‌ریزی و اقدام شود.
وی لایروبی رودخانه‌ها، اجرای کانال، احداث دیوار ساحلی و جابه‌جایی روستاها را از جمله راهکارهای ایمن‌سازی روستاهای در معرض تهدید دانست و افزود: بر اساس برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه تمام روستاهای استان ایمن‌‌سازی می‌شوند که در این راستا تاکنون ۱۱ روستا با ۸۲۴ خانوار و چهار هزار و ۱۳۰ نفر جمعیت جابه‌جا شده‌ و امسال نیز ۱۰ روستا جابه‌جا می‌شوند.
به هر روی وقوع زلزله در استان وان ترکیه یکی از استان‌های همجوار آذربایجان غربی، وقوع زلزله در شهرهای آذربایجان شرقی و موقعیت خاص جغرافیایی آذربایجان غربی آسیب‌پذیر بودن استان از بلایای طبیعی جدی بوده و زنگ خطری برای مردم و مسوولان جهت اجرای طرح‌های پیشگیری و ایمن‌سازی است.

    نظرات