ضرورت ایمنی در شبکه‌های گازرسانی

ضرورت ایمنی در شبکه‌های گازرسانی

http://www.bananews.ir/یکی از کارشناسان ژاپنی سازمان جایکا بر ضرورت ساخت ایمن شبکه‌های توزیع گاز تاکید کرد.

به گزارش بنانیوز ؛ آقای تاکاهاشی با بیان اینکه گاز نقشی مهم در زندگی شهروندان دارد، گفت: در تهران خط لوله در کنار ساختمان‌ها قرار دارد که در صورت وقوع زلزله در این شهر به علت آسیب‌دیدگی لوله‌ها، انفجار نیز در دقایقی پس از زلزله رخ خواهد داد.

وی با اشاره به زلزله کوبه ژاپن که در سال ۱۹۹۵ رخ داد، افزود: در این زلزله به علت انفجاری که رخ داد، تنها حدود ۲-۱ درصد افراد زنده از زیر آوار خارج شدند.

به گفته این کارشناس ژاپنی سازمان جایکا، در کشور ژاپن بحث مدیریت بحران به امری طبیعی برای مردم تبدیل شده و از همان سال‌های پیش از مدرسه و ... به آنان در این زمینه آموزش داده می‌شود.

تاکاهاشی آموزش‌هایی که درباره یادگیری و چگونگی نجات جان انسان‌ها و همچنین نحوه آمادگی و مقابله به هنگام بروز حوادث ارائه می‌شود را سرمایه‌گذاری‌ دانست و گفت: پیشگیری بسیار آسان‌تر و کم‌ هزینه‌تر از دیگر اقدامات در حوزه بلایای طبیعی است.

وی با اشاره به همکاری سازمان جایکا با شهرداری تهران در بحث مدیریت بحران، افزود: در این زمینه پروژه‌هایی نظیر تقویت و جایگزینی ساختمان‌های عمومی کنونی، ارتقا و تقویت ساختمان‌های خصوصی، بهبود کیفیت ساختمان‌ها، درگیر کردن مردم در پروژه‌های مدیریت بحران، ایجاد سیستم ترافیک اضطراری در تهران، نصب شبکه‌های مخابراتی، اطلاعات جدید بحران‌ها، تقویت توان واکنش اضطراری و ظرفیت سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی و ... اولویت دارند.

این کارشناس ژاپنی سازمان جایکا ۷۲ ساعت پس از وقوع زلزله را زمانی حیاتی توصیف کرد و افزود: پروژه ظرفیت‌سازی برای خطرات زلزله در تهران از مارس ۲۰۱۲ آغاز شده و تا مارس ۲۰۱۵ به طول خواهد انجامید.

وی درباره واکنش برخی از شهروندان درباره وقوع زلزله در تهران گفت: موضوعی که برای من عجیب بود، باور نداشتن مردم به وقوع زلزله در تهران بود که خوشبختانه موفق شدیم پس از مدتی شهروندان را با خود همراه کنیم.

تاکاهاشی با بیان اینکه باید به اقدامات پیشگیرانه و آمادگی توجه بیشتری شود، خاطرنشان کرد: باید آسیب‌ها را کاهش داد تا به تبع آن هزینه‌های بازتوانی و بازسازی نیز کاهش یابد.

وی با اشاره به اقداماتی که در زمینه کاهش آسیب‌های ناشی از بلایای طبیعی در تهران انجام شده، گفت: فکر می‌کنم که شرایط تهران بهتر شده و امیدوارم بتوانیم این تجربیات را در اختیار دیگر استان‌های تهران قرار دهیم.

 این کارشناس ژاپنی سازمان جایکا با بیان اینکه در حوادث طبیعی قادر به جلوگیری از آنها نیستیم، افزود: پس باید حالا که امکان جلوگیری از حوادث را نداریم، با یکسری از اقدامات در راستای کاهش آسیب‌ها حرکت کنیم. همانطور که این الگو در ژاپن نیز به عنوان یکی از آسیب‌پذیرترین کشورها در بلایا انجام شده و تلفات را تا حد زیادی کاهش داده است.

وی ابراز امیدواری کرد: بتوان زمینه‌ای برای انتقال تجربیات ژاپن به ایران و همچنین استفاده از تجربیات ایرانیان برای دیگر کشورها فراهم شود.

    نظرات