هشدار نسبت به کاهش کاردان‌های فنی در ساختمان‌سازی

هشدار نسبت به کاهش کاردان‌های فنی در ساختمان‌سازی

http://www.bananews.ir/در جلسه انعقاد تفاهم‌نامه سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران و انجمن بتن ایران نسبت به کاهش تعداد کاردان‌های فنی در صنعت ساختمان هشدار داده و تاکید شد: کاهش تعداد کاردان‌های فنی و افزایش روز افزون مهندسان در آینده‌ای نزدیک صنعت ساختمان را با مشکل جدی مواجه می‌کند.

به گزارش بنانیوز ؛ به منظور توسعه همکاری‌های آموزشی و پژوهشی، تفاهم‌نامه همکاری با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی منعقد شد.

در این جلسه محمد شکرچی زاده - رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی - اعلام کرد : از جمله اهداف این مرکز تولید بتن‌هایی با مقاومت ۵۰ مگاپاسکال تا سال ۱۴۰۴ است که در این راستا همکاری های تنگاتنگی با انجمن بتن و سایر بخش‌های مرتبط داریم.

وی افزود: برای به اجرا درآمدن این هدف نیازمند همکاری و مساعدت تمامی بخش‌های مرتبط به ویژه انجمن بتن هستیم.

شکرچی‌زاده درباره فعالیت کاردان‌های فنی ساختمان نیز گفت: پس از ادغام وزارت راه و مسکن، کلیه حوزه‌های تحقیقاتی و آموزشی به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی واگذار شد و تاکید وزارتخانه و این مرکز همواره متمرکز شدن به مقطع کاردانی و تربیت نیروی فنی ماهر در حوزه راه و معماری و ... است.

وی با بیان اینکه صنعت ساختمان به شدت از نبود نیروهای اجرایی ماهر رنج می برد، افزود : این در حالی است که شمار کاردان‌های فنی ساختمان در کشور اندک است و هیچ افزایشی درتعداد این افراد مشاهده نمی‌شود اما در مقابل همچنان به تعداد فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی افزوده می شود.

در ادامه این جلسه هرمز فامیلی - رییس انجمن بتن ایران - گفت: در بحث ارتقای کیفیت بتن که به آن اشاره شد یکی از الزامات، کیفیت نیروی انسانی است زیرا تنها با نیروی انسانی مجرب می توان به ارتقای کیفیت ساخت و ساز کمک کرد.

رییس انجمن بتن ایران افزود: از وزیر راه و شهرسازی تقاضا داریم به مشکلات صنعت ساختمان توجه بیشتری داشته باشند زیرا خطر خلأ نیروی انسانی در آینده‌ای نزدیک به شدت احساس می‌شود.

فامیلی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته عمده اقدامات اجرایی ساخت و ساز به دست کاردان‌های فنی ساختمان و تکنسین‌ها انجام می شود، اعلام کرد: در این میان مهندسان باید مباحث برنامه‌ریزی و طراحی را انجام دهند.

رییس انجمن بتن ایران با انتقاد از سیاست های آموزشی در این بخش گفت: اکنون برنامه‌های آموزشی به سمتی پیش‌ می‌رود که گرایش به سمت مهندسی افزایش یافته و به زودی کاردان فنی و تکنسینی در این صنعت باقی نمی‌ماند.

وی با هشدار نسبت به کاهش ظرفیت کاردان‌های فنی ساختمان گفت: این مشکلات در آینده‌ای نزدیک صنعت ساختمان را با مشکل جدی مواجه می‌کند؛ تا زمانی‌که فرد می تواند در رشته مهندسی عمران وارد دانشگاه شود هیچ‌گاه مقطع کاردانی را ترجیح نداده و بی تردید مقطع کارشناسی را برمی گزیند.

در ادامه مهدی موذن - رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران - نیز اظهار کرد: سازمان نظام کاردانی ساختمان بر اساس قانون نظام مهندسی ۱۲ سال پیش تشکیل شد اما در طی این مدت شرایط به گونه ای پیش رفته که در تهران هیچ کاردان فنی ساختمان نتوانسته به صورت مدون و سیستماتیک وارد عرصه ساخت و ساز شود.

وی با اشاره به مشکلات متعددی که در حوزه اجرایی ساخت و ساز وجود دارد، افزود: در چنین شرایطی شهرداری برای اجرای شناسنامه فنی ساختمان تنها به توافق با سازمان نظام مهندسی بسنده می‌کند واعتبار این شناسنامه را در حد امضای مهندس می‌داند ، در حالی که طبق قانون باید تمامی بخش‌های شناسنامه از مهندس تا کاردان فنی و معمارتجربی تکمیل شود.

رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران اظهار کرد: طبیعی است در صدور شناسنامه فنی ساختمان اگر مسولین به یک امضا اکتفا کنند مسیر اصلی را طی نکرده و جهت انحراف پیش می‌روند.

موذن با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی تعداد کاردان‌های فنی ساختمان ادامه داد: با سیاست‌های اشتباهی که در این بخش به کار گرفته شده ، کوچ کاردان‌ها به مقطع کارشناسی امری طبیعی است.

وی با هشدار نسبت به مشکلاتی که در آینده‌ای نزدیک گریبان صنعت ساختمان را خواهد گرفت ، گفت: طبق برنامه پنجم توسعه مقرر شد جمعیت کاردان‌های فنی کشور به ۴۵۰ هزار نفر برسد و جمعیت مهندسان در مرز ۲۵۰ هزار نفر تثبیت شود این در حالی است که علاوه بر تحقق نیافتن این امر، برعکس این موضع نیز اتفاق افتاد.

رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران تصریح کرد: از مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی انتظار داریم است به ترکیب جمعیتی که باید دست به دست هم دهند تا زنجیره ساخت و ساز شکل بگیرد نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

در ادامه تدین - عضو هیات مدیره انجمن بتن ایران افزود: در هیچ کشوری کاردان‌های فنی ساختمان علاقه‌ای به مهندس شدن ندارند زیرا معتقدند که در این مقطع تحصیلی کار مهم و مفیدی انجام می دهند که اگر مهندس شوند دیگر نمی‌توانند اینگونه فعالیت کنند.

تدین با هشدار نسبت به اینکه اکنون در بحث به کارگیری نیروی ماهر در ساخت و ساز در شرایط خوبی قرار نداریم، گفت: اگر در جهت بهبود شرایط کنونی گامی برداشته نشود اوضاع از این بدتر می شود زیرا در ابتدا باید جایگاه هر شغل به درستی تعیین شود تا انگیزه ای برای ادامه تحصیل و کوچ به مقاطع دیگر به وجود نیاید.

ویبا بیان اینکه تعداد کاران‌های فنی در حال تنزل است، گفت: در حال حاضر مهندسان نقش کاردان‌های فنی ساختمان را ایفا می‌کنند و چون برای این کار تربیت نشده‌اند، نمی‌توانند به درستی این وظیفه را انجام دهند.

    نظرات