وقوع ۹ هزار و ۷۰۰ مورد زلزله در کشور از ابتدای امسال

وقوع ۹ هزار و ۷۰۰ مورد زلزله در کشور از ابتدای امسال

http://www.bananews.ir/رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: از ابتدای امسال تا اول بهمن ۹ هزار و ۷۰۰ مورد زلزله در کشور اتفاق افتاده که این امر نشان دهنده این است که باید توجه بیشتری به جایگاه زمین شناسی و شرایط اقلیمی صورت گیرد.

به گزارش بنانیوز ؛ حسن قدمی که در افتتاحیه سی و دومین گردهمایی و نخستین کنگره بین المللی تخصصی علوم زمین و توسعه پایدار در دانشگاه آزاد اسلامی ساری سخن می‌گفت، اظهار داشت: چه بخواهیم و چه نخواهیم در کشور حادثه خیزی زندگی می کنیم و شناخت هر حادثه ای که با پیچیدگی خاصی در طبیعت نهفته است، نیازمند تخصص لازم است.

وی ادامه داد: کشور ما از جمله کشورهای است که زلزله، سیل، خشکسالی و سرمازدگی در آن وجود دارد که باید به این حوادث مهم توجه شود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: ۱۷ درصد تلفات جانی در دنیا مربوط به زلزله است و کشور ما در آسیا بعد از کشورهای چین، هند و بنگلادش چهارمین کشوری است که خسارات زیادی در بحث زلزله متحمل شده است.

قدمی خاطرنشان کرد: سازمان زمین شناسی یکی از ابزارهایی است که متاسفانه استفاده از تخصص این سازمان در گذشته مغفول مانده است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: مسائل علمی باید قبل از انجام کار صورت گیرد و با نظرات علمی همراه باشد.

قدمی ادامه داد: متاسفانه در بحث حوادث طبیعی که در کشور اتفاق می افتد در۳۰ سال گذشته یکی از غفلت های بزرگ در حوادث طبیعی اعم از پیشگیری، آمادگی، مقابله، بازتوانی و عادی سازی بوده است که به مرحله اول که پیشگیری بوده است توجه نشده و همیشه حادثه ای اتفاق می افتد و ما به دنبال مقابله با آن هستیم که همیشه هزینه های زیادی در پی دارد.

 وی با اشاره به اینکه درحال حاضر در کشور ۷۲ هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد اظهارداشت: یقیقا زلزله ۵ ریشتری با پیشرفت علمی موجود نباید تلفات جانی داشته باشد اما متاسفانه این امر رخ می دهد.

قدمی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۴ هزار و ۹۶۰ زلزله در کشور رخ داده است گفت: از ابتدای امسال تا اول بهمن ۹ هزار و ۷۰۰ مورد زلزله در کشور اتفاق افتاده که این امر نشان دهنده این است که باید توجه بیشتری به جایگاه زمین شناسی و شرایط اقلیمی صورت گیرد.

وی افزود: باید برای نسل های آینده کشور فکری شود و نباید زیرساخت‌های غیر قابل اعتماد تحویل نسل های آینده دهیم.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: با حوادث طبیعی که به غلط از آن بلایای طبیعی نام برده می شود باید با بررسی راهکار مناسب کاهش خطرات را داشته باشیم.

وی با طرح این سوال که چرا با بارش ۲۰ میلیمتری در کشور ما سیل به راه می افتد، گفت: این امر نشان دهنده این است که مدیریت ما به مرحله ای باید برسد که هم جلوی خطرات گرفته شود و هم از منافع موجود استفاده بهینه داشته باشیم و با روش های علمی می توان شاهد کاهش خطرات سیل در کشور باشیم.

قدمی با اشاره به سیل بهشهر و نکا و همچنین وقوع سیل رامسر در سال های گذشته اشاره کرد و افزود: طبق بررسی های صورت گرفته، تجاوز به حریم رودخانه و ساخت و ساز غیر اصولی منجربه وقوع سیل در مازندران شده است.

    نظرات