آخرین وضعیت آب و فاضلاب و پساب‌های تهران

آخرین وضعیت آب و فاضلاب و پساب‌های تهران

http://www.bananews.ir/مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران، با اشاره به اینکه در افق ۱۴۰۴،‌یک ملیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب تولید پساب داریم، از تمامی کسانی که مایل به سرمایه گذاری هستند، برای شرکت در اجرای طرح‌های تامین و انتقال پساب دعوت کرد.

به گزارش بنانیوز ؛ خسرو ارتقایی با اشاره به شروع عملیات اجرایی خط دوم پساب تصفیه‌خانه جنوب تهران در هفته گذشته گفت: هدف این طرح این است که فاضلاب‌هایی که از سطح تهران جمع‌آوری و فاضلاب آن تصفیه می‌شود را به دشت ورامین و پاکدشت ببریم.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد فاضلاب تهران تبدیل به پساب می‌شود، گفت: بخش خصوصی ۱۴۰ میلیارد تومان در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است که قرار است بعد از ۳۰ ماه به مرحله اجرا برسد.

وی با اعلام اینکه بعد ۳۰ ماه، هر متر مکعب پساب تولیدی ۶۲ تومان از سرمایه‌گذار خریداری خواهد شد، افزود: این پساب در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد. سرعت این خط لوله، ۹ متر مکعب است. از ۲۸۰ میلیون متر مکعبی که خط، حمل می‌کند ۲۲۰ میلیون آن به کشاورزی داده می‌شود و ۳۰ میلیون هم به سرمایه‌گذار تلعق می‌گیرد. مابقی هم برای تغذیه دشت ورامین،‌ به منظور جلوگیری از پایین آمدن سطح دشت در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه الان کشاورز هر متر مکعب آب را ۲۰ تومان خریداری می‌کند، گفت: مابه‌التفاوت خرید دولت از سرمایه‌گذار و خرید کشاورز،‌ از محل بودجه عمومی دولت به عنوان یارانه کشاورزی در نظر گرفته می‌شود.

ارتقایی همچنین با اشاره به اینکه خط اول پساب تصفیه‌خانه جنوب تهران، ۳۰ سال پیش ساخته شده بود و ظرفیت آن اکنون نصف شده است،‌گفت: این خط می‌تواند کل تولیدات تصفیه‌خانه جنوب را برای اهداف کشاورزی منتقل کند. این طرح بزرگترین طرح پساب کشور است که برای اولین بار با مشارکت بخش‌خصوصی انجام می‌شود.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در پاسخ به پرسشی در رابطه با فرق پساب با فاضلاب توضیح داد: وقتی فاضلاب خام تصفیه می‌شود، آب تولیدی به پساب تبدیل می‌شود که این پساب،‌ دارای چارچوبی است و می‌تواند برای کشاورزی در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به وجود ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب در هشترود شمال تهران و ۴۲۰ میلیون آب در کل سطح شهر گفت: اگر طرح‌ها کامل اجرا شود بازهم هم فاضلاب از بین نمی‌رود ۲۵۰۰ میلیون متر مکعب آب در جنوب تهران داریم که فاضلاب معمولی نیست و توسط شرکت آب و فاضلاب تصفیه نمی‌شود.

وی ادامه داد: طرحی داریم که در جنوب دو تصفیه‌خانه در سرخه حصار و در بهشت زهرا(س) ایجاد کنیم تا فاضلاب‌هایی که تصفیه خانه‌های شهری نمی‌توانند تصفیه کنند، تصفیه کند و در جنوب تهران برای مصارف کشاورزی استفاده شود.

ارتقایی با بیان اینکه مطالعات این طرح تمام شده است، گفت: اولین گام برای اجرای این طرح را برداشته‌ایم و گام دوم برای جلب سرمایه‌گذارها از طریق فراخوان است.

وی با اشاره به وجود پنج سه در تهران و هشت رودخانه در شمال تهران گفت: باید سفره آب تهران را قبل از اینکه آب آلوده‌ شود تغذیه کنیم.

وی هم چنین در پاسخ به سوالی در رابطه با رسیدگی به دشت شهریار گفت: یکی از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهر تهران در غرب در نظر گرفته شده است که ۱۸۰ میلیون متر مکعب پساب را به دشت شهریار انتقال خواهیم داد.

ارتقایی در ادامه با اشاره به اینکه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب تولید پساب در افق ۱۴۰۴ خواهد بود که ۲۰۰ میلیون متر از کل آب مصرفی در تهران بیشتر است گفت:‌ اگر سرمایه گذاری صورت گیرد و پساب تولید شود، می‌توان ۴۵ درصد آن را برای کشاورزی، ۹ درصد برای صنعت، ۱۱ درصد فضای سبز و ۱۵ درصد برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی پیش‌بینی کرد.

وی از تمام کسانی که مایل به سرمایه‌گذاری هستند،‌ برای شرکت در اجرای طرح‌های تامین و انتقال پساب دعوت کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌آی تهران، با بیان اینکه ۲۸ درصد امسال بارندگی کم شده است گفت: وضعیت خوبی نداریم، بارندگی از اول مهر تا به امروز، ۱۲۵ میلی متر بوده است که این میزان ۴۵ سال گذشته،‌به طور میانگین ۱۷۵ میلی متر بوده است.

وی با بیان اینکه ۲۸ درصد کمبود بارندگی داریم، ‌اعلام کرد: الان در پنج سد تهران جمعا ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب دادیم که سال گذشته همین موقع ۶۵ میلیون بود.

ارتقایی از مردم خواست صرفه جویی کنند تا بتوان فصل گرما را پشت سر گذاشت.

    نظرات