هوای مشهد بس ناجوانمردانه آلوده است

هوای مشهد بس ناجوانمردانه آلوده است

http://www.bananews.ir/این روزها به هر نقطه از آسمان شهر بهشت که نگاه کنی، اثری از آبی آسمان نمی‌بینی آسمان خاکستری است...

گسترش روزافزون شهرها، شهرنشینان را ناگزیر به استفاده از وسائل نقلیه کرده و این امر در مشهد که علاوه بر جمعیت سه میلیونی خود، سالانه پذیرای حدود ۲۰ میلیون مسافر هم هست، بحث آلودگی هوا را به یکی از پیچیده‌ترین معضلات زیست محیطی این شهر تبدیل کرده است.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ آلودگی هوا معضلی است که امروز و دیروز بوجود نیامده و تک‌تک شهروندان هم مانند مسئولان در پیدایش آن دخیل‌ هستند اما جای شگفتی است که چرا هیچکس کار مثبتی نمی‌کند و گره این مشکل روز به روز کورتر و کورتر می‌شود.

تردد خودروهای تک‌سرنشین را می‌توان علت اصلی آلودگی هوا در کلان‌شهرها دانست، دومین کلان‌شهر ایران هم از این قاعده مستثنی نیست و به عقیده‌ی صاحب‌نظران برطرف کردن این مشکل تنها از طریق فرهنگ‌سازی ممکن می‌شود.

استفاده از سوخت غیراستاندارد، تردد خودروهای فرسوده و خودروهای سنگین، معاینه نکردن فنی خودروها و ... در سطح شهر مشهد از مسائلی است که تاکنون بارها و بارها کارشناسان و صاحب‌نظران در خصوص آن به بحث و تبادل نظر پرداخته‌اند اما...

اما هنوز هم ساکنان شهر بهشت هوایی را تنفس می‌کنند که آلوده است...

اگرچه سازمان حفاظت محیط زیست متولی حکومتی رسیدگی و برطرف کردن مشکل آلودگی هواست با این حال «حمید صالحی»، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی این سازمان را نهادی نظارتی می‌داند! و معتقد است حل معضل آلودگی هوای شهر مشهد از طریق مدیریت یکپارچه و با همکاری مردم و همه‌ی نهادها و دستگاه‌های مسئول ممکن است.

برطرف کردن آلودگی هوا نیازمند مشارکت همگانی است

 

افزایش جریمه‌ها و تشدید اقدامات بازدارنده تأثیر مقطعی دارد

سرهنگ «حمیدرضا گرایلی»، رئیس پلیس راهور خراسان‌رضوی گرایلی با اعتقاد بر اینکه نباید در بحث آلودگی هوا بدنبال مقصر باشیم، می‌افزاید: هر سازمانی وظیفه‌ی خود را بخوبی انجام می‌دهد، سازمان‌ها در واقع نیروهای نظارتی و کنترلی هستند اما نقش اصلی بر عهده مردم است.

وی با تأکید بر اینکه در راه فرهنگ‌سازی باید از لفظ خواهشی بجای لفظ تحکمی استفاده کرد، بیان می‌کند: رسانه‌ها، آموزش و پرورش، استانداری، شهرداری، نیروی انتظامی و همه‌ی سازمان‌ها و نهادها در فرهنگ‌سازی دخیل هستند و آموزش، تذکر و استمرار آن به افزایش مشارکت همگانی منجر می‌شود.

فرهنگ‌سازی، راهکار برطرف کردن آلودگی هوای مشهد

گرایلی با اعتقاد بر اینکه برطرف کردن معضل آلودگی هوا مشارکت همگانی را می‌طلبد، می‌گوید: کاهش سفرهای غیرضروری درون‌شهری، عدم تردد خودروهای تک‌سرنشین و استفاده از وسائل نقلیه عمومی از مباحثی است که می‌تواند کمک بسیاری به برطرف کردن آلودگی هوای مشهد بکند و در تحقق این امر فرهنگ‌سازی نقش بسزایی دارد.

وی برخورد پلیس راهور استان را با خودروهای آلاینده‌ی فرسوده یا فاقد برگه‌ی معاینه‌ی فنی، خودروهای سنگین در چارچوب قانون عنوان کرده و خاطرنشان می‌کند: اجرای طرح‌های محدودیت ترافیکی نیز منوط به مصوبه شورای همتاست.

گرایلی هم‌چنین در خصوص افزایش جریمه‌ها و تشدید اقدامات بازدارنده معتقد است که تأثیر مثبت چنین اقداماتی مقطعی است و باید مشکلات بصورت اساسی برطرف شود.

۵۰ درصد سفرهای درون‌شهری مشهد از طریق حمل و نقل عمومی است

دکتر «سیدمهدی امامی‌میبدی» با بیان اینکه ۵۰ درصد سفرهای درون‌شهری مشهد از طریق حمل و نقل عمومی انجام می‌شود، اظهار می‌کند: بر اساس قانون پنجم توسعه، این رقم باید در شهرهای بزرگ به ۷۵ درصد برسد.

وی با اشاره به مطالعات انجام شده برای ایجاد چهار خط ریلی و چهار خط اتوبوس تندرو در مشهد، خاطرنشان می‌کند: علاوه بر این شهرداری بدنبال ایجاد حمل و نقل پاک و ایستگاه‌های تحویل رایگان دوچرخه است.

امامی با اشاره به استفاده از گازوئیل کم‌گوگرد در اتوبوس‌های بخش خصوصی و دولتی سازمان اتوبوسرانی تاکید می‌کند: برای برطرف کردن معضل آلودگی هوای مشهد باید مجموعه‌ای از راهکارها را پیاده کرد.

«محمدحسن واحدی»، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌رضوی نیز در خصوص اقدامات استانداری برای کاهش آلودگی هوای مشهد می‌گوید: طرح جامع کاهش آلودگی هوا تصویب شده و این طرح در حال اجراست.

ملموس نبودن آلودگی هوا علت عدم توجه شهروندان به مسأله است

«وحید رجب‌زاده»، یکی از فعالان محیط‌زیست خراسان‌رضوی است که مسأله‌ی آلودگی هوای مشهد را مشکلی دیرینه می‌داند و با انتقاد از بی‌توجهی شهروندان به این مسأله می‌گوید: مردم از نوشیدن آب کدر اجتناب می‌کنند چون کدری آن را می‌بینند، مشکل اصلی این است که با آلودگی هوا درگیر نیستیم و به آن اهمیت نمی‌دهیم چون این معضل برای ما ملموس نیست.

بهینه‌سازی مصرف سوخت، راهکار حل مشکل آلودگی هوا

وی با تأکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی در برطرف کردن مشکل آلودگی هوای مشهد، ادامه می‌دهد: در بحث آلودگی هوا مشکل به مصرف سوخت‌های غیراستاندارد یا تردد خودروهای فرسوده مربوط نیست و باید بصورت ریشه‌ای این معضل برطرف شود.

رجب‌زاده بهینه‌سازی مصرف سوخت را راهکاری برای حل مشکل آلودگی هوای مشهد می‌داند و می‌افزاید: مصرف بنزین استاندارد نیز سبب آلودگی هوا می‌شود با این تفاوت که میزان این آلایندگی کمتر است، از طرفی خودروهای غیراستاندارد نیز بر میزان آلودگی هوا می‌افزایند بنابراین باید در خصوص بهینه‌سازی مصرف سوخت فرهنگسازی انجام شود.

وی معتقد است مشکل آلودگی هوای مشهد، معضلی جامع و کلی است که حل آن همکاری همه‌ی سازمان‌های مسئول را می‌طلبد.

این فعال محیط زیست خاطرنشان می‌کند: درست است سازمان محیط زیست متولی دولتی رسیدگی به معضل محیط زیست است اما باید دیگر سازمان‌ها و نهادهای مسئول نیز در این زمینه ملزم شوند.

وی با تأکید بر نقش کلیدی شهروندان در برطرف کردن آلودگی هوا، بیان می‌کند: باید مردم به این نتیجه برسند که آلودگی هوا را خودشان ایجاد کردند و این امر بر سلامت آنان اثرات منفی دارد و اگر به این مرحله برسند خود شهروندان نقش کنترلی و نظارتی ایفا می‌کنند.

در پایان بد نیست به این نکته اشاره کنیم که اگرچه بارش‌های پراکنده چند روز گذشته مشهد اندکی از آلودگی هوای این شهر کاست و هوا را از وضعیت هشدار به وضعیت عادی بازگرداند اما باید به خاطر داشت که این امر مقطعی است، همانگونه که در روزهای اخیر باز شاهد افزایش آلاینده‌های جوی در سطح شهر هستیم. برای برطرف کردن آلودگی هوای شهر باید تدبیری اساسی اندیشید و مشکل را بصورت ریشه‌ای برطرف کرد.

    نظرات