ماسوله جنوب ایران کجاست

ماسوله جنوب ایران کجاست

http://www.bananews.ir/در ادبیات معماری ایران اسلامی روستای «کَریَک» را روستای ماسوله‌ای می‌نامند، که از این تیپ معماری در چهار گوشه ایران زمین می‌توان نمونه‌های بسیاری را مشاهده کرد. مردمان روستای «کَریَک» مردمانی لر زبان و از زاگرس‌نشینان جنوبی هستند.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ روستای «کَریَک» زمستانی سخت پر برف و بارانی دارد و تابستانی خنک و دلنشین که درختان سیب، انگور، هلو و سپیدارهای سر به فلک کشیده، خود زیبایی دو چندانی به روستا بخشیده است.

محمود باقری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با ایسنا افزود: معماری روستای «کَریَک» به شکل پلکانی است طوری که بام هر خانه حیاط خانه بالایی است و به ماسوله جنوب ایران اسلامی معروف است.

وی اظهارکرد: در روستای «کَریَک» یک رشته قنات قدیمی وجود دارد که جزو آثار تاریخی و فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد است. وجود مزارع کشت برنج و وجود دره‌ای با چشم‌انداز طبیعی بکر و زیبا که در آن رودخانه‌ای از ارتفاعات دنا سرچشمه می‌گیرد به آن جلوه‌ای زیبا و خاص بخشیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: روستای «کَریَک» تنها یک روستای گردشگرپذیر نیست بلکه قطب کشاورزی و اقتصادی نیز است چرا که احداث سطح وسیعی از باغ‌های میوه و چند نیروگاه برق آبی کوچک موقعیت ویژه‌ای را به آن داده است و در آینده نیز می‌تواند شکوفایی اقتصادی بیشتری را نیز شاهد باشد. منطقه «کریک» متشکل از چند پاره روستا است که هر یک زیبایی و چشم‌انداز خاص خود را دارد.

باقری تصریح‌کرد: گردشگران برای رسیدن به روستای «کَریَک» قدیم باید از میان حصارهای سبز باغات جایی که دالان‌های سبز دل فریب و مناظر رویایی آن چشم‌نوازترین تابلوی خلقت است، عبور کنند و این تلاقی میمون آب، سبزه و طبیعت بکر ویژگی منحصر به فردی است که در کمتر جایی دیده می‌شود.

 

وی ادامه‌داد: روستای «کَریَک» در تنگه‌ای در پایین دست شهر توریستی «سی‌سخت» واقع است و سرازیرشدن آب کوه‌های سر به فلک کشیده دنا بهشتی از نشاط و زیبایی را در پایین دست خلق کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد بیان‌کرد: بافت تاریخی خانه‌های پلکانی روستای «کَریَک» وجود ضریح مطهر امامزاده اسحاق از نوادگان امام زین‌العابدین(ع)، امامزاده شاه‌عسکر(ع) و احاطه‌شدن چشم‌انداز روستا در میان باغات بر جنبه گردشگری و ساحتی این روستا افزوده است.

باقری عنوان‌کرد: بوی شالیزارهای چمپای عنبربو روستای کریک شامه‌ هرتازه واردی به این منطقه را می‌نوازد و طعم و بوی میوه و صیفی‌جات تولیدی این منطقه از جمله خیارسبز کریک مثال‌زدنی است.

وی تأکید کرد: روستای «کَریَک» بافت ارزشمندی دارد و معماری آن از نوع پلکانی است که در شمال و مجموعه «اورامانا» شاهد این معماری هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: مصالحی که در این روستا به‌ کار رفته خشت و گِل است که چشم‌انداز زیبا و بی‌نظیری دارد و وجود دو بقعه متبرکه در این روستا پتانسیل مناسبی ایجاد کرده است.

باقری افزود: روستای گردشگری «کَریَک» که در شهرستان دنا استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده دارای رودخانه، کشاورزی و باغات منحصر به فرد است و از روستاهای نمونه گردشگری استان است و می‌تواند در جذب گردشگران و توریست‌ها به این استان نقش موثری داشته باشد.

وی با بیان اینکه سالانه گردشگران و توریست‌های قابل توجهی از روستای «کریک» بازدید می‌کنند، افزود: سالانه بیش از ۱۵۰ هزار نفر گردشگر و توریست از این روستا دیدن می‌کنند که با اقدامات انجام شده این میزان افزایش چشمگیری خواهد یافت.

 روستای «کَریَک» از توابع بخش مرکزی شهرستان دنا با مختصات جغرافیایی ۵۱ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی و ۳۰ درجه و ۴۸ دقیقه عرض شمالی، در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی شهر سی‌سخت، مرکز شهرستان دنا و ۲۵ کیلومتری شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته که بر اساس سرشماری سال ۸۵ دارای ۱۹۵ خانوار با جمعیتی افزون بر ۷۹۰ نفر است.

    نظرات