افت بازسازی راهها در پی افزایش قیمت قیر
مدیر بخش قیر و آسفالت مرکزتحقیقات راه تصریح کرد: افزایش قیمت قیر تا زمانی که آسفالت به شیوه سنتی انجام میشود به ضرر کشور است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)عقیل قدیم در گفتوگو با ایسنا) گفت: اگر بخواهیم در بحث آسفالت طراحی دوام داشته باشیم نه مقاومتی، میتوان گفت که افزایش قیمت قیر بسیار به نفع کشور خواهد بود چون پیش از این در بحث آسفالت کار اساس و زیراساس را به خوبی اجرا نمیکردیم.
وی با تاکید بر اینکه باید اساس و زیر اساس در آسفالت شرایط فنی مناسبی داشته باشد، افزود: با توجه به اینکه ۷۵ درصد هزینه آسفالت را قیر تشکیل میدهد بنابراین اگر نرخ قیر گرانتراز رقم فعلی شود به معنی آن است که توانایی اجرای پروژههای بازسازی، اصلاح مسیر و روکشها بسیار کمتر از میزان فعلی خواهد بود.
مدیر بخش قیر و آسفالت مرکزتحقیقات راه با بیان اینکه قیر در مقایسه با چند سال قبل ۱۷۰ برابر بیشتر شده است، گفت: موضوع مهم دیگر در رابطه با افزایش قیمت قیر آن است که کارفرما باید به سمت استفاده بهینه از منابع برود به این معنی که آسفالت را طوری طراحی کند که به جای عمر چهار ساله عمری بیشتر داشته باشد.
قدیم ادامه داد: در حال حاضر متوسط عمر پروژههای آسفالتی در کشور چهار یا پنج سال است و این در حالی است که این میزان در کشورهای پیشرفته ۲۰ سال و در کشورهای اروپایی ۱۲ سال است.
وی تصریح کرد: باید نیروهای جوان در بخش راه به کار گرفته شوند تا طراحی با دوام داشته باشیم و کیفیت کارها را افزایش دهیم.
در پی افزایش هزینه توسعه زیرساختهای حمل و نقل و کاهش اعتبارات این حوزه، وزارت راه نسبت به توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در آینده هشدار داده است و به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی افزایش قیمت قیر یکی از مهمترین دلایل افزایش هزینه در ساخت پروژههاست که موجب شده در چهار سال گذشته ۳۵ تا ۴۰ درصد اعتبارات تخصیصی وزارت راه در احداث راهها صرف خرید قیر شود.
علی نورزاد ضمن اشاره به فرآیند کاهش بودجه در زیرساختهای حمل و نقل طی سالهای اخیر تصریح کرد که در حال حاضر در کنار افزایش هزینه ساخت انواع راهها به دلیل بالا رفتن قیمت مصالح به خصوص قیر شاهد کاهش اعتبارات سالانه در این حوزه نیز هستیم که این امر در نهایت به کاهش نرخ رشد ارزش افزوده حمل و نقل در اقتصاد کلان و نبود توازن در توسعه کشور میانجامد.
به گفته مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با احتساب قیمت روز سالانه باید ۶۰۰ میلیارد تومان بابت خرید قیر پرداخت شود که این رقم ۳۰ درصد از تخصیصیهای شرکت ساخت و توسعه را شامل میشود.
طبق اعلام شرکت ساخت برای ساخت هر کیلومتر راه اصلی نزدیک به ۱۵۰ تن قیر و هر کیلومتر بزرگراه ۳۰۰ تن و هر کیلومتر آزادراه ۴۰۰ تن قیر لازم است که حداقل برای توسعه انواع راهها وزارت راه در سال ۹۳ نزدیک به ۴۰۰ هزار تن قیر لازم دارد که به طور قطع افزایش قیمت قیر و قطع یارانه آن، بر ساخت جادهها و بهسازی آنها تاثیرگذار میگذارد لذا باید مشکل تامین قیر به زودی برطرف شود تا با قیمت مناسبتر و ارزانتری به دست پیمانکاران برسد.
در سال گذشته براساس توافق وزارت راه و شهرسازی، معاونت نظارت راهبردی رییس جمهور و وزارت نفت قیر به وزارت راه و شهرسازی داده میشد که در نهایت ۲۲ درصد از قیمت قیر را میپرداخت و مابقی بصورت اعتبارات خاص از سوی معاونت نظارت راهبردی در اختیار وزارت نفت قرار میگرفت.
نظرات