قطعه یک آزاد‌راه تهران - شمال ۳۰ ماه دیگر افتتاح می‌شود

قطعه یک آزاد‌راه تهران - شمال ۳۰ ماه دیگر افتتاح می‌شود

http://www.bananews.ir/در حالیکه تا پیش از این مسئولان، زمان تکمیل و افتتاح آزادراه تهران - شمال را ۱۸ ماه دیگر اعلام کرده بودند طی وعده‌ای جدید بهره‌برداری از قطعه یک این پروژه قدیمی وزارت راه به ۳۰ ماه دیگر موکول شده است.

به گزارش بنانیوز(Bananews.irحسن احمدی نوری - معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل - گفت: امیدواریم ظرف ۳۰ ماه آینده قطعه یک آزاد‌راه تهران _ شمال افتتاح شود.

وی با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی شورای راهبردی برای آزاد‌راه تهران _ شمال تشکیل داده است، اظهار کرد: این شورا به طور مرتب تشکیل جلسه داده و این پروژه را رصد می‌کند و گزارشاتی نیز در این زمینه تهیه و به رییس جمهور ارائه می‌کند.

پیشرفت ۴۷ درصدی قطعه یک آزاد‌راه تهران - شمال
احمدی نوری با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی قطعه یک آزاد‌راه ۴۷ درصد است، افزود: البته مشکلاتی بین طرف چینی و بنیاد مستضعفان وجود دارد و در این زمینه مذاکرات فشرده‌ای نیز با طرف چینی انجام شده که امیدواریم این مشکلات برطرف شود.

 

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه آزاد‌راه تهران - شمال پروژه بسیار سنگینی است و قطعه یک آن از منطقه سرد و کوهستانی عبور می‌کند، گفت: برای به اتمام رساندن این قطعه نیاز به سه دوره تابستان داریم که کارها به سرعت انجام شود چون همیشه در فصل زمستان کارها با کندی مواجه می‌شوند.

احمدی نوری گفت: پیشرفت فیزیکی قطعه یک آزادراه تهران - شمال ماهانه حدود یک درصد است که اکثر تونل‌های این قطعه حفر شده و با توجه به این‌که شش ماه در سال فصل سرما بوده و زمستان نیز باعث می‌شود که عملیات اجرایی به سختی به پیش برود.

اتمام قطعه یک آزادراه در اولویت اول
معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها تاکید کرد: به بهره‌برداری رسیدن این پروژه و به اتمام رساندن قطعه یک آزادراه در اولویت اول قرار دارد.

وی درباره قطعات دو و سه آزادراه تهران - شمال اظهار کرد: با توجه به محدودیت منابعی که وجود دارد اولویت این است که به پروژه‌هایی که پیشرفت فیزکی دارند بپردازیم و به‌ طور همزمان هم اعلام می‌کنیم که آمادگی همکاری با سرمایه‌گذاران را داریم چون کل پروژه آزادراه تهران - شمال به طول ۱۲۱ کیلومتر با مشارکت بنیاد مستضعفان است و باید صحبت‌هایی با بنیاد شود تا مشخص شود آنها سرمایه‌گذار می‌آورند یا این‌که خودشان تمایل به ادامه کار دارند.

احمدی‌نوری درباره اتمام دوران مشارکت بنیاد مستضعفان در این آزادراه گفت: دوران مشارکت شامل دوره احداث و دوره بهره‌برداری است؛ دوره احداث ممکن است به دلیل مختلفی از جمله تورم، افزایش قیمت قیر، آزادسازی مسیر، شرایط سخت منطقه، تامین نشدن به موقع منابع مالی،‌ ریالی و ارزی به تاخیر بیفتد لذا این مسائل باعث می‌شود دوره احداث طولانی شود.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها افزود: دوره بهره‌برداری پس از دوران احداث شروع می‌شود و قرار بر این است که اصل و سود سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در یک دوره‌ای برگشت داده شود و پس از بازیافت به دولت ترانسفر شود.

 آزادراه تهران - شمال بخشی از آزادراه سراسری شمال - جنوب است که کوتاه‌ترین مسیر ارتباطی دریای خزر با خلیج فارس خواهد بود و در ترانزیت منطقه عمده ترین نقش را بر عهده خواهد داشت.

مسیر آزادراه از محل تقاطع غیر همسطح با بزرگراه ۷۶ متری شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع می‌شود و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور می‌کند و سپس توسط تونل بلند تالون به طول ۴۸۵۰ متر این رشته کوه را قطع می‌کند و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار می‌گیرد.

اجرای این قسمت که طول تقریبی آن ۳۲ کیلومتر است باعث می‌شود مسیر فعلی حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه‌تر شود. از آن پس مسیر به موازات جاده قدیم کرج - چالوس امتداد می‌یابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز بطول ۶۳۰۰ متر شده و در پل زنگوله خارج می‌شود سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج - چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی نوشهر - چالوس - تنکابن متصل می‌شود.

طول آزادراه ۱۲۱ کیلومتر است و دو خط در هر باند دارد. تعداد تونل‌های آن در باند رفت و برگشت ۱۴۵ دستگاه به طول تقریبی ۸۸ کیلومتر است که بلندترین آنها تونل‌های "تالون" و "البرز" هستند و تعداد پل‌های بزرگ این مسیر در باند رفت و برگشت جمعا ۹۷ دستگاه و طول کل آن حدود ۱۳ کیلومتر است.

ایسنا

    نظرات