اثر منفی اختلاف ارزی هند و ایران بر شرکت مشترک کشتیرانی دو کشور

اثر منفی اختلاف ارزی هند و ایران بر شرکت مشترک کشتیرانی دو کشور

یک روزنامه هندی اعلام کرد اختلاف ارزی ایران و هند و موضوع تحریم‌ها آینده قدیمی‌ترین شرکت مشترک کشتیرانی دو کشور را تهدید می‌کند.www.bananews.ir

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) روزنامه هندوستان تایمز طی گزارشی نوشت اعمال تحریم ها علیه ایران و افزایش تنش در روابط ایران و هند به شدت آینده قدیمی ترین شرکت مشترک کشتیرانی بین دو کشور را تهدید کرده است.

به عقیده تحلیلگران به نظر می رسد دهلی‌نو در برابر سیاست تحریم آمریکا علیه ایران رویه تسلیم پذیر بودن را در پیش گرفته است و تاکنون با زیان های بسیاری مواجه شده است. این کشور چندی پیش مبادله با ایران در چارچوب اتحادیه پایاپای آسیایی را متوقف کرد که در صورت پیدا نشدن جایگزینی برای پرداخت پول نفت ایران شرکت های هندی با مشکلات بسیاری مواجه خواهندشد.

به گزارش بنانیوز به نقل از فارس، بر اساس این گزارش وزارت امور خارجه هند اعلام کرد با توجه به مساله هسته ای ایران و تحریم ها بر ضد تهران زیان و ضرر مالی زیادی به شرکت مشترک کشتیرانی ایران و هند وارد شده است .

شرکت مشترک کشتیرانی ایران و هند بر اساس قرارداد دو کشور در سال ۱۹۷۴ میلادی تاسیس شد. این شرکت با سرمایه گذاری ۱۷۹ میلیون دلاری دو کشور شکل گرفت که ۴۹ درصد سهام آن در اختیار شرکت کشتیرانی هند و ۵۱ درصد مابقی سهام آن در اختیار شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد .

فشارهای آمریکا مانع از ادامه فعالیت عادی این شرکت شده است و این مساله زیان و ضرر زیادی را به آن وارد کرده است .

یک مقام رسمی شرکت مشترک کشتیرانی ایران و هند در این باره گفت:تا کی باید کشتیهای این شرکت بی استفاده بماند. این مساله زیان و ضرر زیادی را به شرکت وارد کرده است . هند نمی تواند از هفت فروند کشتی بزرگ تجاری خود استفاده کند و این بار مالی سنگینی را بر شرکت تحمیل کرده است .

این در حالی است که شرکت مذکور سفارش ساخت یک فروند کشتی دیگر به ارزش ۸۴ میلیون دلار را به شرکت هیوندای کره جنوبی داده است . این شرکت به تازگی برای خریداری یک کشتی جدید موسوم به تاج محل نیز ۶۰ میلیون دلار پرداخت کرده است .

با توجه به تشدید تحریم های آمریکا هند نمی تواند از کشتیهای خود در چارچوب این شرکت مشترک استفاده کند .

 

 

    نظرات