مذاکره با وزیر حمل و نقل عراق برای تکمیل مسیر ریلی خرمشهر ـ شلمچه ـ بصره
مدیرکل امور بینالملل راهآهن با بیان اینکه کل مسیر ریلی خرمشهر ـ شلمچه ـ بصره ۵۰ کیلومتر است که ۱۵ کیلومتر آن در خاک ایران و ۳۵ کیلومتر آن در خاک عراق قرار دارد، گفت: ۱۵ کیلومتر مربوط به ایران ساخته شده است و به زودی عملبیات اجرایی ۳۵ کیلومتر باقیمانده توسط کشور عراق آماده میشود.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)عباس نظری در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، در خصوص اتصال ایران به عراق در مسیرهای ریلی، با بیان اینکه از ایران تا کشور عراق دو پروژه ریلی دنبال میشود، تصریح کرد: مسیر اراک ـ کرمانشاه ـ خسروی ابتدا به خسروی و سپس به خانقین عراق متصل میشود.
وی با بیان اینکه از اراک تا کرمانشاه در حال ساخت است، اظهار داشت: مطالعات مسیر کرمانشاه تا خسروی کاملاً به اتمام رسیده است و منتظر بر طرف شدن مشکل بودجه هستیم تا ساخت مسیر آغاز شود.
* مذاکره با وزیر حمل و نقل عراق برای تکمیل مسیر ریلی خرمشهر ـ شلمچه ـ بصره
مدیرکل دفتر منطقهای راهآهنهای خاورمیانه خاطرنشان کرد: مسیر دیگری که از ایران به عراق متصل میشود شامل خرمشهر ـ شلمچه ـ بصره است، کل این مسیر ۵۰ کیلومتر است که ۱۵ کیلومتر آن در خاک ایران و ۳۵ کیلومتر آن در خاک عراق قرار دارد.
نظری ادامه داد: هماکنون از بصره تا شلمچه که در خاک ایران قرار دارد ساخته شده و در حال بهرهبرداری است.
مدیرکل امور بینالملل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه کل این مسیر ریلی از محل کمکهای دولت جمهوری اسلامی ایران ساخته میشود، اذعان داشت: کشور عراق عملیات اجرایی ۳۵ کیلومتر مسیر مربوط به خود را با وجود اتمام مطالعات آن، هنوز آغاز نکرده است ولی اخیراً مذاکراتی انجام شده و امید است دولت عراق در ساخت این مسیر اهتمام کند.
نظری با بیان اینکه این مسیر ریلی نیازمند احداث یک یک پل نیز است، اظهار داشت: در صورت اتمام ۳۵ کیلومتر مسیر، حمل محمولههای سوختی و نیز جابهجایی زوار در این مسیر از طریق خطآهن انجام میشود.
مدیرکل دفتر منطقهای راهآهنهای خاورمیانه ادامه داد: دفتر ویژه عراق در وزارت امورخارجه کاملاً در جریان این موضوع است و تعامل مطلوبی بین ایران و عراق در این باره وجود دارد تا این مسیر ریلی به اتمام برسد.
مدیرکل امور بینالملل راهآهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: اخیراً در اینباره مذاکراتی با وزیر حمل و نقل عراق داشتهایم که قول داده است در اسرع وقت اجرای این پروژه را به انجام برسانند.
نظری با بیان اینکه در مسائل ریلی هیچ مشکل سیاسی نداریم، گفت: با وجود شرایط تحریم، ایران با کشورهای cis (تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان و...) ۳٫۵ میلیون تن حمل و نقل بار داشته است که این رقم هماکنون در حال افزایش است.
مدیرکل دفتر منطقهای راهآهنهای خاورمیانه تاکید کرد: ریل تنها مسیری است که بعد اقتصادی آن قویتر از بعد سیاسی آن است زیرا اغلب کشورهای بالأجبار باید از این مسیر استفاده کنند.
نظرات