تعلل شرکت‌های خارجی برای فروش قطعات هواپیما به ایران

تعلل شرکت‌های خارجی برای فروش قطعات هواپیما به ایران

http://www.bananews.ir/رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از تعلل شرکت‌های خارجی برای فروش قطعات هواپیما به ایران گلایه کرد و گفت: مجوز صادره از سوی وزارت خزانه داری امریکا تعداد کمی از هواپیماهای فعال ایران را در بر می‌گیرد.

به گزارش بنانیوز(Bananews.irعلیرضا جهانگیریان اظهارداشت: در حالی که تقریبا سه ماه از توافقنامه ژنو می گذرد وزارت خزانه داری آمریکا بالاخره مجوز صادرات قطعات هواپیما به ایران را تنها برای شرکت های بویینگ و جنرال الکتریک صادر کرد اما تاکنون اجرای کامل این بند توافق نامه، محقق نشده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به صدور مجوز وزارت خزانه داری آمریکا برای صدور قطعات هواپیما از شرکت‌های بویینگ و جنرال الکتریک به ایران، گفت: از مدتها پیش ارتباط میان شرکت‌های ایران با این شرکت‌ها برای واردات قطعه انجام گرفته بود اما متاسفانه تاکنون در این خصوص نتیجه‌ای حاصل نشده بود.

وی افزود: پیرو صدور مجوز از سوی وزارت خزانه داری امریکا برای شرکت های بویینگ و جنرال الکتریک در خصوص صدور قطعات و انجام تعمیرات هواپیماهای ایرانی ذکر این نکته ضروری است که براساس مفاد ماده ۴۴ کنوانسیون شیکاگو دولت امریکا موظف به تامین ایمنی پرواز هواپیماهای غیرنظامی بوده و با جلوگیری از دسترسی ایران به این سرویس‌های فنی به تعهدات بین المللی خود عمل نکرده است.

جهانگیریان تصریح کرد: در ماده ۴۴ کنوانسیون شیکاگو بر تامین بی‌خطری پرواز در امور هوانوردی تاکید شده است همچنین ماده ۴ این کنوانسیون اعلام می‌دارد کشورهای عضو نباید مقاصدی را که با این کنوانسیون منافات دارد علیه هواپیمایی کشوری بکار ببرند بنابراین استفاده دولت امریکا و دولت‌های غربی از حربه تحریم در صنعت هواپیمایی به عنوان ابزار سیاست خارجی در تعارض کامل با این ماده است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: ضمنا مجوز صادره از سوی وزارت خزانه داری امریکا تعداد کمی از هواپیماهای فعال ایران را در بر می‌گیرد و این امر بیانگر تعلل شرکت های امریکایی بر خلاف توافقات ژنو علی رغم صداقت کشور ایران است.

 

مهر

    نظرات