هتل مخدوش‌کننده حریم «باغ نادری» برنده خواهد شد؟

هتل مخدوش‌کننده حریم «باغ نادری» برنده خواهد شد؟

http://www.bananews.ir/هتلی که هر روز بیشتر از روز پیش، بالا می‌رود و حریم آرامگاه «باغ نادری» را مخدوش می‌کند، حالا به میانه‌های راه رسیده است.

به گزارش بنانیوز(Bananews.irاوایل آبان‌ماه سال گذشته خبر رسید که در ضلع جنوبی «باغ نادری» در مشهد،‌ هتلی سه ستاره با ارتفاع حدود ۴۵ متر ساخته شده، هتلی که روزهای اول فقط شامل اسکلت یک ساختمان بود، اما پس از مدتی، هر روز لایه‌های بیشتری این اسکلت را پوشاند. روند ساخت این هتل با وجود غیرقانونی بودن، پیشرفت خوبی داشته است.

هرچند مسوولان اداره‌ی میراث فرهنگی خراسان رضوی از همان ابتدا، این کار را غیرمجاز دانستند، اما سرمایه‌گذار پروژه، پیش‌تر تأکید کرده بود که کار ساخت هتل خود را با مجوز روسای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دولت قبل، آغاز کرده است.

 

از سوی دیگر، با وجود این‌که رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - مسعود سلطانی‌فر - دهم اسفندماه سال گذشته در باغ نادری حضور یافت و دورادور نگاهی هم به این هتل انداخت که حریم منظری آرامگاه نادرشاه افشار را از بین برده، اما مسوولان تا کنون اقدامی جدی در این زمینه انجام نداده‌اند. البته سلطانی‌فر در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره‌ی مخدوش شدن حریم آرامگاه نادرشاه گفت که وضعیت این ساخت‌وساز که در حریم درجه‌ی یک باغ نادری در حال انجام است، پیگیری خواهد شد.

به‌نظر می‌رسد، رییس سازمان میراث فرهنگی در حالی دستور پیگیری این موضوع را به مدیران داده است که به گفته‌ی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی، ساخت این هتل از ۱۲ طبقه با ۴۵ متر ارتفاع، دست‌ کم تا اواسط اسفندماه ۱۳۹۲ به ۵۰ متر رسیده بود. بنابراین شاید هتل یادشده زودتر از به نتیجه رسیدن پیگیری‌های سازمان میراث فرهنگی، به بهره‌برداری برسد.

 «باغ نادری» که نادرشاه افشار در آن دفن شده، پس از حرم مطهر امام رضا (ع)، دومین مکانی است که گردشگران به آنجا می‌روند. این مجموعه، یکی از خاطره‌انگیزترین مکان‌هایی است که در دهه‌های گذشته، در کنار دیگر منطقه‌ی تاریخی مهم شهر، به زائران و گردشگران معرفی می‌شد. آرامگاه نادرشاه افشار بنایی است که برای یادبود نادرشاه در شهر مشهد ساخته شد. قوام‌السلطنه در اواخر دوره‌ی قاجار (۱۲۹۶ هجری شمسی) در محل یکی از مقابر ویران‌شده‌ی نادری، آرامگاه جدیدی را برای او ساخت و استخوان‌های نادرشاه را از تهران به آن مقبره انتقال داد.

 

ایسنا

    نظرات