تثبیت نیمی از نرخ حمل و نقل ریلی تا ۴ سال آینده

تثبیت نیمی از نرخ حمل و نقل ریلی تا ۴ سال آینده

http://www.bananews.ir/مدیرعامل راه‌آهن از ثابت ماندن نرخ حمل و نقل ریلی در بخش حق دسترسی به شبکه طی چهار سال آینده خبر داد و گفت: در حمل و نقل ریلی ۵۰ درصد نرخ مربوط به استقاده از راه‌آهن و ۵۰ درصد دیگر مربوط به لکوموتیو و واگن است که نرخ ۵۰ درصدی مربوط به راه‌آهن ثابت می‌ماند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)، محسن پورسیدآقایی - معاون وزیر راه و شهرسازی - در نخستین همایش سالانه انجمن سنگ آهن توضیح داد: دولت یازدهم تصمیم گرفته با اولویت بسیار بالایی نسبت به توسعه حمل و نقل ریلی کشور اقدام کند؛ به طوری که ظرف چهار سال آینده راه‌آهن کشور باید دو برابر بار حمل کند. راه‌آهن کشور هم اکنون ۳۳ میلیون تن بار جابجا می‌کند که براساس سناریوی حداقلی باید به ۷۰ میلیون تن برسد.

 

وی افزود: براساس سناریوی دیگر که در دولت هم مطرح است، راه‌آهن ظرف چهار سال آینده باید ظرفیت حمل بار خود را به ۱۲۰ میلیون تن افزایش دهد؛ این فقط شعار نیست و امیدواریم قراردادهای مربوطه به منظور این افزایش ظرفیت، ظرف هفته آینده با شرکت نفت امضا شود.

مدیرعامل راه‌آهن اظهار کرد: حمل و نقل ریلی یک هفتم حمل و نقل جاده‌ای مصرف سوخت دارد و قرار است بر اساس توافق با شرکت ملی نفت از محل صرفه‌جویی حمل و نقل ریلی درآمد حاصله، صرف افزایش ظرفیت حمل بار توسط سیستم ریلی در کشور شود.

پورسیدآقایی با اشاره به اینکه در بخش حمل بار ریلی سنگ‌آهن از بیشترین اولویت برخوردار است، گفت: در هیچ جای دنیا سنگ‌آهن را از طریق جاده حمل نمی‌کنند جز ایران! ریل باید جایگزین جاده در حمل سنگ آهن شود.

به گفته او طبق آمار از حدود ۲۴ میلیون تن سنگ آهنی که سال قبل به منظور صادرات وارد بندرعباس شد فقط حدود چهار میلیون تن با راه‌آهن حمل شده بود و ۱۹ تن از طریق جاده حمل شده است که باید همه این مقدار توسط راه آهن حمل شود.

مدیر عامل راه آهن با اشاره به اینکه برخی از شرکت‌های معدنی تصمیم به ایجاد شرکت‌های حمل متعلق به خود گرفته‌اند که شرکت راه آهن نیز از این کار استقبال می‌کند، گفت: به عنوان مثال شرکت سنگ آهن گل گهر تصمیم گرفته شرکت حمل و نقلی متعلق به خود را احداث کند و خودش واگن باری بخرد که ما از این کار استقبال می کنیم. گل گهر قرار است از واگن پارس واگن‌های مورد نیاز خود را بخرد. در این بین شرکت راه آهن ۱۴ درصد از بهره بانکی که گل گهر با آن واگن خریداری می‌کند را متعهد می‌شود که پرداخت کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: سنگ آهن در اولویت اول حمل ریلی قرار دارد و محصولات فولادی در اولویت دوم قرار دارند.

وی خبر داد: در حمل و نقل ریلی ۵۰ درصد نرخ مربوط به استقاده از راه آهن و حق دسترسی به شبکه و ۵۰ درصد دیگر نیز مربوط به لکوموتیو و واگن است که تصمیم گرفتیم با وجود اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت‌ها نرخ ۵۰ درصدی مربوط به راه آهن یعنی حق دسترسی به شبکه را ظرف چهار سال آینده ثابت نگه داریم و در مجموع افزایش نرخ حمل ریلی نسبت به نرخ حمل جاده‌ای بسیار کمتر و کندتر خواهد بود.

 

ایسنا

    نظرات